Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #1 Skrevet 27. april 2018 12-åringen får så mye lekser at hele hverdagen dreier seg om å få de gjort! Leksemengden er jo helt syk! Lesing i 20 minutter og svare på spm, skrive et kapittel på historien de jobber med på skolen, 2 sider i matteboka, engelsk tekst å lese. Og dette er eksempel til EN dag. Det tar HELE kvelden. Vi sitter i timevis, prøver å motivere, oppmuntre, belønne.. han sitter og gråter, søsken maser og vil være sammen med meg og broren og gjøre noe gøy.. Dagene han er på trening/kamp eller jeg må følge yngste er et mareritt!!! Det er 3/4 hverdagsettermiddager. Når jeg kommer fra jobb er det middag og rett ut igjen, og vi er hjemme 19-20. Da må jeg ordne kveldsmat og legge minste. 2030 begynner vi med lekser. Klokka 22 gir vi opp. Da er han så trøtt at han bare sitter og skriver med gråten i halsen. I det siste har vi bare sluttet før så får det bare være med de pokkers leksene. Gutten må da ha et liv utenom skole??? Og han trenger å legge seg senest klokka 9 for å i det hele tatt være opplagt til neste skoledag. Han lærer ingenting av det, har mistet all lærelyst og motivasjonen er på bånn! Har tatt det opp med læreren utallige ganger, men han MÅ gjøre de jæ** leksene ellers mister han så mye...? Han lærer jo ikke en dritt!!? Har sååå mange forslag til hvordan han heller kan lære ting. Prøver å gjøre det i helgene, men han gjennomskuer meg og nekter å gjøre det, selv om det er noe han egentlig liker, som å bake. Han orker bare ikke så lenge det er fare for å lære, og han har skolen langt oppi halsen. Kan jeg bare kreve at han ikke skal gjøre lekser en periode? Og så begynne litt og litt? Jeg kan lære ham mye som han trenger å lære, men da må vi ha tid til det og ikke minst en lærevillig gutt. Hadde jeg hatt råd hadde jeg tatt permisjon fra jobben og hatt hjemmeskole til han fikk en annen lærer, for det var når han fikk denne læreren (en veldig gammeldags lærer som er fan av at ungene skal sitte og pugge seg grønn i timevis etter skolen) det hele begynte. Han klarte å gjøre en sosial og skoleflink gutt til en frustrert gutt som hater skole og læring generelt! Anonymkode: 59d95...bc8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #2 Skrevet 27. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: 12-åringen får så mye lekser at hele hverdagen dreier seg om å få de gjort! Leksemengden er jo helt syk! Lesing i 20 minutter og svare på spm, skrive et kapittel på historien de jobber med på skolen, 2 sider i matteboka, engelsk tekst å lese. Og dette er eksempel til EN dag. Det tar HELE kvelden. Vi sitter i timevis, prøver å motivere, oppmuntre, belønne.. han sitter og gråter, søsken maser og vil være sammen med meg og broren og gjøre noe gøy.. Dagene han er på trening/kamp eller jeg må følge yngste er et mareritt!!! Det er 3/4 hverdagsettermiddager. Når jeg kommer fra jobb er det middag og rett ut igjen, og vi er hjemme 19-20. Da må jeg ordne kveldsmat og legge minste. 2030 begynner vi med lekser. Klokka 22 gir vi opp. Da er han så trøtt at han bare sitter og skriver med gråten i halsen. I det siste har vi bare sluttet før så får det bare være med de pokkers leksene. Gutten må da ha et liv utenom skole??? Og han trenger å legge seg senest klokka 9 for å i det hele tatt være opplagt til neste skoledag. Han lærer ingenting av det, har mistet all lærelyst og motivasjonen er på bånn! Har tatt det opp med læreren utallige ganger, men han MÅ gjøre de jæ** leksene ellers mister han så mye...? Han lærer jo ikke en dritt!!? Har sååå mange forslag til hvordan han heller kan lære ting. Prøver å gjøre det i helgene, men han gjennomskuer meg og nekter å gjøre det, selv om det er noe han egentlig liker, som å bake. Han orker bare ikke så lenge det er fare for å lære, og han har skolen langt oppi halsen. Kan jeg bare kreve at han ikke skal gjøre lekser en periode? Og så begynne litt og litt? Jeg kan lære ham mye som han trenger å lære, men da må vi ha tid til det og ikke minst en lærevillig gutt. Hadde jeg hatt råd hadde jeg tatt permisjon fra jobben og hatt hjemmeskole til han fikk en annen lærer, for det var når han fikk denne læreren (en veldig gammeldags lærer som er fan av at ungene skal sitte og pugge seg grønn i timevis etter skolen) det hele begynte. Han klarte å gjøre en sosial og skoleflink gutt til en frustrert gutt som hater skole og læring generelt! Anonymkode: 59d95...bc8 Høres grusomt ut! Har dere forsøkt rektor? Anonymkode: ea4b7...3ff
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #3 Skrevet 27. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres grusomt ut! Har dere forsøkt rektor? Anonymkode: ea4b7...3ff Har spurt om han har tid til et møte, har ikke fått svar. Håpte å få litt backup her😉 Anonymkode: 59d95...bc8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #4 Skrevet 27. april 2018 Alle skoler plikter å tilby leksehjelp. Gjelder ikke dette for deres skole, eller er det lagt til de yngste trinnene? Det jeg stusser over, er at barnet ikke har gjort lekser før fritidsaktiviteter. Det vanligste er jo at elever fullfører leksene etter skolen. Lekser skal være repetisjon av kjent stoff. Anonymkode: fd637...ca1
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #5 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Alle skoler plikter å tilby leksehjelp. Gjelder ikke dette for deres skole, eller er det lagt til de yngste trinnene? Det jeg stusser over, er at barnet ikke har gjort lekser før fritidsaktiviteter. Det vanligste er jo at elever fullfører leksene etter skolen. Lekser skal være repetisjon av kjent stoff. Anonymkode: fd637...ca1 Hadde han kunnet gjort de uten hjelp hadde han gjort det med en gang han kom fra skolen. Han har gjort det noen ganger, da var det noe han kunne. Møtte meg i døra og var sååå stolt! Alt var ferdig og alt var rett! Bare litt lesing til en voksen igjen. Det er lenge siden. Det var i høst før det ble for mye... Det aller meste må jeg lære ham på nytt. Er redd det har blitt en ond sirkel. Han har allerede mistet motivasjonen, kommer trøtt og uopplagt på skolen, og klarer ikke å konsentrere seg. Leksehjelp er ikke for hans klasse, dessverre. Anonymkode: 59d95...bc8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #6 Skrevet 27. april 2018 Ring rektor hvis du ikke har fått svar på mail innen mandag ettermiddag. Dere kan ikke ha det sånn, skjønner at læreviljen er på bånn. Hvis det må fortsette sånn, mister han alt som heter skolelyst, uavhengig av når han gjør lekser. Det er ikke alle barn som er selvgående når det gjelder lekser. Anonymkode: 07903...bac
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #7 Skrevet 27. april 2018 Bare skriv en mail til skolen om at fra nå av får ikke gutten lov til å gjøre mer enn 30 minutter lekser på ukedagene og ingenting i helgene. Fortell gutten det samme og hold dere til det. Så lenge det er barneskolen er det ikke noe problem å droppe lekser som ødelegger mer enn de gavner. Anonymkode: 97534...44a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #8 Skrevet 27. april 2018 Dette er ikke bra. Er lærer på u.skolen.selv, og alle mine foreldre får beskjed om at de må si i fra om.lekser er for vanskelige. Han skal klare leksene selv.Krev tilpassede lekser, eventuelt.dropp å gjøre lekser og send beskjed om dette til skolen. Eller gjør lekser i en time, og dropp resten. Vær klar og sakelig i din kommunikasjon m skolen. Du har foreldreansvaret og du ser hvordan dette gpr utover barnet ditt. Anonymkode: 2b0ec...e5d
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #9 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dette er ikke bra. Er lærer på u.skolen.selv, og alle mine foreldre får beskjed om at de må si i fra om.lekser er for vanskelige. Han skal klare leksene selv.Krev tilpassede lekser, eventuelt.dropp å gjøre lekser og send beskjed om dette til skolen. Eller gjør lekser i en time, og dropp resten. Vær klar og sakelig i din kommunikasjon m skolen. Du har foreldreansvaret og du ser hvordan dette gpr utover barnet ditt. Anonymkode: 2b0ec...e5d *saklig Anonymkode: 2b0ec...e5d
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #10 Skrevet 27. april 2018 Vi nektet mere lekser og skolen måtte bare godta det til slutt. Anonymkode: 0f19a...a11
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #11 Skrevet 27. april 2018 Ikke søren om jeg hadde utsatt barnet mitt for det der. Jeg hadde sendt en melding til læreren og sagt at frem til leksemengden reduseres kommer datteren min til å velge seg ut en lekse som hun skal gjøre hver dag. Jeg ville også vært klar på at denne ordren kommer fra min side, og ikke fordi at eleven er lat, så om de har problemer med det kan de ta det opp med meg, og ikke med barnet mitt i skoletiden. Dette ville jeg startet med med en eneste gang. Også hadde jeg kaldt inn til et møte med rektor. Sånn der kan de ikke fortsette. Anonymkode: b2d64...db4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #12 Skrevet 27. april 2018 Det er så utrolig trist når ungene har det sånn allerede før ungdomsskolen. De 6 årene mellom barneskolen og utgangen av videregående blir ikke noe enklere. Jeg syns det er plaging av ungene sånn vi holder på mange steder nå. Har du vurdert andre alternativer? Hvis dere bor i eller nær en by er det kanskje andre skoler han kan begynne på? Våre begynner ikke på offentlig skole... Anonymkode: ef259...898
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #13 Skrevet 27. april 2018 Tusen takk for svar! Skal ha et møte med rektor og i tillegg bare si fra om at vi kommer til å gjøre lekser i maks en halvtime (da bestemmer jeg hva som er viktigest) og så kommer han til å finne seg en bok han kan lese (for han likte i utganspunktet å lese, og han trenger lesetrening. Bøkene læreren velger ut er gørrkjedelige for ham. Altså.. boka nå handler om hestejenter🙈 Spørsmålene sa læreren er for å kontrollere at de faktisk leser... ) Blir bedre å ta dette opp med rektor med deres støtte i ryggen💪😊 Anonymkode: 59d95...bc8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #14 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er så utrolig trist når ungene har det sånn allerede før ungdomsskolen. De 6 årene mellom barneskolen og utgangen av videregående blir ikke noe enklere. Jeg syns det er plaging av ungene sånn vi holder på mange steder nå. Har du vurdert andre alternativer? Hvis dere bor i eller nær en by er det kanskje andre skoler han kan begynne på? Våre begynner ikke på offentlig skole... Anonymkode: ef259...898 Bor på bygda.. er 40 minutter til neste skole. Har vurdert det, men å reise så labgt hver dag blir ikke noe bedre. :/ Dette er iallfall plaging. Jeg nekter å utsette sønnen min for dette lenger. Anonymkode: 59d95...bc8
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #15 Skrevet 27. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar! Skal ha et møte med rektor og i tillegg bare si fra om at vi kommer til å gjøre lekser i maks en halvtime (da bestemmer jeg hva som er viktigest) og så kommer han til å finne seg en bok han kan lese (for han likte i utganspunktet å lese, og han trenger lesetrening. Bøkene læreren velger ut er gørrkjedelige for ham. Altså.. boka nå handler om hestejenter🙈 Spørsmålene sa læreren er for å kontrollere at de faktisk leser... ) Blir bedre å ta dette opp med rektor med deres støtte i ryggen💪😊 Anonymkode: 59d95...bc8 Du gjør så rett! Gå inn med rak rygg og ikke gi deg før de hører etter. Forhåpentligvis legger de seg paddeflate og beklager og gjør endringer umiddelbart. Hvis ikke syns jeg du skal ta det til høyere hold, for det der er uholdbart. Barn skal ikke sitte i timesvis med lekser. Det eneste det gjør er å drepe motivasjon. Jeg heier på deg! Anonymkode: b2d64...db4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #16 Skrevet 27. april 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bor på bygda.. er 40 minutter til neste skole. Har vurdert det, men å reise så labgt hver dag blir ikke noe bedre. :/ Dette er iallfall plaging. Jeg nekter å utsette sønnen min for dette lenger. Anonymkode: 59d95...bc8 Nei, det blir litt langt. Selv om jeg kjenner mange som har reist i tre kvarter for å komme på private skoler. Det er relativt vanlig her i Oslo, som vi bor, og veldig mange synes det er verdt det. De skal jo trives der de går. Men flott at du setter foten ned og bestemmer det som er best for din gutt. Det er det viktigste av alt. Hold stand og gjør det beste for barnet ditt ☺️ Lykke til og stå på ☺️ Anonymkode: ef259...898
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #17 Skrevet 27. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: 12-åringen får så mye lekser at hele hverdagen dreier seg om å få de gjort! Leksemengden er jo helt syk! Lesing i 20 minutter og svare på spm, skrive et kapittel på historien de jobber med på skolen, 2 sider i matteboka, engelsk tekst å lese. Og dette er eksempel til EN dag. Det tar HELE kvelden. Vi sitter i timevis, prøver å motivere, oppmuntre, belønne.. han sitter og gråter, søsken maser og vil være sammen med meg og broren og gjøre noe gøy.. Dagene han er på trening/kamp eller jeg må følge yngste er et mareritt!!! Det er 3/4 hverdagsettermiddager. Når jeg kommer fra jobb er det middag og rett ut igjen, og vi er hjemme 19-20. Da må jeg ordne kveldsmat og legge minste. 2030 begynner vi med lekser. Klokka 22 gir vi opp. Da er han så trøtt at han bare sitter og skriver med gråten i halsen. I det siste har vi bare sluttet før så får det bare være med de pokkers leksene. Gutten må da ha et liv utenom skole??? Og han trenger å legge seg senest klokka 9 for å i det hele tatt være opplagt til neste skoledag. Han lærer ingenting av det, har mistet all lærelyst og motivasjonen er på bånn! Har tatt det opp med læreren utallige ganger, men han MÅ gjøre de jæ** leksene ellers mister han så mye...? Han lærer jo ikke en dritt!!? Har sååå mange forslag til hvordan han heller kan lære ting. Prøver å gjøre det i helgene, men han gjennomskuer meg og nekter å gjøre det, selv om det er noe han egentlig liker, som å bake. Han orker bare ikke så lenge det er fare for å lære, og han har skolen langt oppi halsen. Kan jeg bare kreve at han ikke skal gjøre lekser en periode? Og så begynne litt og litt? Jeg kan lære ham mye som han trenger å lære, men da må vi ha tid til det og ikke minst en lærevillig gutt. Hadde jeg hatt råd hadde jeg tatt permisjon fra jobben og hatt hjemmeskole til han fikk en annen lærer, for det var når han fikk denne læreren (en veldig gammeldags lærer som er fan av at ungene skal sitte og pugge seg grønn i timevis etter skolen) det hele begynte. Han klarte å gjøre en sosial og skoleflink gutt til en frustrert gutt som hater skole og læring generelt! Anonymkode: 59d95...bc8 Ja, du kan kreve at han blir fritatt en periode. Anonymkode: 94c99...f47
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #18 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, du kan kreve at han blir fritatt en periode. Anonymkode: 94c99...f47 Fylkesmannen i Hordaland uttalte for noen år siden at læring skal skje på skolen og at lekser ikke er nedfelt i loven. Anonymkode: 94c99...f47
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #19 Skrevet 27. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Alle skoler plikter å tilby leksehjelp. Gjelder ikke dette for deres skole, eller er det lagt til de yngste trinnene? Det jeg stusser over, er at barnet ikke har gjort lekser før fritidsaktiviteter. Det vanligste er jo at elever fullfører leksene etter skolen. Lekser skal være repetisjon av kjent stoff. Anonymkode: fd637...ca1 Finnes det noe mer gørrkjedelig enn repetisjon for elever med lærelyst og som er gode i fag? Repetisjon har kun nytteeffekt for dem som sliter litt. Anonymkode: 94c99...f47
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #20 Skrevet 27. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke søren om jeg hadde utsatt barnet mitt for det der. Jeg hadde sendt en melding til læreren og sagt at frem til leksemengden reduseres kommer datteren min til å velge seg ut en lekse som hun skal gjøre hver dag. Jeg ville også vært klar på at denne ordren kommer fra min side, og ikke fordi at eleven er lat, så om de har problemer med det kan de ta det opp med meg, og ikke med barnet mitt i skoletiden. Dette ville jeg startet med med en eneste gang. Også hadde jeg kaldt inn til et møte med rektor. Sånn der kan de ikke fortsette. Anonymkode: b2d64...db4 Selvfølgelig skal de ta det opp med eleven selv, når det er snakk om en så stor gutt. Han vet best hvor skoen trykker og burde kunne si fra at han ikke er så glad i lekser. Anonymkode: 94c99...f47
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #21 Skrevet 27. april 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig skal de ta det opp med eleven selv, når det er snakk om en så stor gutt. Han vet best hvor skoen trykker og burde kunne si fra at han ikke er så glad i lekser. Anonymkode: 94c99...f47 I en ideell verden - ja. Men det som er problemet er jo at alle elever klager på lekser på et tidspunkt. Lærerne har nok hørt det en million ganger før. Skulle de ta alle på alvor når de klager på lekser ville vi ikke hatt lekser. Men sånn er det ikke. Du kan prøve å tøffe opp 12åringen så mye som du bare vil, men hvis min 12åring sitter hjemme på kvelden og griner i frustrasjon fordi presset rett og slett er for stort, da vet jeg at problemet er så stort at jeg tar den kampen for henne. En 12åring er fortsatt et barn, og det å skulle stå i mot en voksen på den måten, det er ikke bare-bare, og det ansvaret ønsker jeg heller ikke å legge over på henne. Ingen barn jeg har møtt ønsker å komme på skolen og være den eneste som ikke har gjort leksa. Spesielt ikke når læreren annonserer dette høyt i klasserommet, etterfulgt av en streng beskjed om å gjøre leksa ferdig til i morgen. For ja, sånn kan det foregå, og vi vet ingenting om hvordan læreren til HI er. Når jeg tar valget om at hun ikke skal gjøre leksene tar jeg også konsekvensene. Det er mitt valg. Læreren får dermed ta kontakt med meg. Anonymkode: b2d64...db4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #22 Skrevet 27. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Har spurt om han har tid til et møte, har ikke fått svar. Håpte å få litt backup her😉 Anonymkode: 59d95...bc8 Vet du hva - du har helt rett, dette ødelegger lærelysten. Når lærelysten blir borte, mister han MYE MER enn det han liksom mister nå ved å skippe lekser. Så hopp over hele skiten med god samvittighet. Det er ikke skolens oppgave å bestemme hva dere gjør om ettermiddagene. Kutt det ut, behold kun lesing. Og når det bitter med lesinga: da leser du høyt for ham mens han følger med i teksten. Anonymkode: 34312...763
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #23 Skrevet 27. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vet du hva - du har helt rett, dette ødelegger lærelysten. Når lærelysten blir borte, mister han MYE MER enn det han liksom mister nå ved å skippe lekser. Så hopp over hele skiten med god samvittighet. Det er ikke skolens oppgave å bestemme hva dere gjør om ettermiddagene. Kutt det ut, behold kun lesing. Og når det bitter med lesinga: da leser du høyt for ham mens han følger med i teksten. Anonymkode: 34312...763 * når det butter Anonymkode: 34312...763
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #24 Skrevet 27. april 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: I en ideell verden - ja. Men det som er problemet er jo at alle elever klager på lekser på et tidspunkt. Lærerne har nok hørt det en million ganger før. Skulle de ta alle på alvor når de klager på lekser ville vi ikke hatt lekser. Anonymkode: b2d64...db4 Ja, og det ville jo vært helt flott. Anonymkode: 34312...763
Anonym bruker Skrevet 27. april 2018 #25 Skrevet 27. april 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Finnes det noe mer gørrkjedelig enn repetisjon for elever med lærelyst og som er gode i fag? Repetisjon har kun nytteeffekt for dem som sliter litt. Anonymkode: 94c99...f47 Helt enig. Anonymkode: 34312...763
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå