Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 Jeg fødte for drøye 2 uker siden, og lurer litt på når man kan begynne å trene. Er vel anbefalt å la kroppen vente i 6 uker, eller noe? Men er det noe man kan gjøre før dette? Jeg prøver jo å gå litt trilleturer, men kjenner jeg gleder meg til å kunne bruke kroppen min litt mer igjen. Bare det å kunne ta litt squats/knebøy (trenger ikke bruke vekt), bicepscurl med lette manualer, push-ups etc.. Jeg føler meg i veldig fin form, så er absolutt ikke det det står på. Vil bare ikke "pushe" kroppen om det ikke er bra i restitusjonsfasen Håper noen har erfaringer. Jeg er førstegangs, så alt er nytt. (Stresser ikke for å gå ned kg eller noe forresten - kun for å bruke kroppen og føle at den er "min" igjen ) Anonymkode: 13e7a...bd5
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 er det mulig.... babyen bør komme først nå Anonymkode: 37758...5ba
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #3 Skrevet 1. mai 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: er det mulig.... babyen bør komme først nå Anonymkode: 37758...5ba Du kan ikke ha to tanker i hodet på en gang? Anonymkode: f25fc...55c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: er det mulig.... babyen bør komme først nå Anonymkode: 37758...5ba Oi, så ufattelig teit du er! Selvfølgelig kommer babyen først.. Det gjør h*n nå, og kommer alltid til å gjøre. Men babyen får også glede av at mamma har det bra, føler seg bra og har overskudd! Jeg har trent hele livet og får ekstremt mye glede og overskudd av fysisk aktivitet. Så om jeg tar knebøy osv osv mens babyen sover, gjør det alt annet enn skade på den lille... Nå måtte jeg le :))) Slike kommentarer kommer fra tafatte mennesker som ikke har driv nok til å ta seg i nakkeskinnet (les: mageflesket) og bevege på kroppen sin!! Anonymkode: 13e7a...bd5
Pobie Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 De sier vanligvis 6 uker. Jeg fikk imidlertid beskjed av jordmor dagen etter fødsel at jeg kunne begynne når jeg selv følte meg klar. Jeg trente før jeg ble gravid og gjennom hele svangerskapet, så det var nok derfor jeg fikk klarsignal til å begynne når jeg selv syntes det var greit. Hvis du føler deg klar selv er det ingen grunn til å vente. Mener dessuten jeg leste en plass nylig at denne 6-ukersgrensa man ser overalt er bare et tilfeldig tall, det er ikke noen vitenskaplig basis for det.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 Det kommer helt ann på hvor aktiv du var i svangerskapet. Trente du jevnlig styrke i svangerskapet så kan du fint begynne med knebøy osv. med en gang. Anbefaler å vente til den heftigste blødningen/renselsen er over før du trener sånn at du blir svett, løping osv (høy puls kan gi mer blødninger og det er jo ikke noe kjekt å forlenge renselsen🙈). Styrketrening med kroppsvekt kan man begynne med med en gang, tenk på alle de mammaene som får kolikkbaby, de tar gjerne knebøy hele natten med babyen i armene fordi det hjelper på magesmertene hans/hennes. Anonymkode: 50f3c...f70
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 Tusen takk for svar! I starten av svangerskapet trente jeg mye styrke osv. Men var en periode jeg måtte forholde meg rolig, og da mistet jeg motivasjon da jeg først kunne begynne treningen igjen... Men jeg har vært aktiv ift å gå turer og drevet med yoga 2-3 ganger i uken (med unntak av de siste 3 ukene før fødsel) Var jo ellers veldig aktiv hele sv.skapet, med flytting, oppussing; la gulv, tak, malte, bar tungt. Føler meg i veldig god form, og blødningene er minimale. Så sånn sett vil jeg jo tro det er trygt å starte så smått Og de første ukene vil jeg selvfølgelig kun bruke kroppsvekt! Men så bra, da gleder jeg meg til å kunne bruke kroppen min litt mer igjen! Deilig Anonymkode: 13e7a...bd5
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #8 Skrevet 2. mai 2018 Bare pass på at du ikke pådrar deg en strekk. Mener det er noen hormoner som enda er i kroppen som påvirker sener og ligamenter. De skal gjøre at bekkenet utvider seg så babyen får komme ut. Usikker hvor lenge de er i kroppen etter fødsel, men det skal visstnok være noen uker. Anonymkode: 885fc...608
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 På 1.5.2018 den 9.06, Anonym bruker skrev: Jeg fødte for drøye 2 uker siden, og lurer litt på når man kan begynne å trene. Er vel anbefalt å la kroppen vente i 6 uker, eller noe? Men er det noe man kan gjøre før dette? Jeg prøver jo å gå litt trilleturer, men kjenner jeg gleder meg til å kunne bruke kroppen min litt mer igjen. Bare det å kunne ta litt squats/knebøy (trenger ikke bruke vekt), bicepscurl med lette manualer, push-ups etc.. Jeg føler meg i veldig fin form, så er absolutt ikke det det står på. Vil bare ikke "pushe" kroppen om det ikke er bra i restitusjonsfasen Håper noen har erfaringer. Jeg er førstegangs, så alt er nytt. (Stresser ikke for å gå ned kg eller noe forresten - kun for å bruke kroppen og føle at den er "min" igjen ) Anonymkode: 13e7a...bd5 Det første du bør gjøre er å få kontroll på bekkenbunnen, uten det er det meningsløst . Bekkenbunnen er grunnmuren i alle treningsøvelser . Jeg ville gått til PT og sjekket om magemusklene var grodd sammen. Jeg begynte så smått å trene da baby var 6 uker. Da hun var 8 uker trente jeg 3 ganger i uka ved å gradvis øke intensiteten. Forhørte meg med PT Anonymkode: 30ff0...e67
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det første du bør gjøre er å få kontroll på bekkenbunnen, uten det er det meningsløst . Bekkenbunnen er grunnmuren i alle treningsøvelser . Jeg ville gått til PT og sjekket om magemusklene var grodd sammen. Jeg begynte så smått å trene da baby var 6 uker. Da hun var 8 uker trente jeg 3 ganger i uka ved å gradvis øke intensiteten. Forhørte meg med PT Anonymkode: 30ff0...e67 Dette! Fødte for 9 uker siden og min trening så langt er bekkenbunnstrening og trilleturer. Anonymkode: 80ea7...569
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #11 Skrevet 3. mai 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Det første du bør gjøre er å få kontroll på bekkenbunnen, uten det er det meningsløst . Bekkenbunnen er grunnmuren i alle treningsøvelser . Jeg ville gått til PT og sjekket om magemusklene var grodd sammen. Jeg begynte så smått å trene da baby var 6 uker. Da hun var 8 uker trente jeg 3 ganger i uka ved å gradvis øke intensiteten. Forhørte meg med PT Anonymkode: 30ff0...e67 Hvordan får jeg en PT til å sjekke om magemusklene har grodd sammen?! Så deilig!! Jeg gjør knipeøvelser daglig. Noe mer jeg kan gjøre for å trene bekkenbunnen?! Har evt en medisinball - vet ikke om det kan være gunstig å sitte på den? Vippe frem og tilbake, sirkler?! 😅🙌🏻 Uansett - alt jeg kan gjøre, gleder jeg meg til!! Deilig å være i gang. Elsker å trene, bruke kroppen! Da føler jeg meg så fresh - og får så mye ekstra energi😎 Og ja, gåturer skal jeg få inn mye av!! Nå kommer finværet også🌸 Takk for alle svar hittil :))) Anonymkode: 13e7a...bd5
Pobie Skrevet 4. mai 2018 #12 Skrevet 4. mai 2018 På 02/05/2018 den 18.47, Anonym bruker skrev: Bare pass på at du ikke pådrar deg en strekk. Mener det er noen hormoner som enda er i kroppen som påvirker sener og ligamenter. De skal gjøre at bekkenet utvider seg så babyen får komme ut. Usikker hvor lenge de er i kroppen etter fødsel, men det skal visstnok være noen uker. Anonymkode: 885fc...608 Hvis man har trent under svangerskapet er ikke risikoen noe større rett etter fødsel enn rett før. Det samme gjelder også bekkenbunn og magemuskler. Man kan dessuten helt fint trene normalt med delte magemuskler, siden disse ofte ikke gror sammen igjen av seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå