Gå til innhold

sammenslåing av klasser

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan vi som foreldre klage? Har vi noen sjanse, eller er de bare å gi opp før vi har prøvd..

Anonymkode: b23ad...9d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

kan vi som foreldre klage? Har vi noen sjanse, eller er de bare å gi opp før vi har prøvd..

Anonymkode: b23ad...9d5

Hvilket grunnlag vil dere klage på?

I utgangspunktet styrer jo skolen hvor mange klasser det skal væe på trinnet, men de kan ikke gjøre hva som helst. 

Anonymkode: 3dfc8...bcc

Skrevet

Det kommer jo ann på hvorfor og hva. Skolen her har begynt å omrokkere klassene to ganger iløpet av barneskolen, noe det har blitt mye rabalder om. Første gang skjer nå til høsten for de som ikke startet før ordningen begynte. 1kl har gjort det en gang alt og der gikk alt smetefritt. Disse fikk vite om dette før de begynte på skolen, så for disse var det ikke noe nytt. For de andre klassene blir det nå ny regel og ny vane så det er disse foreldrene som har laget ett rabalder. 

For ungene er det faktisk ikke ett problem, de ser vennene sine, mister ikke kontakt men kan stå i fare for å få nye venner og få en klasse som fungerer bedre. Skolen setter klassene sammen utifra hvordan ungene er, de vil få balanserte klasser som fungerer. Det klarer de ikke før de faktisk ser ungene sammen så det må de se på første året. Unger forandrer seg, så ett bytte til før de går ut av barneskolen er lurt og bra for ungene. Foreldre tror ungene mister bestevenner, de må bli kjent med nye foreldre og det er ikke måte på hvor mange problemer dette blir. Skolen her slår mye sammen klasser, deler seg opp i grupper, bytter og ordner utifra hvilke fag og timer de har, så selv om de går i en klasse er de mye sammen med de ander klassene. Sine bestevenner får de vært mye med selv om de ikke er på samme klasseliste lengre. 

Så som forelder ville jeg vært veldig forsiktig med å ta dette opp med skolen og lage en stor sak ut av det. finn heller ut hva du kan gjøre for å forberede ditt barn, hva kan du som foreldre gjøre for at du takler denne overgangen, hva kan du gjøre for at du ikke overfører missnøye til ditt barn rundt dette. Vet du egentlig hvordan klassen fungerer sammen? Har alle barna i klassen ett godt løringsmiljø? Er ditt barn så englebarn som du tror? Har ditt barn godt av å sitte ved siden av sin bestevenn og skravle slik at andre blir forstyrret? Kan det være at de har godt av å ikke gå i samme klasse, men møtes i friminutt, npr klassene deler seg og dermed få ett enda bedre forhold? Tenk litt lengre enn hva du selv syns. Når skolen deler opp slik tenkerr de også igjennom hvilke ressurser de har, er det flere barn som trenger hjelp kan de samles eller deles alt utifra hvordan ting fungerer best for trinnet der og da. 

Anonymkode: 56a17...baa

Skrevet

Du må forklare litt nærmere hva sammenslåingen vil bety i praksis. Antall elever, organisering, osv.

Slikt er nesten alltid pga stramt budsjett. Elevene vil få lavere lærer-/assistent-tetthet.

Anonymkode: 0a1bd...48f

Skrevet

Vår skole er i utgangspunktet laget for en klasse pr. trinn. Og de hadde kun akkurat med klasserom. Da min sønn begynte var de så mange at de mente klassen måtte deles, og det ble bygget et paviljong med 4 klasserom til de eldste elevene. 

Etter dette kom det både et, to og tre kull med doble klasser, og det ble plassmangel igjen. I min sønns klasse hadde det sluttet noe elever, og de var «bare» 35. Denne klassen ble derfor slått sammen til skolestart i 6. klasse. 

De fikk beholde samme lærertetthet, og muligheten til å bruke håndarbeidsrommet som et klasserom, slik at de ikke alltid er fulle klasser. Dessuten deles de også opp i gym, k&h og mat og helse. Dette har fungert veldig fint i denne klassen. 

Alternativet hadde jo vært at 45 1. klassinger hadde måtte dele klasserom...

Anonymkode: 23e32...0d0

Skrevet

Jaha. Skolen her er også laget for en klasse. En trinnbasert skole. Det er 52 elever i 5. klasse og 48 i 1. klasse. Minste trinnet er 2. klasse. De har bare 28 i klassen. Skolen er bygget for at det skal kunne være 62 elever i hver klasse. Det er ikke et problem her. Kun i bursdager. Noen må invitere 30 barn om de skal invitere av samme kjønn. Men det varer jo ikke evig.

Anonymkode: 0a68e...571

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jaha. Skolen her er også laget for en klasse. En trinnbasert skole. Det er 52 elever i 5. klasse og 48 i 1. klasse. Minste trinnet er 2. klasse. De har bare 28 i klassen. Skolen er bygget for at det skal kunne være 62 elever i hver klasse. Det er ikke et problem her. Kun i bursdager. Noen må invitere 30 barn om de skal invitere av samme kjønn. Men det varer jo ikke evig.

Anonymkode: 0a68e...571

Som lærer liker jeg ikke storklasser, det er umulig å kunne se hvrt enkelt elev. Jeg jobber kun på videregående , så jeg vet ikke hvordan dette fungerer på barnetrinnet. Jeg vet bare at de gangene jeg har undervist i storklassene har jeg ikke rukket å fått pratet med alle elevene blant annet. 

Anonymkode: ff501...389

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...