Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Hei. Dere som har barn med autism under 3år.hvordan viste du ? Når fikk de diagnosed?hvordan er hverdagen .blir de bahandle som vanlig barn på skolen? Hvordan blir de som voksen? Jeg har en gutt som er litt forsinket utvikling og derfor er litt bekymret. Jeg vet lite om autism?? Takk for svar Anonymkode: cd210...1cd
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Jeg jobber med barn med autisme Det har vært helt forskjellig når foreldre fant det ut, men de fleste som har barn med litt tyngre autismediagnoser har hvertfall visst det fra barna var rundt 3 år. Noen har skjønt at det var noe før, og mange rundt 2-3 års alder. Barn som bare har asperger kan gå uten diagnose mye lengre. Vanskelig å si noe om ditt barn når det er så lite informasjon i forhold til hva denne "forsinkede utviklingen" er... men de fleste med barneautisme eller autisme gir veldig lite blikkkontakt. Ofte reagerer de ikke på navnet sitt og kan være vanskelige å få skikkelig kontakt med. I tillegg vil mange ha veldig lite, eller ikke noe språk ved 3 års alder. De foretrekker ofte å leke alene og søker lite kos og nærkontakt med andre (også foreldre). Ofte kan mange være litt urolige, enten i perioder eller hele tiden (hyperaktive). Disse barna er ofte også veldig lys og lyd sensitive, og kan reagere sterkt på høye lyder de ikke kjenner til. Mange liker å ha dempet belysning. De fleste som har en stor grad av autisme går ofte på egne avdelinger på skolen hvor barna har hver sin voksen, og hvor de har et opplegg som er tilpasset seg. Ofte kan det være å lage mat, øve på enkle ord, øve på å bruke podd bok/rolltalk, samhandling med andre barn, kle av og på seg osv. Et av barna øver foreksempel daglig på å gå forbi vannglass uten å "slå det ned". Barna har det veldig fint, og de er venner med hverandre i den grad barn med autisme er "venner". De blir aldri ertet eller sånn, for de andre barna vet jo at disse barna er annerledes. De fleste av våre barn kommer til å bo i bolig for voksne med fulltidstilsyn. Noen få vil nok bo i leilighet med tilsyn (noen som kommer innom 2-3 ganger om dagen). Anonymkode: ae4bc...9dd
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 Den gangen hadde jeg ikke mistanke om autisme. Første signalet fra fagfolk fikk jeg når han gikk på ungdomsskolen. Nå i etterkant ser jeg at trekkene var der fra babystadiet. Han var en baby som likte seg bedre i vognen enn i mors armer, han var sent utviklet på de fleste områder, tale, gå, sykle, tegne, skrive etc. Min sønn har asperger og jeg har lært at mye blir bedre hvis han får ro, stresse ned, skjerme seg for inntrykk og får mer og tydeligere veiledning enn andre folk. Anonymkode: 5bebb...207
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #4 Skrevet 25. april 2018 Han er 26mnd lager mange lyder. Har vært vanskelig med kontakt blik siden han var babay.men nã er mye bedre .han er veldig glad I kos 😊😊.han kan si noen få ord og setning (gi meg vann.kle på meg noen andre ord. Han er to språklig. Men hva skjer med de I framtiden kan de gå på umiversitey gifte seg. Hva bør jeg gjóre? Pappan er ikke bekymret siden vi er fra fattig land de flest fårstor ikke hva de er Autism? Hi Anonymkode: cd210...1cd
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #5 Skrevet 25. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er 26mnd lager mange lyder. Har vært vanskelig med kontakt blik siden han var babay.men nã er mye bedre .han er veldig glad I kos 😊😊.han kan si noen få ord og setning (gi meg vann.kle på meg noen andre ord. Han er to språklig. Men hva skjer med de I framtiden kan de gå på umiversitey gifte seg. Hva bør jeg gjóre? Pappan er ikke bekymret siden vi er fra fattig land de flest fårstor ikke hva de er Autism? Hi Anonymkode: cd210...1cd Mange barn som er tospråklige ligger bak på språkutvikling. Mange 4-5 åringer som er tospråklige ligger langt bak og snakker som en gjennomsnittlig 2 åring. Tror ikke du skal bekymre deg. Høres ut som en normal 2 åring. Om du virkelig er bekymret kontakter du fastlegen eller tar en prat med helsesøster og spør om en vurdering. Umulig å si om han kan gifte seg eller gå på universitetet om han har autisme... barn med autisme er like ulike som alle andre barn... Anonymkode: ae4bc...9dd
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #6 Skrevet 25. april 2018 Blir bare bekymret når jeg ser ande barn. Han liker ikke høye lyder støvsuger juisemaskin etc. eller er han glad gutt.han får også hjelp I barnehage fra PPT. Anonymkode: cd210...1cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå