Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #1 Skrevet 29. april 2018 I sommer skal vi ta skal båten fra Bergen til Danmark når vi skal til legoland. Må vi voksne ha pass? Å må barnet ha pass? Anonymkode: 06ef2...92d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #2 Skrevet 29. april 2018 Ja. Ikke sikkert de spør, men det er påkrevd. Anonymkode: 3ce03...c17
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #3 Skrevet 29. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja. Ikke sikkert de spør, men det er påkrevd. Anonymkode: 3ce03...c17 Pass til barn også? Anonymkode: 06ef2...92d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #4 Skrevet 29. april 2018 Ja, både barn og voksne. Dere kommer ikke på båten uten Anonymkode: eef12...284
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #5 Skrevet 29. april 2018 https://www.colorline.no/om-oss/pressesenter/krav-om-passkontroll-er-redusert Sjekk nettsiden til båten, her får du allverdens rare svar Anonymkode: 3f3f3...6ad
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, både barn og voksne. Dere kommer ikke på båten uten Anonymkode: eef12...284 Står tydligsvis på color line sin side at bankkort er nok så da stemmer nok det. Sparer en del på å ikke kjøpe pass Anonymkode: 06ef2...92d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 Kopiert fra politiet sin side (legg spesielt merke til siste setning): Ved grensepasseringer kan du bli bedt om å sannsynliggjøre at du er nordisk borger, selv om det er passfrihet i Norden (Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island). Derfor anbefaler vi at du har med pass eller gyldig førerkort på reiser mellom nordiske land. Transportører kan be om legitimasjon ved ombordstigning på fly, tog, buss eller båt, eller ved innsjekking på overnattingssteder. Det er gjeninnført en midlertidig grensekontroll på indre grenser i Norge. Dette gjelder for fergeankomster fra Danmark, Sverige og Tyskland. Fergeselskapene er pålagt å kontrollere at passasjerer har gyldig dokumentasjon som tillater innreise til Norge. Passasjerer som ikke tilfredsstiller kravene kan avvises av transportør. Dette opprettholdes frem til november 2017. Gyldig dokumentasjon: For nordiske borgere er anbefalt legitimasjon pass, førerkort eller annet id-dokument. For borgere av EU/EØS/EFTA-land utenfor Norden er gyldig legitimasjon pass eller legitimasjonsdokument som er godkjent som reisedokument. For tredjelandsborgere er gyldig legitimasjon pass, samt dokumentasjon som bekrefter gyldig opphold. Barn som reiser sammen med foreldre, behøver ikke egen legitimasjon så lenge de foresatte kan vise legitimasjon. Anonymkode: 3f3f3...6ad
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, både barn og voksne. Dere kommer ikke på båten uten Anonymkode: eef12...284 Fant dette nå: I henhold til Nordisk Passoverenskomst kan ikke et slikt krav innføres med henvisning til Schengen avtalen. Politiet har derfor valgt å redusere omfanget av kontroll, og sier nå at det er nok å kunne legitimere seg med annen gyldig legitimasjon" Anonymkode: 06ef2...92d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 https://www.fjordline.com/nb/p/pass-og-legitimasjon Anonymkode: 81036...55f
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kopiert fra politiet sin side (legg spesielt merke til siste setning): Ved grensepasseringer kan du bli bedt om å sannsynliggjøre at du er nordisk borger, selv om det er passfrihet i Norden (Norge, Sverige, Finland, Danmark og Island). Derfor anbefaler vi at du har med pass eller gyldig førerkort på reiser mellom nordiske land. Transportører kan be om legitimasjon ved ombordstigning på fly, tog, buss eller båt, eller ved innsjekking på overnattingssteder. Det er gjeninnført en midlertidig grensekontroll på indre grenser i Norge. Dette gjelder for fergeankomster fra Danmark, Sverige og Tyskland. Fergeselskapene er pålagt å kontrollere at passasjerer har gyldig dokumentasjon som tillater innreise til Norge. Passasjerer som ikke tilfredsstiller kravene kan avvises av transportør. Dette opprettholdes frem til november 2017. Gyldig dokumentasjon: For nordiske borgere er anbefalt legitimasjon pass, førerkort eller annet id-dokument. For borgere av EU/EØS/EFTA-land utenfor Norden er gyldig legitimasjon pass eller legitimasjonsdokument som er godkjent som reisedokument. For tredjelandsborgere er gyldig legitimasjon pass, samt dokumentasjon som bekrefter gyldig opphold. Barn som reiser sammen med foreldre, behøver ikke egen legitimasjon så lenge de foresatte kan vise legitimasjon. Anonymkode: 3f3f3...6ad Jeg har bankkort med bildet Anonymkode: 06ef2...92d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #11 Skrevet 29. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: https://www.fjordline.com/nb/p/pass-og-legitimasjon Anonymkode: 81036...55f Takk har bankkort med bildet. Anonymkode: 06ef2...92d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #12 Skrevet 29. april 2018 Reiste til Danmark for noen dager siden og ble spurt om ID (ikke nødvendigvis pass). Vet ikke hvordan det er når vi drar hjem, er på vei til båten nå. 😉 Anonymkode: e377e...fca
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #13 Skrevet 29. april 2018 Har nettopp vært i Danmark med båten, og både jeg og venninnen min kom oss både frem og tilbake uten pass. Jeg med førerkort og hun med bankkort. Ingen som reagerte på at vi ikke hadde pass. Anonymkode: 97b9f...e40
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #14 Skrevet 29. april 2018 Vi ble stoppet på grensa fra Danmark til Sverige da vi kjørte hjem og politiet der sa «frem til de er 18 er de deres problem, etter det er de vårt». Så det holdt at vi voksne hadde pass Anonymkode: 85da0...755
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #15 Skrevet 29. april 2018 Vi var i Danmark da det plutselig på kort varsel ble innført skjerpet grensekontroll. Jeg var glad vi alle hadde pass for da slapp vi all stress og uro. Dengang ble en del mennesker hengende en ekstra dag eller to pga de ikke hadde pass. Så vi reiser med pass. Da er det ikke noe å diskutere og vi kommer oss alltid både ut og hjem uten problemer uansett hvilke akutte sikkerhetstiltak som måtte iverksettes. Anonymkode: 02a3a...084
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #16 Skrevet 29. april 2018 Reiseoperatører anbefaler pass. Men det er ikke påkrevd. I fjor hadde vi pass klare, da sa kontrolløren at det «ikke var barnefamilier de kontrollerte» de sjekket pass til alle som var mørkhudede. De vi reiste med sa at barn var ikke så viktig å ha pass til. Faktum er jo at det er pga terrorisme det er økt grensekontroll. Småbarnsfamilier blir ikke sett på en gang. Loven sier at man skal kunne reise til Danmark med gyldig identifikasjon. Da kan sertifikat holde. Anonymkode: 100ed...0e0
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #17 Skrevet 29. april 2018 Akkurat vert i danmark. verken jeg eller barnet hadde det var ingen problem.. Anonymkode: 0e118...0c9
Mamma_til_2 Skrevet 29. april 2018 #18 Skrevet 29. april 2018 Jeg har alltid med pass til alle når vi skal krysse grensene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå