Gå til innhold

Jeg har fem venninner som er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pedagogiske ledere/barnehagelærer og jobber i barnehage. I løpet av de siste fire årene har de alle fått barn. Noen første og andre nummer to eller tre. De velger alle å holde barna hjemme et år ekstra. De har alle fått barn før august, men velger å være hjemme til de er 2-2,5 år. 

Jeg er ikke barnehagelærer, men begynner å lure på om jeg kanskje også burde være hjemme et år ekstra med min 1-åring. Hvorfor velger de alle det når de selv jobber i barnehage hvis barnehagen er bra også for de minste? 

Anonymkode: f9b68...48b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville snakket med venninnene mine som faktisk kan svare og ikke bare gjette på hva venninnene dine ville svare. 

Anonymkode: 2412f...139

Skrevet

De velger det vel fordi gubben har råd og fordi det er koselig å tråkke hjemme.

Anonymkode: f5754...00e

Skrevet

Det er nok ikke svart/hvitt hva som er best. Kommer an på så mange faktorer.

Min gutt på 15 mnd stortrivdes å være sosial med jevnaldrende. Hjemme var det ikke flust av småbarn vi kunne besøke, og åpen barnehage synes jeg var bare pes. Masse barn i åpen bhg, men sjeldent de samme fra gang til gang. Og han er nr 1, så ingen søsken heller 

Også er det forskjell på oss foreldre. Å være hjemme med småbarn passer noen bedre enn andre. Jeg savnet å snakke med voksne, og gikk tom for ideer å gjøre. Bor såpass langt unna familie at det var ofte bare meg og han.

Så hva som er best kommer an på barnet og familiesituasjonen. Det var riktig for oss med barnehage. Men ville ikke startet før ett år, med mindre det var helt nødvendig 

Anonymkode: 941c0...f67

Skrevet

Rein gjerning frå mi side, men det kan vel ikkje muligens vere slik at dei er ekstra glad i småbarn sidan dei har valt å utdanne seg til barnehagepedagogar og difor vil vere mest mogleg saman med barnet sitt når dei er små, og i tillegg har menn som tenar nok til at det går an? 

Sjøl har eg vore heime til 1.5 år, og då har både eg og borna hatt behov for andre utfordringar enn kvarandre. Dette er nok veldig individuelt. Men at dei ventar til dei er over året vil eg nok tru har med erfaringar frå jobben sin å gjere.

Anonymkode: f4177...fdd

Skrevet

Jeg har jobbet som pedagogisk leder på småbarnsavdling i mange år, og ingen av mine kollegaer har vært hjemme med barna til de har vært 2 - 2,5 år. Det lengste er vel til rundt 1 1/2 år, da pga mangel på bhg plass. Men alle sammen jobber redusert, 80 eller 90 %. Så min erfaring er helt motsatt av din hi

Anonymkode: 7f6d7...bff

Skrevet

Jeg tenker at de ser det sammen som de fleste foreldre, nemlig at barnehage for små barn under to år kan være bra, men at det stort sett er best for dem å være hjemme med en av foreldrene de første årene. 

Jeg tenker at de fleste barn nok tåler å begynne i barnehagen som ettåring, men også at de aller fleste har best av å være hjemme. 

Anonymkode: 23619...2af

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at de ser det sammen som de fleste foreldre, nemlig at barnehage for små barn under to år kan være bra, men at det stort sett er best for dem å være hjemme med en av foreldrene de første årene. 

Jeg tenker at de fleste barn nok tåler å begynne i barnehagen som ettåring, men også at de aller fleste har best av å være hjemme. 

Støtter denne!

Anonymkode: 06d9b...752

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette. Har man lest en del utviklingspsykologi så vet man litt mer om viktigheten av barnets to første leveår.

Men de fleste barn vil nok tåle å begynne tidligere i barnehagen. Noe kan være godt nok selv om det kanskje ikke er optimalt.

I tillegg er det jo tydelig, Hi, at disse venninnene har økonomi til å være hjemme et ekstre år-halvannet. Og da er de jo også priveligerte der, for det er det ikke alle som har.

Anonymkode: e64ee...682

Skrevet

De orker ikke jobbe med småbarn når de har småbarn hjemme 😉🤪

Anonymkode: 23355...f7f

Skrevet

Jeg sluttet å jobbe i bhg (småbarnsavdeling) da jeg fikk barn selv. Hadde ikke nok overskudd til å ivareta både jobb og hjem og valgte derfor bort jobben til noe helt annet. Det skal ikke gå ut over egne barn at man er sliten etter en dag i bhg.

Anonymkode: bd9d2...d22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...