Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #1 Skrevet 25. april 2018 Har en sønn i andretrinn på vgs. Både han og hans nærmeste venner har tenkt å skippe russefeiring netse år. Nå har jeg hørt om andre rundt omkring som tenker det samme. Argumentene er at det er for voldsomt, dumt å feire noe før det er oppnådd, ikke verdt pengene, for rølpete etc. Det virker som mange synes feiringen rett og slett er blitt for harry, og at de heller vil ha en mer ordnet feiring etter avlagte eksamener. Hvordan er stemningen hos dere andre som kjenner noen som er, eller snart er, avgangselever? Anonymkode: d3817...bd5
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #2 Skrevet 25. april 2018 Oppegående sønn har du! Kudos 👏🏻 Håper min tenker så fornuftig når han er 17 Anonymkode: 040fb...2e8
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #4 Skrevet 25. april 2018 Jeg har to på tiende trinn, og vi snakket faktisk om det ved frokostbordet i dag. De er enige, og det er en oppfattelse jeg har av flere. Gjerne feire og litt fest, men ikke så det går ut over karakterer og prestasjoner. Og ja, det er etterhvert sett som litt harry når alt blir så flashy. Det kommer en del ganske seriøse ungdommer etter hvert. Ungdom som er ansvarsfulle og selv om de absolutt fester de også, så er det ikke helt hodeløst med økonomi og uten fokus på utdannelse. Anonymkode: 1555e...df7
HvittHus Skrevet 25. april 2018 #5 Skrevet 25. april 2018 Den yngste vår droppet russefeiring. Hovedsakelig pga økonomi, hun skal studere i 6 år og syntes det var unødvendig bruk av penger som hun trenger mer i studietida, men også fordi hun ikke er så glad i den typen aktivitet og fest og iallefall ikke russelåter ol. På kullet hennes var det ikke mange som droppet russetida, om noen.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #6 Skrevet 25. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har en sønn i andretrinn på vgs. Både han og hans nærmeste venner har tenkt å skippe russefeiring netse år. Nå har jeg hørt om andre rundt omkring som tenker det samme. Argumentene er at det er for voldsomt, dumt å feire noe før det er oppnådd, ikke verdt pengene, for rølpete etc. Det virker som mange synes feiringen rett og slett er blitt for harry, og at de heller vil ha en mer ordnet feiring etter avlagte eksamener. Hvordan er stemningen hos dere andre som kjenner noen som er, eller snart er, avgangselever? Anonymkode: d3817...bd5 Har avgangselev i år. Han er ikke russ, og ikke bestekompisen heller. De gadd ikke engang se russerevyen ("sånt er harry") og satt hjemme her og spilte sjakk da det var russeslippfest i byen. Jeg spurte om de var klar over festen, og de bare lo av det og sa at det var de meget klar over, men ikke interessert. Ikke drikker de heller. Så tidene er kanskje i ferd med å snu? Anonymkode: 7fa97...bee
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #7 Skrevet 25. april 2018 Kanskje jeg er litt "rar", men er ikke så sikker på om det er bra at "alle" skal være så fornuftige hele tiden. "Ikke drikker de heller" - neida, det er for noen det riktige, fordi de ikke ønsket det. Sånn har det vært, sånn kommer det til å bli. Men tror jo at noe av årsaken også ligger i alle krav om at alt skal være så riktig hele tiden. Jeg kunne ikke tenkt meg å være min russetid foruten, jeg oppfordrert min må 20 åring til å ta litt del i russetiden, tillate seg å være ungdom. Hun drikker så og si ikke, gjorde det nesten ikke da heller, men tok del i noe av det sosiale. Har russ igjen i år, han gleder seg. Bare så det er sagt - jeg er motstander av russetid som går utover normal moro og status-russetid der det går 10 000 tallskroner. Anonymkode: 97c9c...58a
vimsa3 Skrevet 25. april 2018 #8 Skrevet 25. april 2018 Det er ingenting i veien med å være fornuftig! Det å tenke over konsekvenser av sine handlinger er aldri feil!!!
Nyttårs barn Skrevet 25. april 2018 #9 Skrevet 25. april 2018 Tror at jo mer ambisiøse og fokusert på karakterer ungdommen er, jo mindre går de opp i russetid og fyll. Når det er sagt så synes jeg ungdommen fortjener en feiring og festligheter etter 12 års skolegang. Men jeg synes det økonomiske tar helt av for enkelte.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #10 Skrevet 25. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kanskje jeg er litt "rar", men er ikke så sikker på om det er bra at "alle" skal være så fornuftige hele tiden. "Ikke drikker de heller" - neida, det er for noen det riktige, fordi de ikke ønsket det. Sånn har det vært, sånn kommer det til å bli. Men tror jo at noe av årsaken også ligger i alle krav om at alt skal være så riktig hele tiden. Jeg kunne ikke tenkt meg å være min russetid foruten, jeg oppfordrert min må 20 åring til å ta litt del i russetiden, tillate seg å være ungdom. Hun drikker så og si ikke, gjorde det nesten ikke da heller, men tok del i noe av det sosiale. Har russ igjen i år, han gleder seg. Bare så det er sagt - jeg er motstander av russetid som går utover normal moro og status-russetid der det går 10 000 tallskroner. Anonymkode: 97c9c...58a Det er jo ikke det at de ikke fester, det gjorde jeg til de grader. Men 10 000 kroner var omtrent budsjettet inkl bil i 1990... I dag er det gjerne 100 000, jeg vet om de som har brukt både 200 og mer. Og det er ikke uvanlig, heller. Jeg synes det er helt topp at noen av ungdommene selv sier at nok er nok. Anonymkode: 1555e...df7
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #11 Skrevet 25. april 2018 Har en sønn som går toppidrettslinje, flink i idrett og veldig fornuftig generelt. Han skal droppe russefeiringen, merker jeg nesten blir litt bekymret for generasjon prestasjon. Han får selvfølgelig gjøre det han ønsker. Men jeg synes det er rart, selvom jeg selvfølgelig er stolt av at han er så flink og fornuftig. Anonymkode: 42d15...5a6
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #12 Skrevet 25. april 2018 Jeg gikk på privat skole og vi hadde eksamen midt i rydde tiden. Sier seg selv at selv om noen hadde buksene hadde ingen buss og slikt. Men vi dro på DEN turen når vi bar ferdig i to uker! Var kjempe kult og man ble kjent på en helt annentrener en før. Faktisk ble 6stykker sammen på den turen, som nå 15 år siden fortsatt er sammen ❤️ Angrer absolutt ikke på at jeg aldri hadde russefeiring Anonymkode: dfa20...583
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #13 Skrevet 25. april 2018 Har en sønn som er russ i år, etter tre år med studiespesialisering. Han har kjøpt bukse og lue, men er ikke med på buss eller annen bil. Han skal heller ikke på noen av de store russefestene. Han sier at han vil feste litt sammen med venner, men flatfyll og knuteregler gidder han ikke. Anonymkode: d4a47...a0d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #14 Skrevet 25. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo ikke det at de ikke fester, det gjorde jeg til de grader. Men 10 000 kroner var omtrent budsjettet inkl bil i 1990... I dag er det gjerne 100 000, jeg vet om de som har brukt både 200 og mer. Og det er ikke uvanlig, heller. Jeg synes det er helt topp at noen av ungdommene selv sier at nok er nok. Anonymkode: 1555e...df7 Helt enig ang pengebruk jeg altså. Kanskje fordi vi bor på "landet" så forstår jeg ikke helt omfanget av hva noen bruker. Anonymkode: 97c9c...58a
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #15 Skrevet 25. april 2018 Her sitter jeg med 3 småbarn så ingen erfaring der. Jeg ble helt forbauset over artikler om ingen russefeiring men jeg var jo russ i 1998. Så ja,20 år! Hæ? Ungdommen ønsker ikke å bli russ? Hu hu...jeg er helt utdatert,hadde ikke anelse at russefeiring har gått i denne retningen. Anonymkode: 20c80...0a4
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #16 Skrevet 25. april 2018 Virker slik både min niese og datter som går på skole på hver sin kant av landet har sagt de ikke vil feire med den fylla flere driver med. Og disse knutereglene synes de ikke noe om. De vil ha dress og lue med de skal ikke ha noe i lua som er premie for fyll. Så får håpe denne trenden sprer seg. Anonymkode: 331c5...00c
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #17 Skrevet 25. april 2018 Da jeg var russ i 2000, hadde vi russetid dra 8 mai til 17 mai. Akkurat passe langt,en del festing den uka, men møtte opp på skolen hver dag. Knutene var uskyldige, feks; vaske fotgjengerfelt med tannbørste(tannbørsten i lua). Anonymkode: 1b2b5...d8a
Anonym bruker Skrevet 25. april 2018 #18 Skrevet 25. april 2018 Virker ikke som om det er på vei til å bli ut her jeg bor, i hvert fall. Her har russen vært i gang i over to uker allerede, med russeklær, russebusser. I natt hørte jeg ene russebussen jevnlig hele natten, siste gang i femtiden i morges. Regner med at ingen av de var på skolen i dag, eller om de var der får de ikke mye med seg, for det er jo slik rangling mange dager midt i uken nå. Dvs. disse fester i 5-6 uker i strekk - og så skal de eksamer etter dette. Trenger ikke være Einstein for å forstå at mange av disse ødelegger karaktergrunnlaget sitt for å komme inn på videre utdanning. Før var russefeiringen 1. - 17. mai. Nå begynner den nesten en måned tidligere enn før. Noe som bare blir idioti når de ikke har hatt eksamen og mange i realiteten rangler seg til ødelagte eksamener. Anonymkode: 80cb8...2cc
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #19 Skrevet 28. april 2018 Jeg droppet selv russefeiringen, men angrer faktisk. Tror det hadde vært en opplevelse selvom man ikke trenger å dra den helt ut Anonymkode: bbe9a...2d9
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #20 Skrevet 28. april 2018 Her jeg bor så har det ikke endret seg mye. Det jobber flere russ der jeg jobber og det er ikke måte på hvor mye penger de bruker til russebuss, alkohol og turer. Det blir mer og mer for hvert år virker det som. De fleste er med på buss, noen er ikke det men de er like mye ute som de med buss virker det som. Jeg var bonus mor til en russ for noen år siden. Hun var ikke med på buss, var litt ute men ikke mye. Vi snakket litt om det da, og hun ble ikke sett ned på eller anderledes på selv om hun ikke var på buss, var mye ute ellerr ikke brukte mye penger på dette. Alle måter å feire russetiden på var helt greit fikk jeg inntrykket av da, men flertallet tok av sa hun. Håper mine unger ikke tar helt av, eldste må det skje noe drastisk med om hun skal ta av hvertfall, men yngste er ett annet kapittel tror jeg. Ei som er i alder der vennene fester og drikker, hun vil ikke drikke og ikke dra på fest der det er for mye alkohol som flyter. Fest er greit, men ikke skikkelig ungdomsfyll. Lillesøster gleder seg så til hennes venner begynner å feste og drikke, for det vil hun være med på... Anonymkode: 9efd4...175
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #21 Skrevet 28. april 2018 På 25. april 2018 den 11.02, Anonym bruker skrev: Kanskje jeg er litt "rar", men er ikke så sikker på om det er bra at "alle" skal være så fornuftige hele tiden. "Ikke drikker de heller" - neida, det er for noen det riktige, fordi de ikke ønsket det. Sånn har det vært, sånn kommer det til å bli. Men tror jo at noe av årsaken også ligger i alle krav om at alt skal være så riktig hele tiden. Anonymkode: 97c9c...58a Han ene drikker ikke fordi han for 2,5 år siden hadde en psykisk lidelse som førte til veldig mye ubehag, innleggelse og medisinering. Han har skjønt at han aldri, aldri kan eksperimentere med stoff slik som en del unge gjør. Hvis han f eks prøver hasj, ligger han MYE dårligere an enn andre mht å ende i psykose. Og alt i alt har han funnet ut at det samme egentlig gjelder all rus: at det som er morsomt først, kan gi en helt grusom backlash etterpå. Så han tok et standpunkt om å ikke gjøre det. Han andre tilhører den gruppa man kaller "evnerike barn". Han har vel egentlig hele livet ligget 3-4 årskull foran dem i klassen når det gjelder intelligens. Det gir seg utslag i at han alltid har opplevd klassekamerater som umodne og egentlig litt kjedelige å snakke med. Og når de i tillegg da er fulle og bare vrøvler, da blir det uutholdelig for ham. Han senker seg ned på andres nivå hver dag for å "passe inn". Men å senke seg ned til fyllerør-nivå er helt uinteressant for ham. Kan bare si at jeg beundrer deres integritet. Jeg hadde den ikke selv da jeg var russ. Var altfor opptatt av å "passe inn". Så jeg tror det blir feil å si at avholdstrenden skyldes at ungdommer føler press om å gjøre "alt riktig". Presset eksisterer da i enda større grad motsatt vei! Anonymkode: 7fa97...bee
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #22 Skrevet 28. april 2018 Her har jeg en som går første året på videregående, og er russesjef på en buss, de startet i høst. Så de rekker å jobbe mest mulig, så de har nok penger da russetiden kommer. Her har jeg inntrykk av at flertallet blir russ, og mange er på buss. Anonymkode: f2913...66d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå