Gå til innhold

Jenta mi har lagt på seg, hvordan....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har alltid vært litt små lubben fra hun var baby,men ikke tykk.

Hun er 9 år nå og har fått større mage og jeg ser ansiktet også har forandret seg.Jeg gir henne ikke usunn mat utenom litt i helgene, men jeg klarer ikke helt å kontrollere det hun spiser hos venner etc.Jeg vet mange av vennene drar rett fra skolen og på kiosken.Dette får ikke min datter gjøre, hun har ikke tilgang på penger utenom når jeg gir henne det.Men saken er jo at hun får godteri andre steder.Hvordan skal jeg stoppe dette?Jeg kan jo ikke kontrollere det hun spiser andre steder.

Anonymkode: 3333e...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på straks 10 år veksler mellom flat mage og litt lubben mage. Synes det går litt i perioder i den alderen der

Anonymkode: 00683...b02

Skrevet

Hvor ofte trener hun da? Kunne hun trent oftere?

Anonymkode: dae4c...933

Skrevet

Min datter også. Hun er nå 12 år og nesten overvektig. Det startet da hun var 9-10 år gammel. Hun er ikke innom noen butikk eller kiosk på egenhånd, men har altså lagt på seg ganske mye. Spesielt etter at aktivitetene hennes ble bare stillesittende (musikk). Jeg har ventet på at hun skal strekke seg og at det skal jevnes mer ut, men foreløpig har ikke det skjedd. 

Anonymkode: 29e75...31a

Skrevet

Kan være puberteten som har satt igang. Samme med min datter da hun var rundt 9-11. Hun også la på deg, litt sånn opp og ned. 

Anonymkode: 5d821...298

Skrevet

Jeg har et barn som er litt eldre. Men i akkurat den alderen la jeg merke til at en del av barna på skolen ble litt chubby. Det jeg ser nå er at det stort sett har gått over, det var bare en vekstfase.  Noen av barna med valpefett er faktisk mer u kategorien magre nå  

Så lenge hverdagskosten er sunn, tror jeg ikke at venner kan ødelegge så fryktelig mye. Jeg ville fortsatt som før en stund til og sett om det gikk seg til. 

Anonymkode: 09e5b...6a0

Skrevet

Hvor store mengder mat gir du hjemme da? 

Noen ting kan du/dere kontrollre hjemme, uten å nevne hennes vekt. ALLE I FAMILIEN MÅ FØLGE DETTE og ikke bare henne: Eks.

Ikke kjøp smør til å ha på brødet.

Ikke kjøp saft, juice eller brus utenom lørdag. 

Glem å ha skinke og ost(eks), kjøp en av delene. Dobbelt opp med pålegg på samme skive = ekstra mat 

Bruk magre produkter.

Begynne å gå/sykle der man kan.

Og kjøp sunne frokostblandinger. 

Anonymkode: 7b160...ffd

Skrevet

Sørg for å spise lav eller grovkarbo, hele familien. Less på med grønnsaker til middag. Snik inn hverdagsaktivitet der det er mulig, og finn på gøye aktiviteter ellers. Ikke nevn vekten med et ord. Forresten, hvis hun er lubben selv om hun ellers spiser sunt og er aktiv, så gjør det ingen verdens ting. 

Anonymkode: cd254...e95

Skrevet

Å sette en 9åring på lavkarbo og slankekur er helt grusomt, hun er litt chubby, men hun er midt i en rivende utvikling kroppsmessig og vill ha litt overflødig i perioder. Pass heller på at hun er i aktivitet og ikke småspiser hele dagen. 

Nå er du klar over det så du kan følge med på hvordan dette utvikler seg men jenta trenger smør på brødet om hun vill og hun trenger karbo.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sørg for å spise lav eller grovkarbo, hele familien. Less på med grønnsaker til middag. Snik inn hverdagsaktivitet der det er mulig, og finn på gøye aktiviteter ellers. Ikke nevn vekten med et ord. Forresten, hvis hun er lubben selv om hun ellers spiser sunt og er aktiv, så gjør det ingen verdens ting. 

Herregud, man setter ikke et barn på lavkarbokost. For et idiotisk råd

Anonymkode: aa5e6...c09

Skrevet

Herregud, er du helt idiot eller? Man setter ikke et barn i vekst på lavkarbo. Slutt å gi råd når du åpenbart ikke kan en dritt. 

Gratulerer, du må være en av de dummeste jeg har sett kommentere her inne. 

Anonymkode: dc532...c49

Skrevet

Dette er et farlig emne, og hun må få spise normalt, dvs få ha smør på skiven under pålegget ! Kjenner en 9 år gammel jente som har begynt å telle kalorier.... hun har hørt hun er tjukk hjemme og må trene mer og bare spise Sundt. Mor har sagt dette! Venner og dere familier har tatt tak i dette, da mor bare tenker kalorier og lite mat. Gå mer turer gjerne???

Anonymkode: 6d213...61e

Skrevet

Mange jenter blir litt runde i den alderen. Det er ingenting å stresse med så lenge dere holder et sunt og variert kosthold. Hun vokser seg nok inn i vekten sin etterhvert. 

Anonymkode: d47a3...580

Skrevet

Nei, man trenger faktisk ikke å ha smør på brødskiva, ketchup på servelaten eller majones på salamien. Man behøver ikke å ha skinke under osten, eller ost oppå skinka, eller syltetøy og sukker på havregryn. 

Jeg tenker ikke lavkarbo. Jeg tenker ikke på slanking. Men fokusere på kosthold. Du skal ikke si noe til henne, men hele familien bør ta en vurdering. Er mye lettere å gjøre små valg nå, enn når hun er 14. Å hvis det ikke har noen effekt, at det er kroppen som endrer seg av hormonelle årsaker, er det lett å kjøpe smør igjen osv. 

Anonymkode: 7b160...ffd

Skrevet

Min ene sønn begynte å bli litt lubben og da kuttet jeg kalorier uten at han merket det. Kokt skinke i stedet for salami, grovere kornprodukter, sunnere frokostblanding, ikke majones og dressinger og sånnt. Mindre fløte, smør og olje i middagsmat. Han gikk ned med en gang og ble der. 

Skrevet

Fult mulig å gjøre grep som hun ikke merker. Trener hun på fritiden? Eller så dra med hele familien ut på tur og andre aktiviteter. Trampoline i hagen feks.

Anonymkode: 150d7...58d

Skrevet
11 minutter siden, Blondzilla skrev:

Min ene sønn begynte å bli litt lubben og da kuttet jeg kalorier uten at han merket det. Kokt skinke i stedet for salami, grovere kornprodukter, sunnere frokostblanding, ikke majones og dressinger og sånnt. Mindre fløte, smør og olje i middagsmat. Han gikk ned med en gang og ble der. 

Støtter denne.

Vi sliter i motsatt ende av skalaen,  og tilfører slike ting til maten til den ene. Hmelk istedet for lettmelk, meierismør istedet for magrere varianter osv.

Når det er sagt,  så er det vel ekstremt vanlig at jenter blir litt lubne i prepuberteten. 

Anonymkode: 64c04...c78

Skrevet

Min ble også litt lubben i den alderen. Nå er hun noen år eldre og blitt tynn igjen. 

Anonymkode: 19fe6...4a9

Skrevet

Trener barnet, for så lenge det spiser normal sunn mat, så kan det vel heller være fint å få barnet i fysisk aktivitet.

Jeg har 2 barn, det ene barnet legger så lett på seg, det andre barnet er nå endelig normalvektig, var undervektig i flere år. Den som legger på seg lett, er og den som er veldig fysisk aktiv, den andre er lat. Så her har vi jo måtte prøve å fete opp det ene barnet, og kutte ned på smør og sånt til det andre barnet. 

Anonymkode: a70ba...142

Skrevet

Er det ikke ganske vanlig at de får litt valpefett i den alderen? 

Spis sunt, normale mengder, begrens godteri til en dag i uka og desserter kun på festdager, gå turer, kjøp trampoline. Om hun fortsatt har litt valpefett til tross for dette, så er det ikke noe dere skal gjøre noe med. Barn er forskjellige og utvikler seg forskjellig.

For guds skyld, ikke nevn noe til henne og la jenta få smør på brødskiva si. Finnes det egentlig noe kjedeligere enn en skive med gulost, uten smør? 

Anonymkode: 66f18...e11

Skrevet

Er det ikke ganske vanlig at de får litt valpefett i den alderen? 

Spis sunt, normale mengder, begrens godteri til en dag i uka og desserter kun på festdager, gå turer, kjøp trampoline. Om hun fortsatt har litt valpefett til tross for dette, så er det ikke noe dere skal gjøre noe med. Barn er forskjellige og utvikler seg forskjellig.

For guds skyld, ikke nevn noe til henne og la jenta få smør på brødskiva si. Finnes det egentlig noe kjedeligere enn en skive med gulost, uten smør? 

Anonymkode: 66f18...e11

Jeg er enig i dette! 

Alle brødskiver er kjedelige uten smør, men det kjedeligste jeg vet er brødskive med nugatti uten smør! 

Anonymkode: e1f23...ef9

Skrevet

Nå vet jo ikke vi hva du mener med "lagt på seg". Hvis det er begynnelsen på puberteten er det jo helt normalt at kroppen forandrer seg. 

En 9-åring skal ikke slankes! 

Du kan jo passe på at det ikke spises pizza,  is og godteri daglig og at familien ellers har et sunt kosthold. Men å innføre lavkarbo eller slankekur fører bare vondt av sted.

Anonymkode: f8f77...b92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...