Gå til innhold

Hvor mange språkfeil har en 4-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Snart 5-åring)

Hvor mange språkfeil er normalt? Tenker på oppbygging av setninger og språkforståelse. Føler ofte at hun ikke forstår hva vi mener. 

Er der normalt at de blander "lenge til" og "lenge siden"? Første barnet mitt så jeg vet ikke. Men synes de andre i bhg snakker bedre. 

De har ikke nevnt noe om språket i bhg de siste 2 årene, men jeg tar utgangspunkt i meg selv, har hjemmevideoer bla.a., og jeg snakker mye mer riktig på den alderen. Men vet ikke hva som er normalt. 

Anonymkode: abfd9...6d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen feil er ikke uvanlig. Men om barnet er snart fem år og ikke forstår mye av det som blir sagt så er det grunn til bekymring.

Spør pedagogisk leder i barnehagen hva hun tenker.

Anonymkode: 35c58...703

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen feil er ikke uvanlig. Men om barnet er snart fem år og ikke forstår mye av det som blir sagt så er det grunn til bekymring.

Spør pedagogisk leder i barnehagen hva hun tenker.

Anonymkode: 35c58...703

Barnet forstår det meste, men føler mye ikke blir forstått. Det er sånn at jeg føler jeg snakker med en på 1 år yngre ofte 

Skrevet

Aner ikke. Men min treåring, (fire i august) forstår alt. Kan forskjell på over/under, foran/bak osv. Roter litt med i går og i morgen. Lenge til vet hun, lenge siden har vi egentlig ikke brukt noe særlig. Om du føler hun ikke forstår ting så tenker jeg det er OK å ta det opp med barnehagen. 

Anonymkode: faa64...0d8

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aner ikke. Men min treåring, (fire i august) forstår alt. Kan forskjell på over/under, foran/bak osv. Roter litt med i går og i morgen. Lenge til vet hun, lenge siden har vi egentlig ikke brukt noe særlig. Om du føler hun ikke forstår ting så tenker jeg det er OK å ta det opp med barnehagen. 

forstår selvssgt alt du ramser opp. Men jeg får ikke forklart forrige uke, forrige dagen. Hun skjønner til en viss grad, men føler det er noe som skurrer. Kan være jeg forventer for mye, lurer bare på hva som er normalt.

Skrevet

Min er 4,5. Hun har nesten ingen språkfeil og forstår omtrent alt. Hun blander i går og i morgen. Men ellers er det meste på plass. 

Anonymkode: 05765...399

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

forstår selvssgt alt du ramser opp. Men jeg får ikke forklart forrige uke, forrige dagen. Hun skjønner til en viss grad, men føler det er noe som skurrer. Kan være jeg forventer for mye, lurer bare på hva som er normalt.

Om det bare er dette så hadde jeg ikke stresset. Tid er det vanskeligste å lære og forstå. Tidsperspektivet til barn er jo anderledes enn hos voksne også. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min er 4,5. Hun har nesten ingen språkfeil og forstår omtrent alt. Hun blander i går og i morgen. Men ellers er det meste på plass. 

Anonymkode: 05765...399

Samme alderen. Sier hun ball riktig og? Jeg har to søskenbarn på hhv 21 og 25 år som fortsatt sier baill. Huff. Noen lærer aldri

Skrevet

Min 3 åring snakker helt rent,mens hans søsken barn på snart 5, skal gå til logoped nå

Anonymkode: 8b22c...432

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min 3 åring snakker helt rent,mens hans søsken barn på snart 5, skal gå til logoped nå

Hva sliter hn med?

Skrevet

Har en på snart fem som fortsatt har uttalefeil. L i stedet for r, t i stedet for k og d i stedet for g. 

Språkforståelsen er derimot helt adekvat og jeg opplever han som ganske kjapp i hodet. Han blander også i morgen og i går, men det handler jo om forståelse av tid, som kommer etter hvert. 

Anonymkode: bb8c4...bb5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva sliter hn med?

han klarer ikke si R,S og K noe barnehagen mener han burde nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...