Gå til innhold

Bo i Bergen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi elsker Bergen! Vi har ofte kjørt i 4t ned til Bergen kun for en dagstur med ungene 😳 

nå har vi snakket om at kanskje vi skal avslutte livet her vi bor nå. Det er liksom ingenting som holder oss igjen her.

Det jeg er redd for er barna. Hvordan vil det bli for dei? Dei er 5, 7 og 10 år. Redd dei ikke skal få venner 😌 hver gang vi reiser til Bergen vil vi ikke hjem 😳

Er det flott og bu med familie i Bergen? Er det verdt og selge stor enebolig rett ved havet for og leve ut drømmen? 

Anonymkode: 52d9a...5c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle plassar har sine fordeler of ulemper. Eg reknar med at det er sentrale strøk av byen de ønsker å bu i? Kva med å starte med å sjå på kva de må ut med for å kunne bu der, og ikkje minst sjå etter jobbar.

Anonymkode: 04954...5d5

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi elsker Bergen! Vi har ofte kjørt i 4t ned til Bergen kun for en dagstur med ungene 😳 

nå har vi snakket om at kanskje vi skal avslutte livet her vi bor nå. Det er liksom ingenting som holder oss igjen her.

Det jeg er redd for er barna. Hvordan vil det bli for dei? Dei er 5, 7 og 10 år. Redd dei ikke skal få venner 😌 hver gang vi reiser til Bergen vil vi ikke hjem 😳

Er det flott og bu med familie i Bergen? Er det verdt og selge stor enebolig rett ved havet for og leve ut drømmen? 

Er det bare dere voksne som ønsker dette? 

Hva gjør dere når dere er i Bergen? Hvorfor trives dere? Hvor har dere bodd?

Anonymkode: 656c8...ec6

Skrevet

Har nettopp flytta fra Bergen til Os. Var drittlei storby med små barn. Mye kjøring, lange avstander, mye trafikk, dårlig luft, sinnsyke boligpriser. Har man ikke familie blir man støkk med små barn i trange boliger i ikke-kule strøk om man ikke er veldig rik. Elsket Bergen som student, fine fjell, pen by om våren.

Anonymkode: 81a87...0ec

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har nettopp flytta fra Bergen til Os. Var drittlei storby med små barn. Mye kjøring, lange avstander, mye trafikk, dårlig luft, sinnsyke boligpriser. Har man ikke familie blir man støkk med små barn i trange boliger i ikke-kule strøk om man ikke er veldig rik. Elsket Bergen som student, fine fjell, pen by om våren.

Hvorfor mye kjøring og lange avstander? 

Vi bor på Sotra og da snakker vi mye kjøring og lange avstander 

Anonymkode: 656c8...ec6

Skrevet

Nettopp derfor - hvis du ikke har råd til kåk med fire (jeg har tre barn) soverom i veldig sentrale strøk i Bergen er du lenka til bil eller bybane/buss, fordi du presses ut av byen pga boligprisene.

Skrevet

Skulle gjerne bodd i Fjellveien jeg - men den Bergen er ikke for alle. Og man må ikke tro det er det man får når man flytter til Bergen, med mindre man er godt bemidlet og får jobb i sentrum i tillegg. Ellers fine folk, bra miljøer, venner får barna såklart! Kreative miljøer, godt musikkmiljø osv. Hva er viktig for dere? Hva jobber dere med? Hvor i Bergen ser dere for dere å bo? En fin ting med å bo i Bergen er jo netopp at det er en stor by og en universitetsby, så kanskje barna ikke flytter så langt når de blir voksne:-)

Skrevet

Tja...,enebolig i eidsvåg/Åsane er ikke så dyrt! Da kan man kjøre til Åsane terminal og ta en hvilkensomhelst buss til sentrum på 10 min :)

jeg ville klart foretrukket å bo på mindre areal  i en by med et yrende kulturliv. 5 personer trenger IKKE 250 kvm!

det jeg ville vektlagt var gangavstand til skole/barnehage og idrettsbane. Da slipper du å kjøre på unger!

Anonymkode: 5436b...4c3

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er også flyttet til os men er ikke så lett å bli kjent med folk her synes jeg,også har vi nesten bare gamle folk til naboer :P Trivdes bedre på nesttun ser alle naboene kjente hverandre å barnet hadde mange å leke med.

Anonymkode: af7fa...fed

Skrevet

Vi stortrives i Nordhordland! Mange tilflyttere av småbarnsfamilier her. Kort avstand til sjø og fjell. Gode kollektivtilbud til Bergen med hyppige bussavganger eller med hurtigbåt. Bor mange pendlere her som jobber i Bergen (meg inkludert). Ikke minst får man mye mer for pengene enn i Bergen.

Anonymkode: 7859f...ac2

Skrevet

Takk for mange svar ☺️

Skal ikke bu midt i sentrum, tenkte Åsane kanskje, liker oss litt på den siden ☺️ 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er også flyttet til os men er ikke så lett å bli kjent med folk her synes jeg,også har vi nesten bare gamle folk til naboer :P Trivdes bedre på nesttun ser alle naboene kjente hverandre å barnet hadde mange å leke med.

OMG, det er samme som meg! Folk er helt fjerne her, jeg er visst mye mer urban enn jeg trodde og jeg drømmer også om nesttun! Haha, fint å vite at det er en til her som tenker som meg. Har skolebarn nå, så ikek barebare å flytte igjen, men kanskje...

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OMG, det er samme som meg! Folk er helt fjerne her, jeg er visst mye mer urban enn jeg trodde og jeg drømmer også om nesttun! Haha, fint å vite at det er en til her som tenker som meg. Har skolebarn nå, så ikek barebare å flytte igjen, men kanskje...

Har også lyst å flytte tilbake der vi bodde før,men har en 1.klassing som trives på skolen sin så kan heller ikke flytte igjen.

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har også lyst å flytte tilbake der vi bodde før,men har en 1.klassing som trives på skolen sin så kan heller ikke flytte igjen.

Samme... Lunde skule. Den er god. Men gruer meg til å ha ungdommer på Os, det tror jeg ikke er gøy, om ikke tilbudene bedrer seg betraktelig.

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor flytta dere fra Nesttun? Jeg flyttet fra sentrum. Innbilte meg at skog, natur, landlighet ga et lykkelig liv. Innså ikke at det betyr et liv lenket til bilen, isolert fra vennene i Bergen osv;-) Uff. Føler meg dum. Og visste heller ikke at folk her er så vanskelige å bli kjent med, alle henger med familien sin eller barndomsvennene sine, jeg finner ingen sjelematch over hodet.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samme... Lunde skule. Den er god. Men gruer meg til å ha ungdommer på Os, det tror jeg ikke er gøy, om ikke tilbudene bedrer seg betraktelig.

Min går på Kuventræ å bedre skole skal du lete lenge etter,vi er superfornøyde med den :) Eneste er at det er vanskelig med å bli kjent med folk på Os,å få som kommer på besøk nå når vi har flyttet helt til Os. 

Ja før hadde de en ungdomsklubb i os sentrum som var populær men den ble dessverre nedlagt.Håper tilbudet blir bedre enn det er nå.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor flytta dere fra Nesttun? Jeg flyttet fra sentrum. Innbilte meg at skog, natur, landlighet ga et lykkelig liv. Innså ikke at det betyr et liv lenket til bilen, isolert fra vennene i Bergen osv;-) Uff. Føler meg dum. Og visste heller ikke at folk her er så vanskelige å bli kjent med, alle henger med familien sin eller barndomsvennene sine, jeg finner ingen sjelematch over hodet.

Husleien stiget med 1500 kr,det vil si at vi måtte betalt 8500 kr for en leilighet med bare ett soverom.Det var den ikke verdt. Å siden han var 5 år når vi flyttet så ønsket jeg en leilighet med 2 soverom ettersom det bare var ett år til skolestart. Nesttun og mot byn ble altfor dyrt ettersom jeg er alenemamma,å vi måtte bo litt sentralt ettersom vi er avhengig av buss. Så da landet vi til slutt på Os der vi betaler 8000 kr for 75 kvm med 2 soverom. Men etter vi flyttet til Os så sluttet både mine og sønnen min sine venner å besøk oss ettersom det ble så langt unna. Så sønnen min sa lenge at han ville flytte tilbake til der vi bodd før,for her vi bor nå så får vi nesten aldri besøk. Men nå trives han hvertfall godt på skolen å har en del venner der,selv om han ikke er med de på fritiden eller i helger.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husleien stiget med 1500 kr,det vil si at vi måtte betalt 8500 kr for en leilighet med bare ett soverom.Det var den ikke verdt. Å siden han var 5 år når vi flyttet så ønsket jeg en leilighet med 2 soverom ettersom det bare var ett år til skolestart. Nesttun og mot byn ble altfor dyrt ettersom jeg er alenemamma,å vi måtte bo litt sentralt ettersom vi er avhengig av buss. Så da landet vi til slutt på Os der vi betaler 8000 kr for 75 kvm med 2 soverom. Men etter vi flyttet til Os så sluttet både mine og sønnen min sine venner å besøk oss ettersom det ble så langt unna. Så sønnen min sa lenge at han ville flytte tilbake til der vi bodd før,for her vi bor nå så får vi nesten aldri besøk. Men nå trives han hvertfall godt på skolen å har en del venner der,selv om han ikke er med de på fritiden eller i helger.

Jeg har fått en venn på Os, hun er gøy og inkluderende, pip om du vil være med å henge en dag, hun har barn på samme skole/alder som deg:-)

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått en venn på Os, hun er gøy og inkluderende, pip om du vil være med å henge en dag, hun har barn på samme skole/alder som deg:-)

Hei! Det hadde vært kjekt :)

Skrevet

Jeg syns det veldig flott å bo i Bergen med sønnen min på 6 år,å kunne ikke tenkt meg å bodd noe annet sted :)

Skrevet

Jeg og mannen har snakket mye om det i kveld, og vi har kommet fram til at vi kjøper oss ei hytte i første omgang, og stor koser vi oss nede i Bergen kjøper vi oss et hus 😀 HI 😘

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og mannen har snakket mye om det i kveld, og vi har kommet fram til at vi kjøper oss ei hytte i første omgang, og stor koser vi oss nede i Bergen kjøper vi oss et hus 😀 HI 😘

Høres fornuftig og gjennomtenkt ut :)

Skrevet

Vi trives veldig godt i Bergen. Bor i Fana. God skole, bor sentralt i lokalmiljøet og foreløpig mange aktiviteter for barna (kjenner ikke ungdomstilbudet da mine fortsatt er små).

Anonymkode: c0f3c...0ac

Skrevet

Jeg flyttet til Bergen for mange år siden. jeg er oppvokst i ei bygd med omtrent 10 000 .

Fordeler med Bergen:

Deilig å være litt anonym, dvs at ikke alle vet alt om deg og hva du gjør - helst litt mer enn hva du faktisk vet selv. Alt du trenger av butikker.

Er mye å finne på uten at en trenger overnatting, revyer, teater, konserter. 

Mye å finne på med barna. Bl.annet Fløyen, akvariet (dyrt hvis en ikke har årskort), Leo's lekeland, vannkanten, iskanten. eventyrspill (rollelek for barn).

Fordeler med å bo på liten plass:

Mer rom for å få være med på idretter en har lyst til uten å måtte være et talent.(sønnen min ønsket å starte på ping pong da han gikk på ungdomsskolen. Jeg ringte klubben og hørte, de sa de hadde vært rundt på skolene og observert og gitt tilbud til de som de så et talent og potensiale i.. Senere ønsket han å starte på noe annet, husker ikke hva det var - men der også måtte du være et talent.. Idrettsklubber på barneskolen er mer som en er vant til fra bygda, utenom at en må være kjapp å melde seg på ellers er det muligens fullt på fotballen..)

Jeg synes turløyper de fleste andre plasser er flottere enn hva vi finner i Bergen. Det er veldig fine plasser her også altså og jeg har faktisk dette året gått på ski på totland fra november til nå nettopp omtrent.

17-mai feiringer er mye kjekkere på småplasser enn i en by.

Men hadde jeg hatt valget om å flytte tilbake til en liten plass hadde jeg sagt nei. 

Anonymkode: da118...7ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...