Gå til innhold

Tanker om mobbing/valdressaken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg si at jeg på ingen måte mener at det er ok at noen kan oppleve mobbing og utestengelse. Jeg vet og at det kan sette dype spor og at krenkede barn ofte blir skadde og syke voksne.

Men så tenker jeg og at det er vi voksne sitt ansvar å lære barna våre sosiale spilleregler. La dem få sosial trening og lære dem å tro på seg selv samtidig som de også lærer å kunne samarbeide med andre.

Har fulgt med på valdressaken i media og for meg synes det ganske klart at dette er en mor som ikke har greid å lære barnet sitt å fungere i fellesskap med andre barn. Derimot har hun gått inn i hver lille antydning til konflikt og styret og deltatt slik at datteren ikke har fått noen anledning og trening i å selv ordne opp. Mange av de påståtte mobbesituasjonene er helt vanlige situasjoner som barn kommer opp i og som de lærer seg sosiale spilleregler av å håndtere. Og det må vi voksne hjelpe dem til å lære.

Skjønner at dette er en ekstrem sak, med mange fasetter.

Anonymkode: d8fe7...acd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet for lite om det men ja, hun virker noe nevrotisk. 

Anonymkode: 33ddd...ccd

Skrevet

Enig med HI. Moren har overstyrt alt jenta gjorde, og projisert egne nederlag på barnet.

Anonymkode: c6635...b31

Skrevet

Leste et intervju med foreldrene til «mobberne». Pressen ropte varsku pga at barna ble hetset i diskusjonsforum. 

Saken har definitivt mange sider, det var ikke en typisk mobbesak. Jenta falt utenfor, men mest pga.  morens kontrollbehov. Hun slapp aldri datteren ut av syne. Flere andre foreldre gjorde mye for å ta seg av jenta, forsøkte, men ble mistenkeliggjort av moren og gav sa bare opp. 

Anonymkode: abb34...8a4

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Først vil jeg si at jeg på ingen måte mener at det er ok at noen kan oppleve mobbing og utestengelse. Jeg vet og at det kan sette dype spor og at krenkede barn ofte blir skadde og syke voksne.

Men så tenker jeg og at det er vi voksne sitt ansvar å lære barna våre sosiale spilleregler. La dem få sosial trening og lære dem å tro på seg selv samtidig som de også lærer å kunne samarbeide med andre.

Har fulgt med på valdressaken i media og for meg synes det ganske klart at dette er en mor som ikke har greid å lære barnet sitt å fungere i fellesskap med andre barn. Derimot har hun gått inn i hver lille antydning til konflikt og styret og deltatt slik at datteren ikke har fått noen anledning og trening i å selv ordne opp. Mange av de påståtte mobbesituasjonene er helt vanlige situasjoner som barn kommer opp i og som de lærer seg sosiale spilleregler av å håndtere. Og det må vi voksne hjelpe dem til å lære.

Skjønner at dette er en ekstrem sak, med mange fasetter.

Og barna til mobberne? Har foreldrene deres lært dem å være i fellesskap med andre barn?

I mine øyne så er det et større sosialt avvik hos de barna som ikke evner å se hvilke konsekvenser handlinger de gjør har for andre.. eller enda verre.. se konsekvensene men være så empatiløs at de ikke stopper..

Jeg sikter til mobbing generelt og ikke den saken du nevner spesielt.. 

Anonymkode: 339c2...70d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og barna til mobberne? Har foreldrene deres lært dem å være i fellesskap med andre barn?

I mine øyne så er det et større sosialt avvik hos de barna som ikke evner å se hvilke konsekvenser handlinger de gjør har for andre.. eller enda verre.. se konsekvensene men være så empatiløs at de ikke stopper..

Jeg sikter til mobbing generelt og ikke den saken du nevner spesielt.. 

Det har du nok helt rett i.

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det har du nok helt rett i.

HI

Jeg har erfaring med et barn som ble mobbet. Det er derfor jeg trekker det frem 😊 For det som møtte oss når vi snakket med skolen det var nettopp: Hva var det med datteren vår som gjorde at hun ikke forsto de sosiale spillereglene? 

PPT ble hentet inn for å utrede min datter.. 

mobberne ? Nisch.. de hadde jo mange venner.. de forsto jo de sosiale spillereglene de.. i følge skolen.. 

PPT kunne ikke finne noe «problem» ned min datter.. men hun så problemet hos mobberne og koplet seg inn der. Jeg elsker henne for det 😊 For hun skjønte at det var de som mobbet som ikke hadde verktøyene til å håndtere sosiale situasjoner. 

I vårt tilfelle ordnet det seg. Om de kkke blir venner så lar de hverandre i alle fall være

Det jeg reagerer på er det raske, ensidige fokuset på hva barnet som ble mobbet kunne endre ved seg selv. Hadde ikke vi møtt den personen vi møtte i PPT så hadde kanskje konklusjonen vært å bytte skole.. og hva hadde mobberne gjort da? Jo de hadde vel funnet seg et annet barn da.. som i sin tur hadde blitt henvist til PPT..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...