Gå til innhold

Lavkarbo - hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på lavkarbo men aner jo ikke hva det er:nigo:

Er det noen som har tips til matretter? Er lei av å spise omelett uten brød :kvalm:

Anonymkode: 41417...da2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør sette deg mer inn i hva du holder på med. Lavkarbo er bra, men da må du også vite hva du gjør for å sikre at du gjør det på en forsvarlig måte slik at du får i deg alt du trenger.

Det finnes mange bra bøker, gå etter seriøse kilder, f.eks. dr. Hexeberg, dr. Nordstrand eller dr. Lindberg.

Anonymkode: b530d...393

Skrevet

Hvordan er det mulig å gå på lavkarbo når du ikke vet hva det er? Dagens altså 😄 

Definisjonen på lavkarbo går ut på å redusere mengden karboinntak pr dag for å enten oppnå helsegevinst mtp betennelser i kroppen eller å gå ned i vekt. Ey normalt inntak er rundt 300g, reduserer man så man inntar 150g eller mindre er man på lavkarbo. De aller fleste reduserer til at de er under 20-50g daglig. Da oppnår man at man kommer i ketose. Er man i ketose er det smart å innta mer fett slik at man henter energi fra fett istedet for karbo. Går man rett på ketogen kost fra normal høykarbokost er det mange som får ketoflu, som er slapp, hodepine, skjelvinger, rastløse ben osv. Dette går seg til når kroppen har lært å omstille seg. Lurt å ta tilskudd av vitaminer, bl.a magnesium, og lurt å få i seg nok salt. 

Man skal utelate korn, mel, ris, pasta, potet, gulrot, stivelse, mais og maisstivelse, melk og diverse melkeprodukter bortsett fra fløte, creme fraiche og oster uten karbo. Man skal spise ren mat som fisk, kjøtt, kylling osv. Bearbeidet mat har som regel stivelse i seg. 

Google, kjøp bøker, meld deg inn i lavkarbogrupper på facebook FØR du starter. Du må jo lære om det først. 

Anonymkode: b7da8...04e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går på lavkarbo men aner jo ikke hva det er:nigo:

Er det noen som har tips til matretter? Er lei av å spise omelett uten brød :kvalm:

Første bud er å sette deg sikkelig inn i hva lavkarbo er, hvis ikke kan du fort gå skikkelig på trynet.

Frokost/lunsj :
brød eller knekkebrød med pålegg
fløtegrøt
salat
middagsrester
eggerøre og røkt laks
reker og avokado
grønnsaker og dipp
eggmuffins
cloud bread

Middag :
ovnsbakt ørret med blomkålris blandet med løk, hvitløk og paprika
kotelett med grønnkål eller brokkolisalat
fylt squash
squashspagetti med kjøttsaus
blomkålform med bacon
stekt kyllingfilet i biter med ovnsbakte grønnsaker og avokadomos
kyllinglår med blomkål- og brokkolimos
ovnsbakt ørret med ovnsbakte grønnsaker - blomkål, brokkoli, løk, hvitløk, squash
hamburger med sellerirotfries, avokadomos og salat

Av og til har jeg saus fra rema 1000 ved siden av - det er ferdigsauser til 10 kroner. ikke alle kan brukes, men noen av de

Spis grønnsaker til absolutt alle måltider

Anonymkode: c899e...1fc

Skrevet

Hvorfor i all verden kaster du deg på ei livsstilsendring uten å vite hva det innebærer?

Anonymkode: 88549...1e8

Skrevet

Det er viktig at du setter deg inn i hva du gjør. Og hva slags lavkarbodiett du ønsker å gå på.

For man har de strenge, hvor man kommer i ketose, men da er det ekstra viktig å gjøre alt riktig, og helst få oppfølging av lege.

Så har man de litt midlere variantene, hvor man fortsatt spiser korn, alt av grønnsaker, litt frukt osv. Man kan spise litt potet og ris og, man bare begrenser det, og spiser grovest mulig. 

Jeg har gått på begge deler, og jeg ble faktisk svært syk av å være i ketose, og gikk opp i vekt. Mens den andre typen, fikk jeg mye energi av, og gikk ned 32 kg på 9 mnd, og da spiste jeg meg god og mett hver dag. Og koste meg på lørdager. 

Anonymkode: 3380e...7d5

Skrevet

Lavkabro er ikke bra, ikke for årene i alle fall

Anonymkode: 7e603...4fc

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lavkabro er ikke bra, ikke for årene i alle fall

Anonymkode: 7e603...4fc

Man trenger ikke å bade i fett for å spise lavkarbo altså

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Da skal jeg gjøre som vanlig men redusere inntak av pasta, ris og poteter! 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar.

Da skal jeg gjøre som vanlig men redusere inntak av pasta, ris og poteter! 

Men er dette et kosthold du ser for deg at du kan holde resten av livet? Hvis ikke ville jeg ha revurdert det🙄

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er dette et kosthold du ser for deg at du kan holde resten av livet? Hvis ikke ville jeg ha revurdert det🙄

Nei, Jeg skal ta av ti kilo. Har gjort det samme for 10 år siden men ikke lavkarbo.  Skal gå på det noen mndr og så kan det være at om 10 år må jeg gjøre på ny. Jeg har nå 6 kg til jeg må ta av.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, Jeg skal ta av ti kilo. Har gjort det samme for 10 år siden men ikke lavkarbo.  Skal gå på det noen mndr og så kan det være at om 10 år må jeg gjøre på ny. Jeg har nå 6 kg til jeg må ta av.

Du bør sette deg bedre inn i dette

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...