Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 Hei, Starter i ny jobb om under en uke, og vi har fått hissig omgangssyka i hus Mannen er vrang og vanskelig på alle mulige vis og skjønner ikke (eller vil ikke skjønne) at vi per nå ikke har råd til at jeg tar ut fri uten betaling den første tiden, til jeg har krav på dette. Dette bunner mye i at vi fikk en uventet høy utgift som har spist av alle reserver (pga rot fra en i banken), samtidig som vi fikk masse utgifter på bil osv osv. Han har krav på å være hjemme med ungene da han har hatt stabil jobb lenge, men jeg går rett fra skole og inn i jobb. Husker jo ikke hvor disse rettighetene står... Mener det var 14 dager dersom det var egenmelding og en måned dersom det var syktbarn eller omvendt... Noe som kan hjelpe meg, og gjerne legg ved en link? Anonymkode: 35c71...d5c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #2 Skrevet 29. april 2018 Det er selvfølgelig mannen som skal benytte seg av sykt barn dager nå når du er helt fersk i jobben. Noe annet ville være helt hårreisende. Mannen din må ta seg sammen! Anonymkode: fb405...a11
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #3 Skrevet 29. april 2018 Trodde sykt barn talt med en gang.... Anonymkode: c8a83...732
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #4 Skrevet 29. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er selvfølgelig mannen som skal benytte seg av sykt barn dager nå når du er helt fersk i jobben. Noe annet ville være helt hårreisende. Mannen din må ta seg sammen! Anonymkode: fb405...a11 Ja, er det jeg også mener, men han nekter å snakke om det. Er bare sint og tverr og mener at jeg reduserer han til en barnepasser. Prøver å si til han at vi selvfølgelig skal dele på slike ting etter hvert, men at jeg ikke bør eller at vi ikke har råd til at jeg tar meg fri nå den første tiden... Han har endret seg ganske mye den siste tiden... Jeg aner ikke hva som skjer. Han er generelt blitt veldig sur, tverr, urimelig og vanskelig. Kan ikke ta opp noe. Han er høylytt, bannes og vrenger på alt som blir sagt. Dersom jeg f.eks sier at det er ikke riktig at du ligger å sover hele dagens, mens ungene er våken og jeg er borte. Så responderer han med at det skal jeg bare drite i og at jeg klager på alt han gjør og har skikkelig høy standard. Dette er ikke noe som er sant, iaf ikke på den måten han ser det. Jeg forventer bare at han rydder opp etter seg selv, at han tar ansvar for ungene, men klager ikke på han selv om det er "bomba" når jeg kommer hjem hver eneste dag... Men dette med jobb.. Huff, det stresser meg. Håper noen vet om en link jeg kan se på.. Prøvde å Google det, men fant ingenting. Anonymkode: 35c71...d5c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trodde sykt barn talt med en gang.... Anonymkode: c8a83...732 Er ganske sikker på at det ikke er slik, så fremt ikke reglene har endret seg de to-tre siste årene Anonymkode: 35c71...d5c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 Det er fire uker faktisk https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager Anonymkode: efc60...54f
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er fire uker faktisk https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager Anonymkode: efc60...54f TUSEN takk! Fikk sendt denne til mannen, håper han får tenkt litt på dette til jeg er hjemme igjen... Anonymkode: 35c71...d5c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Hadde bare glemt at det het omsorgspenger.. Litt stressa med innleveringa som skal inn rett før jeg starter i jobb, og hvordan mannen oppfører seg... Igjen, tusen takk! Anonymkode: 35c71...d5c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 Spiller det egentlig noen rolle IMDi har rett til betalt fri elker ikke? du eg helt fersk i jobben. Mannen har vært i jobben over lang tid. Selvfølgelig er nanbrn hjemme ned ungene slik at du går komnet ordentlig igang på ny jobb! Anonymkode: a0d7f...466
