Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Og fikk dere behandling for det? Er det flere som har fått diagnostisert pco/pcos etter et svangerskap? Vi ønsker oss et barn til men de siste mnd så har det bare endt i SA. Og nå er det omtrent 4 mnd siden siste SA og ingen mens i etterkant. Vi har snart prøvd 1 år uten å lykkes, merker det er ganske frustrerende med tanke på hvor fort vi vle gravide med nr 1. Anonymkode: efa22...208
vimsa3 Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og fikk dere behandling for det? Er det flere som har fått diagnostisert pco/pcos etter et svangerskap? Vi ønsker oss et barn til men de siste mnd så har det bare endt i SA. Og nå er det omtrent 4 mnd siden siste SA og ingen mens i etterkant. Vi har snart prøvd 1 år uten å lykkes, merker det er ganske frustrerende med tanke på hvor fort vi vle gravide med nr 1. Anonymkode: efa22...208 Hei jeg sliter /slet med det samme. Anbefaler deg å prøve ketolyse dietten. Det har hjulpet mange, inkludert meg.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Er det det samme som lavkarbo diett? Jeg er ikke noe spesielt overvektig. Og har i grunn ikke noen andre symptomer på pcos enn uteblitt mens og et par SA ... Anonymkode: efa22...208
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 Jeg fikk metformin av min gyn. Jeg begynte på pillene og ble gravid etter 2 uker.. ble ikke ferdig med opptrappingen en gang.. jeg gikk på pillene noen uker inn i svangerskapet også.. nå er jeg ca 10 uker på vei og håper det går veien🤞🏼😊 Anonymkode: abcf6...d7a
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Ååh gratulerer så mye😃. Får håpe det går rette veien for dere🤞. Men hadde du eggløsning? Kan jeg spørre om dere prøvde lenge? Anonymkode: efa22...208
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Og hvordan skal metformin hjelpe på sånt?🤔 Anonymkode: efa22...208
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #7 Skrevet 28. april 2018 Med nummer 1 (hadde ikke pcos da), så gikk det på første forsøk. Etter noen år fikk jeg påvist pcos, men ble likevel gravid på første forsøk når vi prøvde et par år etter det igjen. Mistet tidlig i SA og fikk aldri mensen tilbake. Fikk Metformintabletter og fikk tilbake mensen, men hadde likevel ikke eggløsning. Fikk hormonkur (pergotime) og DA klaffet det:) Anonymkode: 3c7b0...e6d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #8 Skrevet 28. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ååh gratulerer så mye😃. Får håpe det går rette veien for dere🤞. Men hadde du eggløsning? Kan jeg spørre om dere prøvde lenge? Anonymkode: efa22...208 Takk😁 håper det klaffer for dere snart også! Jeg hadde eggløsning engang i blandt, men ikke hver syklus (som varte alt fra 17 til 70 dager..) vi hadde prøvd ca 1 år før det endelig klaffet😁 Anonymkode: abcf6...d7a
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #9 Skrevet 28. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hvordan skal metformin hjelpe på sånt?🤔 Anonymkode: efa22...208 Altså, nå er ikke jeg veldig inn i dette her, og ikke noen ekspert.. men det har vel noe med insulinresistens å gjøre..?! Gyn anbefalt først lavkarbo dietten, også sa hun at om jeg ikke klarte den dietten, så kunne jeg begynne på metformin.. så kanskje det funker litt på samme måte..?! Jeg vet ikke😅 jeg vet bare at det funket for meg 😁 Anonymkode: abcf6...d7a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Og hvordan skal metformin hjelpe på sånt?🤔 Anonymkode: efa22...208 Pcos og insulinresistens henger ofte sammen. Ved insulinresistens er kroppens celler mindre mottakelig for insulin, dermed kompenserer kroppen ved å produsere mer insulin en normalt, for å få den ønskede effekten. Dermed ender pasienten opp med kronisk forhøyet insulinnivå. (Insulin er et hormon som hjelper til å redusere blodsukkeret. Hvis kroppen ikke hadde kompensert med mer insulin ville den nedsatte mottageligheten for insulin ha ført til diabetes type 2) Høyt insulinnivå påvirker eggstokkene. Metformin øker kroppens mottagelighet for insulin, dermed senkes insulinnivået hos pcos pasienter med insulin resistens, fordi kroppen ikke lenger trenger økt insulinnivå for å regulere blodsukkeret. Anonymkode: 80829...d03
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #11 Skrevet 29. april 2018 Tusen takk for svar. Da vet jeg litt hva jeg kan forvente når jeg skal til legen i neste uke. Håper det ikke ikke tar så langt tid før nr 2 melder sin ankomst😊. Hi Anonymkode: efa22...208
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå