Gå til innhold

Søstern min snakker så stygt til meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på en vennekveld på fredag, 10-12 stk som kjenner hverandre godt. Søsteren min er (merkelig nok) godt likt, og de fleste lytter når hun snakker. Problemet er at hun snakker bare negativt. Det er sykdom og arbeidsløshet, trang økonomi og - det verste - drit om meg. Hele tiden slenger hun ut misunnelsesfraser som f.eks «Nei, men det skjønner vel ikke du noe av Mia, for du er jo aldri syk.» Eller «hvorfor sitter du fremdeles her, burde ikke du gå og legge deg?» Hun fortalte historier fra da vi var små, negative selvsagt, om ting jeg gjorde da jeg var liten. Mens hun var så snill og gjorde ihvertfall ikke sånt. Flere av dem var ikke engang sanne, og da jeg sa det, ropte hun bare høyere, lo, og kalte meg løgner.

Hvorfor er hun slik? Jeg har vært så grei med henne de siste årene, gitt henne flotte gaver, kjørt henne frem og tilbake, trøstet henne når hun har hatt problemer med hus og mann. Jeg satte av to dager til å hjelpe henne med å flytte for et halvt år siden, ikke én gang har hun takket. Hun glemmer bursdagen til barna mine, mens jeg ringer og kjøper fine gaver til hennes. 

Jeg får meg ikke til å kutte henne ut heller, men hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: a0c66...69a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt henne ut med en gang. Hvis hun kommer tilbake og unnskylder kan du heller tilgi henne. Jeg har også en fæl søster og har nå kuttet kontakten med henne da det er helt håpløst å fortsette å hjelpe. 

Anonymkode: 5f30f...439

Skrevet

Hvordan behandler hun andre i livet sitt? Venner? Foreldre? Mann? Har det skjedd noe mellom dere i oppveksten? Er hun bitter? Sjalu? Sint? Prat med henne om det!! Spør henne om det er noe spesielt hun er irritert på deg for siden hun sier så mye ufint? Tar hun det at du spør rolig og fint om det ille opp, slenger du bare tilbake at det ikke kan sammenlignes med den ufinheten og frekkhet hun viser deg. Si du blir lei deg og ønsker at dere skal ha en god tone... Bedrer hun seg ikke etter du har sagt hva du føler, bør du trekke deg tilbake.. For det er ikke Sundt å leve i slik krenkelse og negativitet. Klem

Skrevet
1 minutt siden, Lykke~liten skrev:

Hvordan behandler hun andre i livet sitt? Venner? Foreldre? Mann? Har det skjedd noe mellom dere i oppveksten? Er hun bitter? Sjalu? Sint? Prat med henne om det!! Spør henne om det er noe spesielt hun er irritert på deg for siden hun sier så mye ufint? Tar hun det at du spør rolig og fint om det ille opp, slenger du bare tilbake at det ikke kan sammenlignes med den ufinheten og frekkhet hun viser deg. Si du blir lei deg og ønsker at dere skal ha en god tone... Bedrer hun seg ikke etter du har sagt hva du føler, bør du trekke deg tilbake.. For det er ikke Sundt å leve i slik krenkelse og negativitet. Klem

Ja, hun oppfører seg i perioder likt mot andre og. Noen venner har trukket seg helt vekk, og de snakker hun av og til om som de verste idiotene. Broren min er visstnok også en dust, og stakkars pappa får pepper uansett hva han gjør. Hun er rett og slett ondskapsfull mot enkeltpersoner i perioder. 

Nei, det skjedde ikke noe spesielt mellom oss som jeg kan huske -hun har alltid vært slik. 

Mamma har hun rundt lillefingeren, og hun innrømmer gladelig at hun utnytter både henne og pappa. Hun er til og med stolt av det. 

HI

Skrevet

Høres litt ut som min søster også.

Jeg har komt til et punkt hvor jeg ikke tar kontakt hvis hun ikke selv tar kontakt først. Jeg gir gaver til henne og barna til jul og bursdag. Og tar hun kontakt svarer jeg pent, men når hun snakker negativt får hun null respons hos meg og da dør samtalen rimelig fort ut.

Det er forferdelig slitsomt og jeg gruer meg til hver gang jeg skal besøke mine foreldre for hun bor rett att med og kommer ofte når vi er der. 

Jeg har forsøkt å snakke med henne om det men da ble det så mye drama og hun sa så mye stygt om meg til alle andre i familien at det forsøker jeg ikke igjen.

Jeg har ikke mot til å bryte helt, men jeg tror det på mange måter hadde vært en lettelse. Men jeg er også redd for at det ville gjøre ting vanskelige for mine foreldre, så foreløbig holder jeg ut.

Anonymkode: cadd5...eac

Skrevet

Wow...det der hadde ikke jeg orket. Hadde heller vært alene en å bli tråkket på gang på gang.

Uansett hun vet hvor hun har deg. Hun vet hva hun kan få ut av deg. Du må ta styringa på ditt eget liv før det blir forsent for det vil bli være og være for deg. Du må enten snu ryggen til ,og ikke se deg tilbake. Eller sett henne på plass uannsett hva andre sier, og snu ryggen, og ikke se deg tilbake. 

Lykke til!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Høres litt ut som min søster også.

Jeg har komt til et punkt hvor jeg ikke tar kontakt hvis hun ikke selv tar kontakt først. Jeg gir gaver til henne og barna til jul og bursdag. Og tar hun kontakt svarer jeg pent, men når hun snakker negativt får hun null respons hos meg og da dør samtalen rimelig fort ut.

Det er forferdelig slitsomt og jeg gruer meg til hver gang jeg skal besøke mine foreldre for hun bor rett att med og kommer ofte når vi er der. 

Jeg har forsøkt å snakke med henne om det men da ble det så mye drama og hun sa så mye stygt om meg til alle andre i familien at det forsøker jeg ikke igjen.

Jeg har ikke mot til å bryte helt, men jeg tror det på mange måter hadde vært en lettelse. Men jeg er også redd for at det ville gjøre ting vanskelige for mine foreldre, så foreløbig holder jeg ut.

Anonymkode: cadd5...eac

Da har vi det omtrent likt. 

Jeg tror ikke det ville løst noe å forsøke å prate med henne. Hun gjør nemlig aldri noe galt, det er bestandig alle andre det er noe feil med. Hun hadde mest sannsynlig klikket helt, og skjelt meg ut etter noter. Jeg orker ikke det.

Det er litt trist. 

HI

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hun oppfører seg i perioder likt mot andre og. Noen venner har trukket seg helt vekk, og de snakker hun av og til om som de verste idiotene. Broren min er visstnok også en dust, og stakkars pappa får pepper uansett hva han gjør. Hun er rett og slett ondskapsfull mot enkeltpersoner i perioder. 

Nei, det skjedde ikke noe spesielt mellom oss som jeg kan huske -hun har alltid vært slik. 

Mamma har hun rundt lillefingeren, og hun innrømmer gladelig at hun utnytter både henne og pappa. Hun er til og med stolt av det. 

HI

Hun er jo bare en dårlig person. Ikke gidd å være sammen med henne...

Anonymkode: 4877f...fad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...