Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Ei jente jeg kjenner var med noen hjem, de lekte på skolen i en time, så dro de hjem til de de skulle til. Når foreldrene oppdager at de har lekt på skolen får jenta beskjed: du får ikke bli med noen hjem på lenge, avtalen var ikke at du skulle henge ute på skolen. Annet eks: jenta får ikke dra på håndballtrening eller aktivitetsklubben (hengeplass/klubb for unger) en dag, jenta spør hvorfor, foreldre svarer: vi må ikke forklare oss for deg... jenta sliter og vil ikke bo hjemme, påbegynnende spiseforstyrrelser, dårlig selvbilde, usikker, begynner å teste Grenser. Jenta sender meg mye SMS fordi hun trenger noen, jeg støtter så godt jeg kan. Men hva gjør jeg videre? Jeg er bekymret...men om jeg sier noe videre får jenta straff (får ikke være med venner, husarrest, må være på rommet, må gjøre husarbeid osv) jeg er veldig usikker.. Anonymkode: 736e7...e4c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Her tenker jeg at foreldrene kunne trengt veiledning fra barnevernet. Hvor gammel er jenta? Anonymkode: 113da...dbf
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #3 Skrevet 25. april 2018 Oi, det glemte jeg, hun blir 12 til høsten. Jeg har tenkt det samme, men er litt redd for å melde fordi jeg har kun bodd her 6 mnd og kjenner ingen, vil ikke være hun som kommer å lager et helvete i ei lita bygd..... bekymret for mine egne barns oppvekst og... Anonymkode: 736e7...e4c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #4 Skrevet 25. april 2018 Jeg synes du bør melde, selv om jeg forstår at du føler det er vanskelig. Det er jo helt tydelig at jenta sliter veldig, og at hun trenger hjelp hun ikke får hjemme. Det er like tydelig at foreldrene trenger hjelp for å være gode foreldre. Du kan også snakke med bv om den bekymringen din, at du er nyinnflyttet til bygda og at du er bekymret for hva det vil si for dine barn om det blir kjent at det er du som har meldt dette. Anonymkode: 28223...26b
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #5 Skrevet 25. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes du bør melde, selv om jeg forstår at du føler det er vanskelig. Det er jo helt tydelig at jenta sliter veldig, og at hun trenger hjelp hun ikke får hjemme. Det er like tydelig at foreldrene trenger hjelp for å være gode foreldre. Du kan også snakke med bv om den bekymringen din, at du er nyinnflyttet til bygda og at du er bekymret for hva det vil si for dine barn om det blir kjent at det er du som har meldt dette. Anonymkode: 28223...26b Takk, da forhører jeg meg litt til uka... Anonymkode: 736e7...e4c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #6 Skrevet 25. april 2018 Kan man ikke melde anonymt? Anonymkode: df8ee...459
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #7 Skrevet 25. april 2018 Hva med at du prater med foreldrene selv? Anonymkode: 44b82...884
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #8 Skrevet 25. april 2018 Prater ikke med foreldrene, da får hun bråk. Hun får ikke snakke om noe hjemme. Anonymkode: 736e7...e4c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #9 Skrevet 25. april 2018 Jenta er 12, i puberteten? I den alderen er det ganske vanlig å klage over at foreldrene er for strenge og jeg tenker at det er svært sannsynlig at du ikke har fått den fulle og riktige sannhet. Det at du mener at foreldrene er for strenge og at hun holder på å utvikle spiseforstyrrelser er noe du selvfølgelig må snakke med foreldrene om. Noe å melde til barnevernet er det ikke. Anonymkode: 7d192...f18
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #10 Skrevet 25. april 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Prater ikke med foreldrene, da får hun bråk. Hun får ikke snakke om noe hjemme. Anonymkode: 736e7...e4c Selvfølgelig må du snakke med foreldrene. Anonymkode: 7d192...f18
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #11 Skrevet 25. april 2018 Jeg kan IKKE snakke med foreldrene... Det går direkte utover jenta. Dette er IKKE bare strenge foreldre, dette er slemme foreldre.... Anonymkode: 736e7...e4c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #12 Skrevet 25. april 2018 Ok, så du sier nå det er slemme foreldre, og likevel lurer du på hva du skal gjøre? Anonymkode: 37abc...fc5
