Gå til innhold

Tips til gode øvelser for nakke/skuldrer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i mange år slitt med stiv nakke/skuldrer. Stress "setter" seg fort i kroppen. Prøver å ikke stress, men sykdom og dødsfall i nær familie har det rett og slett toppet seg de siste årene. For noen år siden toppet det seg med svimmelhet og totalt utbrent. Føler jeg er på god vei dit igjen. Har vert til kiropraktor for å løse opp, men det hjelper liksom bare for en kort stund. Nå er jeg bare kjempe sliten. Konstant vondt i hodet og går med en klump i halsen. Føles som jeg går i en boble, og forferdelig vanskelig å fungere i jobb og en ellers travel hverdag. 

Anonymkode: c7c6c...586

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vondt i nakke og skuldre kommer ofte av at man er for stram i brystmusklaturen, slik at skuldrene blir dratt framover og man blir litt lut. Samtidig er man gjerne sterkere på fremsiden slik at man må trene bakside (rygg/skuldre) for å utjevne styrkeforholdet. Tøy gjerne brystmuskulaturen og pass på at man unngår høye skuldre i hverdagen.  
Trener du på treningssenter? Ta kontakt med en treningsveileder der for tips. 
Gode øvelser er alle former for trekkøvelser; øvelser der man trekker noe mot kroppen slik at man får "svisa" skulderbladene litt sammen. 
Eksempel på øvelser kan være; sittende roing i apparat eller kabel/strikk, facepulls, nedtrekk, scapula pushups, pull aparts med strikk. Mange fancy navn her, men dersom du googler navnet på øvelsene her, vil du finne videoer som viser utførelsen. 
Alle øvelsene er relativt enkle å få til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...