Gå til innhold

Dumt spørsmål ang temperaturstigning og is som smelter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klimaforskere verden over er enige i at fordi vi mennesker spyr ut så enorme mengder CO2 som vi gjør, så vil pol-isene smelte, noe som igjen vil føre til at havene stiger. Men. En ting jeg ikke forstår i dette regnestykket er følgende: når is smelter stiger jo ikke havet. Bare se på glasset med cola og is. Når isen smelter i glasset, renner jo ikke colaen ut over bordet. Så hvorfor er forskerne så redde for at isen skal smelte? Har det egentlig noe å gjøre med alt det andre? Endring av havstrømmer etc å gjøre?

Anonymkode: 30feb...a6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lovet være anonymknappen😂

Anonymkode: 2fb4f...cd2

Skrevet

Nordpolen er is som flyt i havet, og ei smelting her vil ikkje føre til havstigning.  Sydpolen er derimot eit digert kontinent, med enorme mengder is som ligg på fjellgrunn, og som etter kvart smeltar og renn ut i havet.  Det same gjeld for innlandsisen på Grønnland.  Det er denne isen som vil føre til havstigning. 

Skrevet

Du er klar over at størstedelen av isen ligger på land? 

Anonymkode: e4cc4...eb8

Skrevet
13 minutter siden, soleia skrev:

Nordpolen er is som flyt i havet, og ei smelting her vil ikkje føre til havstigning.  Sydpolen er derimot eit digert kontinent, med enorme mengder is som ligg på fjellgrunn, og som etter kvart smeltar og renn ut i havet.  Det same gjeld for innlandsisen på Grønnland.  Det er denne isen som vil føre til havstigning. 

Så kjekt det er med folk som kan svare ordentlig! I stede for å håne de som faktisk bryr seg nok til å spør. 👏👍

Jeg er ikke hi, men kan ha spørsmål som noen kan anse som tåpelige noen ganger. Dummest er de som ikke søker ny viten. 

Anonymkode: 9a615...560

Skrevet

Hi her.

Jeg la fram spørsmålet i en litt «fordummet» form for å få et enkelt, konkret svar. Jeg er klar over at Antarktis er et kontinent, og at hvis isen smelter her, fungerer ikke colaglass-sammenligningen. Likevel, jeg hadde håpet på en forenklet forklaring, slik at jeg kunne klippet og limt (lenge leve latskapen 😅) til et par enkle klimaskeptikere jeg har på facebook. Ekstra gøy hadde det vært hvis svaret kom med en «snert.» 

Anonymkode: 30feb...a6c

Skrevet

Noe av problemet er også at temperaturen i havene stiger. Som du sikkert husker fra naturfagen har vann størst tetthet ved 4 grader. Når temperaturen stiger tar vannet mer plass. 

Anonymkode: 0783b...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...