Gå til innhold

Må barn ha pass til danmark? Voksne da?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I sommer skal vi ta skal båten fra Bergen til Danmark når vi skal til legoland. Må vi voksne ha pass? Å må barnet ha pass? 

Anonymkode: 06ef2...92d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ikke sikkert de spør, men det er påkrevd. 

Anonymkode: 3ce03...c17

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Ikke sikkert de spør, men det er påkrevd. 

Anonymkode: 3ce03...c17

Pass til barn også?

Anonymkode: 06ef2...92d

Skrevet

Ja, både barn og voksne.

Dere kommer ikke på båten uten

Anonymkode: eef12...284

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, både barn og voksne.

Dere kommer ikke på båten uten

Anonymkode: eef12...284

Står tydligsvis på color line sin side at bankkort er nok så da stemmer nok det. Sparer en del på å ikke kjøpe pass :)

Anonymkode: 06ef2...92d

Skrevet

Kopiert fra politiet sin side (legg spesielt merke til siste setning):

Ved grensepasseringer kan du bli bedt om å sannsynliggjøre at du er nordisk borger, selv om det er passfrihet i Norden (Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island). Derfor anbefaler vi at du har med pass eller gyldig førerkort på reiser mellom nordiske land.

Transportører kan be om legitimasjon ved ombordstigning på fly, tog, buss eller båt, eller ved innsjekking på overnattingssteder.

Det er gjeninnført en midlertidig grensekontroll på indre grenser i Norge. Dette gjelder for fergeankomster fra Danmark, Sverige og Tyskland. Fergeselskapene er pålagt å kontrollere at passasjerer har gyldig dokumentasjon som tillater innreise til Norge. Passasjerer som ikke tilfredsstiller kravene kan avvises av transportør. Dette opprettholdes frem til november 2017.

Gyldig dokumentasjon:

  • For nordiske borgere er anbefalt legitimasjon pass, førerkort eller annet id-dokument.
  • For borgere av EU/EØS/EFTA-land utenfor Norden er gyldig legitimasjon pass eller legitimasjonsdokument som er godkjent som reisedokument.
  • For tredjelandsborgere er gyldig legitimasjon pass, samt dokumentasjon som bekrefter gyldig opphold.

Barn som reiser sammen med foreldre, behøver ikke egen legitimasjon så lenge de foresatte kan vise legitimasjon.

Anonymkode: 3f3f3...6ad

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, både barn og voksne.

Dere kommer ikke på båten uten

Anonymkode: eef12...284

Fant dette nå: I henhold til Nordisk Passoverenskomst kan ikke et slikt krav innføres med henvisning til Schengen avtalen. Politiet har derfor valgt å redusere omfanget av kontroll, og sier nå at det er nok å kunne legitimere seg med annen gyldig legitimasjon"

Anonymkode: 06ef2...92d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kopiert fra politiet sin side (legg spesielt merke til siste setning):

Ved grensepasseringer kan du bli bedt om å sannsynliggjøre at du er nordisk borger, selv om det er passfrihet i Norden (Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island). Derfor anbefaler vi at du har med pass eller gyldig førerkort på reiser mellom nordiske land.

Transportører kan be om legitimasjon ved ombordstigning på fly, tog, buss eller båt, eller ved innsjekking på overnattingssteder.

Det er gjeninnført en midlertidig grensekontroll på indre grenser i Norge. Dette gjelder for fergeankomster fra Danmark, Sverige og Tyskland. Fergeselskapene er pålagt å kontrollere at passasjerer har gyldig dokumentasjon som tillater innreise til Norge. Passasjerer som ikke tilfredsstiller kravene kan avvises av transportør. Dette opprettholdes frem til november 2017.

Gyldig dokumentasjon:

  • For nordiske borgere er anbefalt legitimasjon pass, førerkort eller annet id-dokument.
  • For borgere av EU/EØS/EFTA-land utenfor Norden er gyldig legitimasjon pass eller legitimasjonsdokument som er godkjent som reisedokument.
  • For tredjelandsborgere er gyldig legitimasjon pass, samt dokumentasjon som bekrefter gyldig opphold.

Barn som reiser sammen med foreldre, behøver ikke egen legitimasjon så lenge de foresatte kan vise legitimasjon.

Anonymkode: 3f3f3...6ad

Jeg har bankkort med bildet :)

Anonymkode: 06ef2...92d

Skrevet

Reiste til Danmark for noen dager siden og ble spurt om ID (ikke nødvendigvis pass). Vet ikke hvordan det er når vi drar hjem, er på vei til båten nå. 😉

Anonymkode: e377e...fca

Skrevet

Har nettopp vært i Danmark med båten, og både jeg og venninnen min kom oss både frem og tilbake uten pass. Jeg med førerkort og hun med bankkort.  Ingen som reagerte på at vi ikke hadde pass.  

Anonymkode: 97b9f...e40

Skrevet

Vi ble stoppet på grensa fra Danmark til Sverige da vi kjørte hjem og politiet der sa «frem til de er 18 er de deres problem, etter det er de vårt». Så det holdt at vi voksne hadde pass 

Anonymkode: 85da0...755

Skrevet

Vi var i Danmark da det plutselig på kort varsel ble innført skjerpet grensekontroll. Jeg var glad vi alle hadde pass for da slapp vi all stress og uro. Dengang ble en del mennesker hengende en ekstra dag eller to pga de ikke hadde pass. Så vi reiser med pass. Da er det ikke noe å diskutere og vi kommer oss alltid både ut og hjem uten problemer uansett hvilke akutte sikkerhetstiltak som måtte iverksettes.

Anonymkode: 02a3a...084

Skrevet

Reiseoperatører anbefaler pass. Men det er ikke påkrevd. 

I fjor hadde vi pass klare, da sa kontrolløren at det «ikke var barnefamilier de kontrollerte» de sjekket pass til alle som var mørkhudede. 

De vi reiste med sa at barn var ikke så viktig å ha pass til. 

Faktum er jo at det er pga terrorisme det er økt grensekontroll. Småbarnsfamilier blir ikke sett på en gang. 

Loven sier at man skal kunne reise til Danmark med gyldig identifikasjon. Da kan sertifikat holde. 

Anonymkode: 100ed...0e0

Skrevet

Akkurat vert i danmark. verken jeg eller barnet hadde det var ingen problem..

Anonymkode: 0e118...0c9

Skrevet

Jeg har alltid med pass til alle når vi skal krysse grensene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...