Gå til innhold

Metodevalg på masteroppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal skrive masteroppgave innenfor økonomi. Har valgt tema, men ikke problemstilling. Ønsker å avklare metodevalg før vi spisser oppgaven nærmere. Jeg liker kvalitativ metode, mest fordi jeg sliter med de statistiske tolkningene i kvantitativ. Uansett om man bruker programmer som R, S+ eller SPSS så sliter jeg med å velge rett analyse og å tolke tallene. Føler meg mye mer sikker og komfortabel med kvalitative oppgaver, selv om det kanskje høres rart ut inne for studieretningen. Min makker ønsker kvantitativ, men jeg har sterk tvil. Instituttet pusher også på kvantitativt med at det gir forskningsmessige fordeler. 

Føler meg så alene om å ønske å fordype meg i dybdeintervjuer, da "alle" mener at det ikke er verdt noe i fremtiden. Jeg har fast jobb, og tar masteren for faglig utvikling, ikke for å klatre på karrierestigen.

Hva er deres erfaringer med metodevalg?

Anonymkode: f000e...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok lettere å knalle til med toppkarakterer dersom metoden er kvantitativ, gitt at oppgaven er svært god selvfølgelig. En kvalitativ oppgave vil alltid kunne avvises som mer subjektiv. 

Statistikk og analyse kan være vanskelig men resultatene står seg bedre når jobben først er gjort. 

Jeg valgte kvalitativ metode og ser i ettertid at det slett ikke var noe enklere.

Anonymkode: df4b8...424

Skrevet

Jeg har biveileder på kvantitativ metode, og har gradvis dannet vennskap med SPSS. Og jeg syns faktisk det er ganske gøy! Se på lignende oppgaver og se hvilke analyser de har brukt, og for all del - skaff deg SPSS-manualen om du går for kvantitativ! Lykke til!:-) 

Anonymkode: c3814...f67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...