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #13 Skrevet 25. april 2018 Ikke fysisk eller seksuelt, men slemme som i å gi straff (være på rommet) uten grunner. Forskjellsbehandling, gir ikke jenta hjelp for psykiske utfordringer, kjefter hvis hun kontakter helsesøster, nekter henne å dra på treninger eller til venner uten grunn, blir forbanna hvis ikke skolearbeidet er 100% og prøver er i toppsjiktet... Anonymkode: 736e7...e4c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #14 Skrevet 25. april 2018 Diskuter bekymringen din med barnevernet, du! Det er ikke nødvendig å si hvem det gjelder i første omgang, og du kan også være anonym. Det kan være tøft å melde, men det må man noen ganger stå i for barnets skyld. Anonymkode: a0baf...a02
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #15 Skrevet 25. april 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Diskuter bekymringen din med barnevernet, du! Det er ikke nødvendig å si hvem det gjelder i første omgang, og du kan også være anonym. Det kan være tøft å melde, men det må man noen ganger stå i for barnets skyld. Anonymkode: a0baf...a02 Det er ikke feil å melde dette eller? Anonymkode: 736e7...e4c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #16 Skrevet 25. april 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke fysisk eller seksuelt, men slemme som i å gi straff (være på rommet) uten grunner. Forskjellsbehandling, gir ikke jenta hjelp for psykiske utfordringer, kjefter hvis hun kontakter helsesøster, nekter henne å dra på treninger eller til venner uten grunn, blir forbanna hvis ikke skolearbeidet er 100% og prøver er i toppsjiktet... Anonymkode: 736e7...e4c Alt du sier her, er det noe du har sett eller bare hørt fra jenta? Husk at det er 2 sider av en sak. Vi har selv ei jente på 11 år og godt i gang med.puperteten. og hun får fint ver hjemme hvis hun ikke oppfører seg eller lager store kranglinger av ingenting. Og dette er hvertfall ikke populert, og de sier alttid at vi er strenge og de andre vennene sine har det slikt..trur hun. Å ringe til barnevernet uten å kjenne mer enn en sak av siden er ganske alvorlig å gjøre. Du sier selv at du kun har bodd der i 6mnd.. og hvis du hele tiden holder med alt hun sier så ver hun at hun får sympati av deg uannsett Anonymkode: 321a9...70a
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #17 Skrevet 25. april 2018 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke fysisk eller seksuelt, men slemme som i å gi straff (være på rommet) uten grunner. Forskjellsbehandling, gir ikke jenta hjelp for psykiske utfordringer, kjefter hvis hun kontakter helsesøster, nekter henne å dra på treninger eller til venner uten grunn, blir forbanna hvis ikke skolearbeidet er 100% og prøver er i toppsjiktet... Anonymkode: 736e7...e4c Å nekte henne helsehjelp hun trenger og til og med nekter henne kontakt med helsesøster (eller kjefter om hun har tatt kontakt med helsesøster) er direkte omsorgssvikt. Å nekte jenta hjelp for begynnende spiseforstyrrelser er også alvorlig omsorgssvikt. Vi har jo en sak i retten nå som viser hvor ille det kan gå... Noe av det andre du beskriver er veldig psykisk usunt og grenser også til omsorgssvikt om hun uten grunn holdes borte fra aktiviteter og venner og at de - til tross for at de ser at jenta sliter - legger så enormt press på henne mtp. karakterer. Det eneste riktige er å melde dette. (jeg har svart over i tråden også) Anonymkode: 28223...26b
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #18 Skrevet 25. april 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alt du sier her, er det noe du har sett eller bare hørt fra jenta? Husk at det er 2 sider av en sak. Vi har selv ei jente på 11 år og godt i gang med.puperteten. og hun får fint ver hjemme hvis hun ikke oppfører seg eller lager store kranglinger av ingenting. Og dette er hvertfall ikke populert, og de sier alttid at vi er strenge og de andre vennene sine har det slikt..trur hun. Å ringe til barnevernet uten å kjenne mer enn en sak av siden er ganske alvorlig å gjøre. Du sier selv at du kun har bodd der i 6mnd.. og hvis du hele tiden holder med alt hun sier så ver hun at hun får sympati av deg uannsett Anonymkode: 321a9...70a Dette 👆🏻 Anonymkode: 438a6...de3
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #19 Skrevet 25. april 2018 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke feil å melde dette eller? Anonymkode: 736e7...e4c Det er jo umulig for meg å vite, men det høres ikke ut til at samspillet mellom barn og foreldre er godt. Det er det jeg mener du kan diskutere (anonymt) med barnevernet, og deretter melde hvis du blir rådet til det. De som mener at en sak har to sider osv glemmer at det ikke er du som har undersøkelsesplikt. Er du bekymret for jenta, melder du! Anonymkode: a0baf...a02
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #20 Skrevet 25. april 2018 Selv om jeg har bodd her i 6 mnd så har jeg hørt flere dele bekymringen og reagere. Anonymkode: 736e7...e4c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #21 Skrevet 25. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Oi, det glemte jeg, hun blir 12 til høsten. Jeg har tenkt det samme, men er litt redd for å melde fordi jeg har kun bodd her 6 mnd og kjenner ingen, vil ikke være hun som kommer å lager et helvete i ei lita bygd..... bekymret for mine egne barns oppvekst og... Anonymkode: 736e7...e4c Du kan melde anonymt. Dette barnet har det ikke bra! Anonymkode: 410d0...f3e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #22 Skrevet 25. april 2018 Har du barn på samme skole som barnet går kan du ta en prat med rådgiver på skolen. Si det du vet og at du er bekjymret, men vet ikke om alt du har fått høre stemmer eller om det er noe mer. Skolen kan ikke diskutere barnet med deg, men de kan lytte og de må gjøre noe etter du har gått. Kanskje skolen allerede har gjort noe, holder ett oppsyn eller de får øyne opp for noe. Jeg var i møte på skolen ang noe helt annet da jeg fant ut dette. Jeg spurte om hvilke regler skolen hadde ang skolegården etter skoletid for moren til ett barn la ut ett heftig innlegg på facebook noen dager tidligere. Da sa rektor: har du noe å fortelle, så fortell. Jeg kan ikke diskutere dette med deg, men jeg er pliktet til å høre på deg og jeg er pliktig til å ta ting vidre når du fortelleer meg noe. Det var ikke vanskelig å skjønne det var noe mer her og at skolen trengte flere opplysninger enn de hadde. Jeg vet i ettertid (jeg har barn som prater hjemme, så må ikke grave) at barnevernet var inne i bildet. Så om det jeg kunne fortelle hjalp barnet vet jeg ikke, men jeg vet barnet har fått det mye bedre nå og mitt barn har snakket med meg om barnevernet. Hun trodde de bare tok barn vekk fra foreldrene sine, men når hun nå ser vennen sin fortsatt bor hos sin mor og fått det mye bedre så har hun tenkt og snakket mye. Anonymkode: aa008...04f
Anonym bruker Skrevet 26. april 2018 #23 Skrevet 26. april 2018 Drit i alle disse damene som sier du IKKE skal melde det fordi «det er to sider av samme sak». Om magefølelsen din sier at noe ikke er greit her så SKAL du melde det!!!!!!! Èn gang for mye enn èn gang for mye! Det er ikke barnet som har meldt seg inn til bv, men DU har meldt foreldrene inn! Om det går utover barnet etterpå, da vet du at du har gjort rett for barnevernet blir å være under tett oppfølgning og se dette. Til og med tjene barnets tillit til at hu selv forteller alt til barnevernet. Anonymkode: 58088...66e
Anonym bruker Skrevet 26. april 2018 #24 Skrevet 26. april 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du barn på samme skole som barnet går kan du ta en prat med rådgiver på skolen. Si det du vet og at du er bekjymret, men vet ikke om alt du har fått høre stemmer eller om det er noe mer. Skolen kan ikke diskutere barnet med deg, men de kan lytte og de må gjøre noe etter du har gått. Kanskje skolen allerede har gjort noe, holder ett oppsyn eller de får øyne opp for noe. Jeg var i møte på skolen ang noe helt annet da jeg fant ut dette. Jeg spurte om hvilke regler skolen hadde ang skolegården etter skoletid for moren til ett barn la ut ett heftig innlegg på facebook noen dager tidligere. Da sa rektor: har du noe å fortelle, så fortell. Jeg kan ikke diskutere dette med deg, men jeg er pliktet til å høre på deg og jeg er pliktig til å ta ting vidre når du fortelleer meg noe. Det var ikke vanskelig å skjønne det var noe mer her og at skolen trengte flere opplysninger enn de hadde. Jeg vet i ettertid (jeg har barn som prater hjemme, så må ikke grave) at barnevernet var inne i bildet. Så om det jeg kunne fortelle hjalp barnet vet jeg ikke, men jeg vet barnet har fått det mye bedre nå og mitt barn har snakket med meg om barnevernet. Hun trodde de bare tok barn vekk fra foreldrene sine, men når hun nå ser vennen sin fortsatt bor hos sin mor og fått det mye bedre så har hun tenkt og snakket mye. Anonymkode: aa008...04f Dette. Ring helsesøster, lærer eller rådgiver/rektor på skolen. Anonymkode: df8ee...459
Anonym bruker Skrevet 26. april 2018 #25 Skrevet 26. april 2018 Har vært i kontakt med de.... Anonymkode: 736e7...e4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå