Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Er det slik at personal ikke kan ta fysisk i elevene? Altså stoppe de med makt/holde i de? Det gjør vi i bhg hver dag med barn som slår og river i håret feks. Hva er annerledes på skolen? Anonymkode: acff0...1e0
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Ingen andre enn politi eller personalet med tvangsprotokoll kan holde med tvang. Er det fare for liv og helse kan man holde med tvang og melde inn i etterkant. I skolen (og også på institusjon) er det også fare for at man selv blir skadet eller eskalerer situasjonen slik at andre også blir skadet. Anonymkode: f4662...2a8
Optatium Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Dersom en elev er til fare for seg selv eller andre kan vi fysisk gripe inn for å stoppe en slåsskamp feks. Men, det er en gråsone og de fleste lærere prøver å unngå det (iallefall i ungdomsskolen fordi elevene er så store at det fort kan ramme en selv).
Yellow Brick Road Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 Om man har lov i barnehage eller ikke, vet ikke jeg, men barnehagebarn blir likevel noe annet enn skolebarn, holdesituasjoner i barnehage er generelt mye enklere enn i skolen og blir dermed mindre brutale. Det har med fysiske forutsetninger å gjøre og kanskje også med at barnehage barn er vant med å bli holdt i og tatt på av personalet fra de begynte som 1 åringer, så da blir det mye mindre skummelt også. Jeg vet at vi strengt talt ikke har lov i skolen, men vi skal også beskytte både det barnet, andre barn og oss selv, og jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde gjort om jeg måtte. Og jeg tror nok at de aller fleste hadde holdt (eller holder) når det er nødvendig. Jeg har også en bevisst strategi ved å være ganske fysisk mot ungene. Dvs. klapper dem på skudra, legger armen rundt dem og tuller og tøyser litt, tar på dem når jeg skal si noe ekstra fint osv osv. De fleste ungene liker nemlig å bli tatt på. Samtidig snakker vi mye om å bli tatt på på gode og dårlig måter og eiendomsretten til egen kropp. Sier en "Ikke ta på meg", så blir det selvfølgelig respektert osv osv. Da er det så mye enklere den dagen det dukker opp en holdesituasjon. Da har vi opparbeidet et tillitsforhold som gjør opplevelsen mye mindre traumatisk, ja til og med kan det være betryggende for den som blir holdt. "Nå må jeg holde deg fast fordi jeg er redd for at du skal bli skadet / at du skal skade Per. Når du får pustet ut og roet deg nå, så skal jeg slippe deg så skal vi snakke sammen og ordne opp i dette." Jeg tror jeg har sagt det før, jeg skulle ønske at fysisk håndtering av konflikter var noe man fikk opplæring, da ender man ikke opp med å skade elever i basketak, i alle fall minker sjansen betraktelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå