Gå til innhold

Se hit, trenger hjelp !!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg er den desperate mammaen hvor x plutselig har funnet ut at han skal flytte til sitt hjemland. Dette er ett europeisk land. Men i dag kom han med at lille ikke ønsker å flytte og at jeg er sikker på at jeg ikke ønsker å la han flytte med han. Selvsagt er det fullstendig uaktuelt!! 

Men så kom jeg på at han har bestilt flybillett til begge barna i sommerferien for de skal på ferie. Men hvordan forsikrer jeg meg om at han faktisk kommer tilbake med de???? Jeg sitter her og aner ikke mine arme råd! Kan noen hjelpe meg her please 😭

Anonymkode: 6a59f...f3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med politiet, og be om råd. I første omgang, gjem passene på et helt trygt sted.

Anonymkode: 933c7...b2b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ta kontakt med politiet, og be om råd. I første omgang, gjem passene på et helt trygt sted.

Anonymkode: 933c7...b2b

Jo men de skulle jo på ferie dette har vert planlagt lenge! Men det er på lørdag han hostet ut denne nyheten...

Skrevet

Jeg hadde antakeligvis ikke latt barnet dra. Better safe, than sorry. 

Du har passet. Barnet kan ikke reise uten pass.

Gjem passet!

Anonymkode: 2fec5...159

Skrevet

Sørg for at du har passene og at de er på et sted han (eller ungene) ikke kan finne dem.

Ta kontakt med politiet og be om råd.

Få ham med til familievernkontoret. Han skal flytte, da må dere ha ny mekling. Etter som jeg forstår har han ikke alltid vært opptatt av barnas beste og laget mye bråk - da synes jeg dere skal få en bindende samværsavtale fra hans flyttedato.

Jeg tror jeg hadde villet sikre meg med advokat for å lage en helt tett ny samværskontrakt, hvor dere få inn at barna skal fortsette å bo i Norge og gå på norsk skole, at de alltid skal tilbake til Norge etter ferie/samvær hos far, at slikt samvær med far må legges til tidspunkt som ikke krasjer med skolen til barna i Norge m.m.

Anonymkode: a1893...eda

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sørg for at du har passene og at de er på et sted han (eller ungene) ikke kan finne dem.

Ta kontakt med politiet og be om råd.

Få ham med til familievernkontoret. Han skal flytte, da må dere ha ny mekling. Etter som jeg forstår har han ikke alltid vært opptatt av barnas beste og laget mye bråk - da synes jeg dere skal få en bindende samværsavtale fra hans flyttedato.

Jeg tror jeg hadde villet sikre meg med advokat for å lage en helt tett ny samværskontrakt, hvor dere få inn at barna skal fortsette å bo i Norge og gå på norsk skole, at de alltid skal tilbake til Norge etter ferie/samvær hos far, at slikt samvær med far må legges til tidspunkt som ikke krasjer med skolen til barna i Norge m.m.

En ting til - sjekk hvilke avtaler Norge har med hans hjemland (det er jo store forskjeller innad i Europa), hva som skjer om det er uenighet om samvær, hva som skjer om han holder barn igjen e.l. Sjekk om det finnes barnefordelingssaker som involverer foreldre fra dette landet og norske foreldre og se hva utfallet i disse sakene har blitt.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting til - sjekk hvilke avtaler Norge har med hans hjemland (det er jo store forskjeller innad i Europa), hva som skjer om det er uenighet om samvær, hva som skjer om han holder barn igjen e.l. Sjekk om det finnes barnefordelingssaker som involverer foreldre fra dette landet og norske foreldre og se hva utfallet i disse sakene har blitt.

Tusen takk for råd! Ja han er meget manipulerende og jeg er ordentlig redd for hva han  vill finne på! 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for råd! Ja han er meget manipulerende og jeg er ordentlig redd for hva han  vill finne på! 

Da synes jeg du skal komme han i forkjøpet med å skaffe deg all informasjon som kan være viktig for deg og barna. Jo mer kunnskap du har, jo sterkere står du, og jo vanskeligere blir det for ham å komme med halvsannheter eller forsøke å lage avtaler som han kanskje vet ikke er holdbare i hans hjemland.

Sjekk som sagt om det har vært barnefordelingssaker/-tvister/-bortføringer til hans hjemland, og sjekk ut hvilke avtaler det er mellom hans land og Norge på dette feltet. Skaff deg en advokat med kunnskap på feltet og få denne til å hjelpe deg med punkter du vil ha med i en ny samværsavtale.

Dessuten, å skille søsknene og ta minste med til et annet land fast, det tror jeg ikke noen rett vil gå med på. Så dere ikke blir enige om en ny megasikker samværskontrakt, gå til rettssak! Ingen norsk rett vil gå med på å skille barna slik han nå ønsker å gjøre, og det er lettere før han har hatt barna ute av Norge. Går det til rettssak så tror jeg også at du kan nekte at barna reiser til utlandet før saken er ferdig. Men igjen, sjekk opp alt dette med advokat. Snakk også med politiet og hold igjen passene, som nevnt over.

Siden du stresser så mye med det tror jeg det er viktig for deg å ha noen å snakke med, og også at du har en advokat som kan regelverket i slike saker, en som kan gi deg riktige råd om hva du kan gjøre og hva som er best fremgangsmåte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...