Gå til innhold

Jeg sliter med mammarollen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Syntes dette er vanskelig å skrive men jeg prøver. Jeg er kjempeglad i sønnen min som er nå 3mnd,men jeg føler meg veldig nede.Har egentlig vært slik siden han var født :( Jeg elsker å være med han,og har mammafølelse men sliter å tilpasse mammarollen.Jeg syntes det er kjempevanskelig å være mamma.Sønnen min er heller ikke noe lett å forstå.

Det er mye gråt fra han.Som nyfødt er det forståelig,men det var utfordrende.Han sov lite og og slet masse med amming!!Delammer nå og ammingen går mye bedre:)Sså innså vi rundt 2 mnd at han slet mye med luftplager og mageknipe som resulterte i mye gråt hele tiden.Ved 2,5 mnd dempet det seg,og hadde 2 fine uker der han kun gråt nå han var sulten eller litt sliten.

Nå er det en ny og kjempetung periode.Han hyler og skriker i bilstolen,selv om helling og alt er riktig.Dette gjør at jeg må bli mye hjemme med han.Han sover ikke selv lenger hvis ikke vi tilpasser slik at han får mulighet til å ta dupp. Lar han være våken ca en time eller til jeg ser han er trøtt og legger han i vogna og triller.Her er det bare gråt..kan ta alt fra 20min til 40 min til han sovner. Så sover han en time også våken en time,og alt må gjøres ogjen.Han sover ikke noen andre steder enn vogna selv om han griner i vigna som bare det.Hvis vi ikke legger han for å prøve å få han til å sove,så sover han ikke...og da får vi en umulig baby som sovner forsi han er utslitt.

Pupp,bæresele,vugge,samsoving...ingenting virker. Han har begynt å forstå når han skal ta dupp (vogn)og når han skal legge seg (vugge)og griner masse ogdagene blir vanskelige. Jeg passer på at han ikke blir overtrøtt for da får vi en baby som griner i hele dag og ikke klarer å roe seg.Det resulterer i dager der jeg stresser og passer på når jeg ser trøtthetstegn eller at det har gått ca en time.

I tillegg til dette så blir han foooort overstimulert hvis vi drar på besøk eller er ute.Da nekter han å sove selv i vogn.Var på besøk flere ganger til besteforeldre en time unna og følte rutine vi hadde hjemme og han nektet å sove i vogn..jeg trillet og trillet..nektet pupp osv.Så da må jeg bli hjemme med han også pga dette.Å ha besøk hos oss er også utfordrende for jeg klarer ikke alltid å se at han er trøtt for alle skal kose og snakke med han.Og da finner han ikke roen når jeg legger han i vogna.

Føler at det er tungt,samboer og jeg er flink til å fordele arbeidet.Han tar nettene nå (hjelper til før jeg legger meg) så det har hjulpet masse.MEN er det slik det er å ha en baby på 3 mnd?Jeg er låst hjemme fordi jeg må passe på at han er der han føler seg tryggest! Men jeg merker at humøret mitt er nede og jeg er ikke like blid og glad som før..energien er lav og prøver å kose og være med sønnen min når han er våken men han merker hvir stressa jeg er på tanken på neste dupp.

Blir ting bedre snart eller er det slik det er frem til de er litt mer selvstendig?Jeg vet at alle barn er forskjellig,men uff dette er vanskelig!!Alle sier til meg slutt å stress..slutt å les om søvn til babyer osv.Men babyer på hans alder skal sove 3til4 timer på dagen og legges rundt 19-20. Om jeg slutter å stresse med dupp osv så vil jeg bare ha en baby som sovner en gang på dagen foor han er utslitt også blir nettene vanskelig for han er overtrøtt.

Jeg visste å ha en baby skulle være vanskelig men jeg så ikke for meg dette..når blir det bedre?

 

hilsen en utslitt mamma som vil bare kose masse med sønnen sin

Anonymkode: 64f80...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er helt normalt, kjenner meg godt igjen i det du beskriver og det går over :) Hos oss var det verst på den alderen din baby er nå, så ble det bedre etterhvert. Kanskje du kan få far til å passe litt på babyen, slik at du kan ta deg en liten spasertur ut? Det hjalp meg utrolig mye da jeg også følte at jeg ble litt "innesperret" på grunn av babyen. 

Hva med å ta noen dager hvor du innstiller deg på at dere ikke skal ha noen planer, men bare være med babyen og ta dagen som den kommer? Ikke ha forventninger til hvor mye og når babyen skal hvile, men prøve å senke skuldrene og lese signalene til barnet? Er såklart lett å si, men det er veldig viktig å ikke stresse med å få barnet til å sove, for dette plukker babyen opp med en gang og blir selv stresset. Prøv så godt du kan og ikke bli frustrert om du ikke klarer å få barnet til å hvile. Tenk litt på hva som overstimulerer barnet og sørg for å skjerme barnet for dette. Om barnet skal hvile inne så sørg for at rommet er mørkt og litt kjølig. Se om whitenoise hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går over 😊 Gi gutten din masse kos, nærhet og kjærlighet uansett hvor tøft det er - for det går virkelig over med tiden ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...