Gå til innhold

Mor og Far i rettsak


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er gutt på 14 som er bekymret. Mamma og pappa skal i rettsak pga boforholdene mine.

Jeg har selv sagt til både mamma og pappa at jeg vil gå fra 50% til å bo hverannen uke hos mamma og en dag, dette vil ikke mamma godta.  jeg vil bo mer hos papp, fordi han  bor i et område der alle vennenne mine bor.Har det mye gøyere hos pappa og pappa bor med sjøen,, og der har jeg en båt.   Pappa bor i et middels stort hus, mamma leier en liten lelighet. 

har hør at mødre pleier å vinne sånne rettsaker pga de har omsorg for deg .

hvor sto sjanse har pappa til å vinne? 

Hvor mye koster en sånn rettsak?

Anonymkode: 3d8b6...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du er over tolv år, så skal din mening vektlegges. Så lenge ikke boforholdene hos far er gode, har du god sjanse til å få det slik du ønsker. 

Anonymkode: fe462...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger ikke rettssak. Du kan velge når du er over 12. Din mor må innfinne seg med ditt valg. Noen årsaker kan imidlertid hindre deg i å bo hos pappa selv om du er 14 og vil det.  Det er hvis pappa har et yrke som gjør at han ikke er til stedet og kan følge deg opp med leggetider, lekser, mat. Alt som er kjedelig for deg men som staten Norge har bestemt at barn skal være underlagt (heldigvis, for du er barn enda og trenger dette). Eller hvis din far driver med rus, vold eller hvis din mor kan bevise at din far ikke gir god omsorg, som feks ved å være mye borte, sette besteforeldre til å være med deg i stedet for å være der selv osv. 

 

Hvor langt bor de fra hverandre? 

 

Ps: din mor er ikke en dårligere foreldrer selv om hun har leilighet og ikke hus!

Har du bodd 50/50 helt siden de skilte seg og har du søsken? 

Anonymkode: d292c...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De trenger ikke rettssak. Du kan velge når du er over 12. Din mor må innfinne seg med ditt valg. Noen årsaker kan imidlertid hindre deg i å bo hos pappa selv om du er 14 og vil det.  Det er hvis pappa har et yrke som gjør at han ikke er til stedet og kan følge deg opp med leggetider, lekser, mat. Alt som er kjedelig for deg men som staten Norge har bestemt at barn skal være underlagt (heldigvis, for du er barn enda og trenger dette). Eller hvis din far driver med rus, vold eller hvis din mor kan bevise at din far ikke gir god omsorg, som feks ved å være mye borte, sette besteforeldre til å være med deg i stedet for å være der selv osv. 

 

Hvor langt bor de fra hverandre? 

 

Ps: din mor er ikke en dårligere foreldrer selv om hun har leilighet og ikke hus!

Har du bodd 50/50 helt siden de skilte seg og har du søsken? 

Anonymkode: d292c...802

Pappa kommer hjem kl 14 00 hver dag og mamma er frisør som gjør at det er noen sen vakter. Hvis jeg skal til venner kan jeg gå fra pappa men fra mamma må jeg ta 2 busser. Mamma kommer ikke fra Norge som gjør at hun ikke har familie her, pappa er norsk og har familie, dette er viktig for meg. Begynnte å bo 60 % hos mamma for 6 år siden når de skillte seg. Så var de i en rettsak som gjorde at det ble 50% og sånn har det vært hele tiden. Har en bror som er voksen. Sier ikke at mamma er noe dårlig foreldere men når pappa har et stort hus med stor hage, er det mange flere ting man kan gjøre forsteden å sitte hos mamma og se på Tv å ønske at jeg var hos pappa ute med venne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma vil ikke godta at jeg vil være mer hos pappa. Hva kan gjøre forsteden for rettsak mener du da ? Har vært på familiekontoret, og ga ingen nytte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil du være hos din mor hvis du kan velge nå da?

 

Merkelig med familievernkontoret. De burde høre på deg og ikke mammaen din. Dessuten er det nedfelt i rettspraksis at om man skal ha sånn 50/50 løsning som dere har så MÅ foreldrene bobi samme skolekrets sånn at du kan være med de samme vennene i begge hjemmene! Den foreldrene som bor et annet sted enn vennene dine skal normalt ikke ha mer enn omsorg annenhver helg...

Anonymkode: d292c...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye vil du være hos din mor hvis du kan velge nå da?

 

Merkelig med familievernkontoret. De burde høre på deg og ikke mammaen din. Dessuten er det nedfelt i rettspraksis at om man skal ha sånn 50/50 løsning som dere har så MÅ foreldrene bobi samme skolekrets sånn at du kan være med de samme vennene i begge hjemmene! Den foreldrene som bor et annet sted enn vennene dine skal normalt ikke ha mer enn omsorg annenhver helg...

Anonymkode: d292c...802

Skolen min ligger i mellom pappa og mamma. Vil helst bo hos mamma hver annen uke og en dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Er ikke en mamma skrev:

Skolen min ligger i mellom pappa og mamma. Vil helst bo hos mamma hver annen uke og en dag

Hva betyr hver annen uke og en dag??

Anonymkode: b1a53...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du høres veldig egoistisk ut. 

Anonymkode: b1a53...0e7

Omg....

 

Barn SKAL være egoistiske. Det er ikke sunt for et barn å vokse opp i en splitt mellom foreldre, hvor barnet får i oppgave å plise den voksnes behov for å være en god forelder. Mor som bor langt unna venner bør her være voksen nok til å holde egne følelser for seg slev og holde kjeft... Altså gi barnet de oppvekstforholdene han berettigeht kan ønske seg når han er 14 år. I de fleste tilfeller er det jo omvendt, at far bor lengst borte og de samme reglene for skillet mellom voksen atferd og å se barnet gjelder da: Smertefullt å ikke ha 50% omsorg, men det er for faen ingen menneskerett å ha! De er imidlertid en menneskerett å ha en god oppvekst med venner og tilstedeværende forelder.

Anonymkode: d292c...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Omg....

 

Barn SKAL være egoistiske. Det er ikke sunt for et barn å vokse opp i en splitt mellom foreldre, hvor barnet får i oppgave å plise den voksnes behov for å være en god forelder. Mor som bor langt unna venner bør her være voksen nok til å holde egne følelser for seg slev og holde kjeft... Altså gi barnet de oppvekstforholdene han berettigeht kan ønske seg når han er 14 år. I de fleste tilfeller er det jo omvendt, at far bor lengst borte og de samme reglene for skillet mellom voksen atferd og å se barnet gjelder da: Smertefullt å ikke ha 50% omsorg, men det er for faen ingen menneskerett å ha! De er imidlertid en menneskerett å ha en god oppvekst med venner og tilstedeværende forelder.

Anonymkode: d292c...802

Han har jo alt dette. Og familien er tydeligvis viktig for ham. Hva med henne? Er ikke sønnen hennes viktig for henne? Selv om hun er utlending og bor i en leid leilighet uten sjøutsikt?

Anonymkode: b1a53...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du høres veldig egoistisk ut. 

Anonymkode: b1a53...0e7

Du kan prøve å bo 50 % Det er helt jævligt. krangling hele tiden mellom foreldrene mine. Mener du at jeg skal sitte om 50 år og angre på at jeg bare satt ine på rommet mitt hos mamma når jeg kunne vært ute med venner. TENK LITT FØR DU SKRIVER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han har jo alt dette. Og familien er tydeligvis viktig for ham. Hva med henne? Er ikke sønnen hennes viktig for henne? Selv om hun er utlending og bor i en leid leilighet uten sjøutsikt?

Anonymkode: b1a53...0e7

Det er barnets følelsr og opplevelser som skal stye, ikke mors.

 

Ellers enig: Hvis det er materialismen til far som blender deg, kjære gutt 14, så bør du stoppe opp og tenke på nytt. å ha stort husog mange ting og sjøutsikt er noe man har fordi man har mye penger. Din mor kan ikke noe for at hun ikke har like mye penger. Det er dermed ikke hennes manglende omrogsevne som gjør at hun bor i leilighet. Det bør hun ikke straffes for. Men hvis hun bare kan tilby deg tv og at hun slev er på jobb, da skjønner jeg at du heller vil bo hos pappa.

Anonymkode: d292c...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har jo alt dette. Og familien er tydeligvis viktig for ham. Hva med henne? Er ikke sønnen hennes viktig for henne? Selv om hun er utlending og bor i en leid leilighet uten sjøutsikt?

Anonymkode: b1a53...0e7

Det har ikke noe å si om min mor er utlending. Er lei av å sitte på rommet mitt hver eneste dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har jo alt dette. Og familien er tydeligvis viktig for ham. Hva med henne? Er ikke sønnen hennes viktig for henne? Selv om hun er utlending og bor i en leid leilighet uten sjøutsikt?

Anonymkode: b1a53...0e7

Mener du at et barn skal være uselvisk slik at en av foreldrene er egoistisk? At en tenåring skal sitte hjemme annenhver uke og se på alle vennene som er ute uten han/hun fordi det er synd på moren? Hadde situasjonen vært omvendt og barnet ønsker å bo mest hos mor, hadde du ment det var et egoistisk barn da?

Anonymkode: fcab4...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er barnets følelsr og opplevelser som skal stye, ikke mors.

 

Ellers enig: Hvis det er materialismen til far som blender deg, kjære gutt 14, så bør du stoppe opp og tenke på nytt. å ha stort husog mange ting og sjøutsikt er noe man har fordi man har mye penger. Din mor kan ikke noe for at hun ikke har like mye penger. Det er dermed ikke hennes manglende omrogsevne som gjør at hun bor i leilighet. Det bør hun ikke straffes for. Men hvis hun bare kan tilby deg tv og at hun slev er på jobb, da skjønner jeg at du heller vil bo hos pappa.

Anonymkode: d292c...802

Det har mye med venner og gjøre . ikke mye med penger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du høres veldig egoistisk ut. 

Anonymkode: b1a53...0e7

Hallo... En fjortenåring skal da ikke ofre seg for andre. Ethvert barn har kun ansvar for seg selv.

Anonymkode: a6f22...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke en gutt på 14. 

Antagelig en voksen skilt far.

Anonymkode: af6d8...a16

Det tenkte jeg også. Dette er mer sannsynlig en mann på 40, ikke en gutt på 14.

Anonymkode: 54d42...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener med ganske stor sikkerhet at denne brukeren her har laget innlegg tidligere hvor han ikke var en 14 år gammel gutt, men en voksen mann. Finner ikke innleggene nå, men jeg har mine tvil om at dette er et reelt innlegg. 

For meg høres det egentlig litt ut som en egoistisk far som tror det store huset og den fine hagen og sjøutsikten betyr at han er en bedre forelder enn mor er, og for all del, det KAN hende han er det - hva vet vel jeg. Men ut i fra det jeg leser ser jeg ingen grunner til at det er sånn. Det er absolutt ingenting her som tyder på at mor ikke er en like god omsorgsperson. Jeg tviler ikke på at nærhet til venner og familie er viktig, men det som først og fremst er viktigst er hvem av foreldrene som er den beste omsorgspersonen for barnet. 

Anonymkode: 24c0c...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er den du utgir deg for å være vil jeg bare sende deg en stor klem! Har du prøvd å snakke med helsesøster? Hun kan hjelpe deg videre. Regner med dere har en helsesøster på skolen.

Anonymkode: e85e7...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er den du utgir deg for å være vil jeg bare sende deg en stor klem! Har du prøvd å snakke med helsesøster? Hun kan hjelpe deg videre. Regner med dere har en helsesøster på skolen.

Anonymkode: e85e7...efb

skjønner ikke hvorfor folk tror eg skulle lyge om min alder ? Er det bare fordi jeg er så god til å skrive ? Ja , vi har en helsesøster på skolen . Håper hun er der imorgen så jeg kan få ta en prat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, HanneMari Egmont skrev:

Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette.

Hanne Mari, forumansvarlig

?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke en gutt på 14. 

Antagelig en voksen skilt far.

Anonymkode: af6d8...a16

Jeg er 14 , nesten 15 år. kjønner ikke hvorfor jeg skulle lyge om dette? Er bare bekymrett for at mamma må betale mye penger for å tape denne rettsaken. Hun er frisør og tjener ikke mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...