Gå til innhold

Kun krav på sosialhjelp under klagesak til nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger en link til regelverk om hva man har rett på av stønader under en klagesak hos nav. Jeg går på AAP og er blitt fortalt at ved avslag på uføresøknad, vil jeg ikke ha krav på annet enn sosialhjelp om jeg skulle velge å sende klage. Jeg finner imidlertid dette ikke lovfestet noe sted.

Anonymkode: ff504...935

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer det. Du får ikke gjenopptak av AAP, du må jobbe igjen og i gjennom hele mølla på nytt hvis du får endelig avslag. Det er grunnen til at jeg er redd for å søke om ufør, vil jo gå til grunne økonomisk  ved avslag.

Anonymkode: d9c43...5e0

Skrevet

Stemmer det

Anonymkode: dc3be...07c

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-13-arbeidsavklaringspenger

Les fra paragraf 11-13, andre ledd, bokstav c (tredje avsnitt og utover). Setningen du leter etter er å finne i avsnitt 6 " En klage på vedtak om uføretrygd gir ikke grunnlag for å forlenge arbeidsavklaringspengene etter denne bestemmelsen. 

Anonymkode: 45260...a7c

Takk!

Det som jeg ikke helt får til å stemme her, er at jeg har fått avslag på uføresøknad,  men mottar fortsatt AAP. Saksbehandler sa at om jeg velger å sende inn klage, da har jeg ikke lengre rett på AAP. I linken du sendte står det jo "Får medlemmet avslag på sin søknad om uføretrygd skal arbeidsavklaringspenger som er innvilget med hjemmel i § 11-13 andre ledd bokstav c opphøres fra vedtakstidspunktet for uføretrygden."

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk!

Det som jeg ikke helt får til å stemme her, er at jeg har fått avslag på uføresøknad,  men mottar fortsatt AAP. Saksbehandler sa at om jeg velger å sende inn klage, da har jeg ikke lengre rett på AAP. I linken du sendte står det jo "Får medlemmet avslag på sin søknad om uføretrygd skal arbeidsavklaringspenger som er innvilget med hjemmel i § 11-13 andre ledd bokstav c opphøres fra vedtakstidspunktet for uføretrygden."

Kan det være at du hører inn under dette?

Dersom medlemmet får avslag på uføretrygd fordi vilkåret i § 12-5 ikke er oppfylt, må det vurderes om medlemmet likevel fyller vilkårene for arbeidsavklaringspenger. Avslag etter § 12-5 innebærer at medlemmet ikke anses for å ha gjennomført hensiktsmessig behandling og/eller arbeidsrettede tiltak. Får medlemmet avslag på sin søknad om uføretrygd skal arbeidsavklaringspenger som er innvilget med hjemmel i § 11-13 andre ledd bokstav c opphøres fra vedtakstidspunktet for uføretrygden. En klage på vedtak om uføretrygd gir ikke grunnlag for å forlenge arbeidsavklaringspengene etter denne bestemmelsen. 

§ 12-5.Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak

Det er et vilkår for rett til uføretrygd at vedkommende har gjennomgått hensiktsmessig behandling for å bedre inntektsevnen. Med mindre åpenbare grunner tilsier at arbeidsrettede tiltak ikke er hensiktsmessige, kan uføretrygd bare gis dersom vedkommende har gjennomført eller har forsøkt å gjennomføre individuelle og hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak uten at inntektsevnen er bedret.

Når det skal avgjøres om et behandlingstiltak eller et arbeidsrettet tiltak er hensiktsmessig, legges det vekt på alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn og arbeidsmuligheter. Det skal også legges vekt på om vedkommende kan få arbeid dersom han eller hun pendler eller flytter.

Når det fremmes krav om uføretrygd, skal det dokumenteres at funksjonsevnen har vært vurdert av lege eller annet fagpersonell.

Det aller beste er jo at du får saksbehandleren din til å forklare deg akkurat hva som gjelder for deg. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan det være at du hører inn under dette?

Dersom medlemmet får avslag på uføretrygd fordi vilkåret i § 12-5 ikke er oppfylt, må det vurderes om medlemmet likevel fyller vilkårene for arbeidsavklaringspenger. Avslag etter § 12-5 innebærer at medlemmet ikke anses for å ha gjennomført hensiktsmessig behandling og/eller arbeidsrettede tiltak. Får medlemmet avslag på sin søknad om uføretrygd skal arbeidsavklaringspenger som er innvilget med hjemmel i § 11-13 andre ledd bokstav c opphøres fra vedtakstidspunktet for uføretrygden. En klage på vedtak om uføretrygd gir ikke grunnlag for å forlenge arbeidsavklaringspengene etter denne bestemmelsen. 

§ 12-5.Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak

Det er et vilkår for rett til uføretrygd at vedkommende har gjennomgått hensiktsmessig behandling for å bedre inntektsevnen. Med mindre åpenbare grunner tilsier at arbeidsrettede tiltak ikke er hensiktsmessige, kan uføretrygd bare gis dersom vedkommende har gjennomført eller har forsøkt å gjennomføre individuelle og hensiktsmessige arbeidsrettede tiltak uten at inntektsevnen er bedret.

Når det skal avgjøres om et behandlingstiltak eller et arbeidsrettet tiltak er hensiktsmessig, legges det vekt på alder, evner, utdanning, yrkesbakgrunn og arbeidsmuligheter. Det skal også legges vekt på om vedkommende kan få arbeid dersom han eller hun pendler eller flytter.

Når det fremmes krav om uføretrygd, skal det dokumenteres at funksjonsevnen har vært vurdert av lege eller annet fagpersonell.

Det aller beste er jo at du får saksbehandleren din til å forklare deg akkurat hva som gjelder for deg. 

Det stemmer at det er fordi arbeidsrettet tiltak ikke er gjennomført, så det står ganske klart i avslaget.

Så det er derfor jeg fortsatt mottar aap? Sånn somjeg tolker reglene, burde min aap blitt stoppet den dagen jeg fikk avslaget?

Skrevet

Mulig du må betale tilbake pengene om de et blitt utbetalt feil.

man søker ikke ufør før man har fått klarsignal fra saksbehandler. Da har man egentlig fått godkjent søknaden men må vente på ert formelle.

Anonymkode: 3c6c7...8ea

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig du må betale tilbake pengene om de et blitt utbetalt feil.

man søker ikke ufør før man har fått klarsignal fra saksbehandler. Da har man egentlig fått godkjent søknaden men må vente på ert formelle.

Anonymkode: 3c6c7...8ea

Har fått klarsignal fra saksbehandler så den biten er grei. Hn sa ingenting om at jeg må betale tilbake AAP, kun at om jeg nå velger å klage, så må jeg være klar over at under behandlingen av klagen vil jeg stå uten AAP, kun sosial stønad.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har fått klarsignal fra saksbehandler så den biten er grei. Hn sa ingenting om at jeg må betale tilbake AAP, kun at om jeg nå velger å klage, så må jeg være klar over at under behandlingen av klagen vil jeg stå uten AAP, kun sosial stønad.

Om det stemmer at du har fått et avslag fordi de mener at du ikke er ferdig behandlet eller ferdig avklart, så er det jo kanskje lurt å vente til de tingene er gjort. Om du klager nå, så risikerer du jo å få et likelydende avslag. Hør med saksbehandleren din om hva vedkommende mener er den beste veien framover. 

Skrevet

Nav lokalt støtter meg og jeg er ferdig behandlet. Saksbehandler mente jeg burde høre med behandlerne mine om ny erklæring, om jeg velger å sende klage.

Syns bare det er merkelig at jeg ikke kan fortsette å motta aap under klagebehandlingen, da saken da fortsatt er åpen og ikke lukket

Skrevet (endret)

Anbefaler deg og kontakte advokat som kan trygderett. 

Endret av bjørnemamma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...