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Spiller det egentlig noen rolle IMDi har rett til betalt fri elker ikke? du eg helt fersk i jobben. Mannen har vært i jobben over lang tid. Selvfølgelig er nanbrn hjemme ned ungene slik at du går komnet ordentlig igang på ny jobb! Anonymkode: a0d7f...466 Jeg gjorde det samme for han, selv om hele gjengen var syk, når han startet i ny jobb.. Bare at han holdt på at han ikke hadde rett på omsorgspenger før det hadde gått 6 måneder Han er ikke villig til å gjøre det samme for meg ser det ut til.. Er litt fortvilet akkurat nå, mye som ikke henger på greip med den mannen der, og aner ikke hva jeg kan gjøre med det heller. Han hører liksom ikke på fornuft heller Anonymkode: 35c71...d5c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #11 Skrevet 29. april 2018 Og denne mannen vil du fortsatt bo sammen med fordi? Selvsagt blir det ikke slutt over en slik småting, men det er en dealbreaker om ikke mannen vil ta seg av egne barn når de er syke. Reduserer han til barnepasser? Det er ungene hans for svingende. Kjenner at jeg fikk lyst å fike til DIN mann. Egoistisk balleløs idiot som ikke fortjener å kalle seg pappa. Anonymkode: 44877...e9f
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #12 Skrevet 29. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og denne mannen vil du fortsatt bo sammen med fordi? Selvsagt blir det ikke slutt over en slik småting, men det er en dealbreaker om ikke mannen vil ta seg av egne barn når de er syke. Reduserer han til barnepasser? Det er ungene hans for svingende. Kjenner at jeg fikk lyst å fike til DIN mann. Egoistisk balleløs idiot som ikke fortjener å kalle seg pappa. Anonymkode: 44877...e9f Ja-a du, si det.. Synes vel ikke det alt er så enkelt heller. Ønsker vel at han skal endre seg, at han skal ta til fornuft, men ser jo at dette ikke går. Har var ikke slik før, i mange år faktisk, men de to siste årene (eller kanskje mer, er ikke helt sikker...) så har han blitt en likegyldig og uansvarlig mann som setter jobben foran familien til enhver tid (bare ikke min jobb..). Jeg har kommet dit at jeg har mest lyst til å bo alene med ungene, men jeg greier ikke å dra, ikke enda. Føler ikke at jeg har prøvd alt eller iaf ikke hardt nok for ungene sin del. Synes situasjonen er fæl og uholdbar på alle mulige vis, og har vondt for ungene oppi alt. Er ikke enkelt å "dekker" over alt heller.. Ene ungen min sa til meg her om dagen: "Jeg gruer meg til å bli voksen mamma. Når jeg ser hvor hardt mammaen må jobbe, mens pappen bare kan ligge på sofaen å dra seg". Kjente det knuste meg innvendig samtidig som jeg ble kjempesint.. Stakkars unge som tror slikt! Og det at hun tror det er jo også min feil... Men skjønner det ikke, han var jo ikke slik de 10 første årene.. Hva har skjedd? Anonymkode: 35c71...d5c
3 i april Skrevet 29. april 2018 #13 Skrevet 29. april 2018 Når ene barnet ditt kommer til deg og sier noe sånt, er det din plikt som mor og gjøre noe med situasjonen. For du qkan faktisk ikke la ungene vokse opp og tror det er sånn det skal være. Du må rett og slett sette hardt mot hardt og be far ta seg sammen. Gi ham et valg, enten så stiller han opp for deg,tar vare på ungene og stiller opp for dem, bidrar til hus og hjem ellers så er dette forholdet over. Du kan faktisk ikke la ungene vokse opp med en sånn dust til far. Du vil heller ikke lære døtrene dine at en sånn oppførsel fra en mann er greit, mens du som mor og kvinne må jobbe ræva av deg, dette er heller ikke en sjarmerende oppførsel som bør gå i arv til pontensielle sønner.. Ta ansvar !!!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #14 Skrevet 29. april 2018 Enig med hun over, dette må du ta ordentlig tak i. Det fungerer tydeligvis ikke å prate med ham, så be om time på familievernkontoret og ta det derfra. Det er både bedre og lettere å være alene, enn å være sammen med en sånn mann. Jeg tar forbehold om at han kan være deprimert eller et eller annet, men de fleste er jo ikke det. Anonymkode: 18183...675
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #15 Skrevet 29. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei, Starter i ny jobb om under en uke, og vi har fått hissig omgangssyka i hus Mannen er vrang og vanskelig på alle mulige vis og skjønner ikke (eller vil ikke skjønne) at vi per nå ikke har råd til at jeg tar ut fri uten betaling den første tiden, til jeg har krav på dette. Dette bunner mye i at vi fikk en uventet høy utgift som har spist av alle reserver (pga rot fra en i banken), samtidig som vi fikk masse utgifter på bil osv osv. Han har krav på å være hjemme med ungene da han har hatt stabil jobb lenge, men jeg går rett fra skole og inn i jobb. Husker jo ikke hvor disse rettighetene står... Mener det var 14 dager dersom det var egenmelding og en måned dersom det var syktbarn eller omvendt... Noe som kan hjelpe meg, og gjerne legg ved en link? Anonymkode: 35c71...d5c Du har krav på lønnede sykt barn dager fra dag 1 Anonymkode: 636cc...f7b
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #16 Skrevet 29. april 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har krav på lønnede sykt barn dager fra dag 1 Anonymkode: 636cc...f7b Nei, det har hun ikke. Slutt å misinformere! Nav sier 4 uker så det er det som stemmer. Tariff eller personalhåndbok kan gi bedre betingelser enn dette, men om ikke er det NAV sine regler som skal følges. Husker ikke om KS personalhåndbok gir rettigheter fra første dag. Det er uansett HI sin mann som må til pers her! Anonymkode: e7955...821
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #17 Skrevet 29. april 2018 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har krav på lønnede sykt barn dager fra dag 1 Anonymkode: 636cc...f7b Hvor står det? Har bare sett en måned jeg Kan kanskje også være individuelt fra arbeidsplass til arbeidsplass? Anonymkode: 35c71...d5c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #18 Skrevet 29. april 2018 1 time siden, 3 i april skrev: Når ene barnet ditt kommer til deg og sier noe sånt, er det din plikt som mor og gjøre noe med situasjonen. For du qkan faktisk ikke la ungene vokse opp og tror det er sånn det skal være. Du må rett og slett sette hardt mot hardt og be far ta seg sammen. Gi ham et valg, enten så stiller han opp for deg,tar vare på ungene og stiller opp for dem, bidrar til hus og hjem ellers så er dette forholdet over. Du kan faktisk ikke la ungene vokse opp med en sånn dust til far. Du vil heller ikke lære døtrene dine at en sånn oppførsel fra en mann er greit, mens du som mor og kvinne må jobbe ræva av deg, dette er heller ikke en sjarmerende oppførsel som bør gå i arv til pontensielle sønner.. Ta ansvar !!! Ja, holder på.. Litt og litt, er en prosess for meg, men etter samtalen i dag så ser jeg jo at jeg blir nødt til å sette meg ned å ha en prat m han når jeg kommer hjem. Har som sagt kjent på det en stund at dette ikke går, kan være han er deprimert (det har han vært før) eller det kan være han er utbrent (siden vi har hatt en tøff situasjon for en lengre periode) uansett så er han voksen og må ta tak i situasjonen selv. Dette er noe han har nektet. Jeg har bedt å han dra til lege, jeg har bedt han ta seg sammen, jeg har prøvd å forklare han hvordan dette kan påvirke ungene, men han bryr seg ikke. Han virker likegyldig, og han klarer ikke selv å se at han gjør noe galt. Har nesten vært på tanken å ringe moren hans... Men det gjør sikkert ingen forskjell.. Familievernkontor er det ikke her... Må reise 1,5 timer til nærmeste.. Så, ja.. Vi får se hva som kommer ut av samtalen i kveld. Anonymkode: 35c71...d5c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #19 Skrevet 29. april 2018 Om du ikke har jobbet før (fx rett fra skolebenken) har du ikke krav på lønn for sykt barn dager før etter 4 uker i jobb. Har du blot byttet arbeidsgiver vil din nåværende arbeidsgiver ikke ha plikt å betale deg lønn for sykt barn dag før etter 4 uker, men du kan da søke NAV om penger ettersom du har rettigheter fra tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: ef6ed...565
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #20 Skrevet 29. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Om du ikke har jobbet før (fx rett fra skolebenken) har du ikke krav på lønn for sykt barn dager før etter 4 uker i jobb. Har du blot byttet arbeidsgiver vil din nåværende arbeidsgiver ikke ha plikt å betale deg lønn for sykt barn dag før etter 4 uker, men du kan da søke NAV om penger ettersom du har rettigheter fra tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: ef6ed...565 Nei, var d jeg mistenkte.. kommer rett fra skolebenken så har ingen krav... Får håpe mannen tar til fornuft.. Anonymkode: 35c71...d5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå