GÃ¥ til innhold

Lavt blodtrykk, svimmel. Noen gode tips? 🤔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sjekket alt av vitaminer og slikt, og alt var på toppen av referanseverdier, så det er blodtrykket som gjør meg svimmel. Har alltid hatt relativt lavt trykk, så er forsiktig når jeg reiser meg, passer på å drikke nok og slikt. Men på torsdag våkna jeg av at jeg var svimmel, er svimmel selv i drømmene mine, så er ganske slitsomt :P

Går rett og slett rundt for meg når jeg står oppreist, og får «anfall» hvor det blir så ille at jeg må holde meg fast i noe.

Blodtrykket mitt på frdag var 89/47, så ganske så lavt. Har tidligere ligget rundt 90-95/50-60

Frisk og rask ellers, aldri syk, ingen mangler, 28 år.

Veldig takknemlig om noen har tips for å få opp bt litt? Noe jeg kan spise/drikke etc? Lite hjelp hos legen, skulle bare passe på nok væske, mat og reise meg forsiktig (eller kanskje det er nettopp det som er tipsene?).

Anonymkode: 9719d...4a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skriver bare for å si at jeg sliter med det samme, så følger denne. 

Skrevet

Du må passe på at du får i deg nok salt. Drikke farris for eksempel. Det er lett for at man drikker mye vann for å kompensere for det lave trykket, men man kan da risikere at man skyller ut salter og mineraler fra kroppen som også vil gi lavt trykk. 

Anonymkode: b35db...52f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må passe på at du får i deg nok salt. Drikke farris for eksempel. Det er lett for at man drikker mye vann for å kompensere for det lave trykket, men man kan da risikere at man skyller ut salter og mineraler fra kroppen som også vil gi lavt trykk. 

Tusen takk for tips!

Ville det vist seg på blodprøve om jeg var litt lav på salt? Ble tatt for mineraler også, men det ser man kanskje ikke ordentlig?

Jeg spiser ganske mye mat, men tenker aldri over saltinnholdet. Har ikke servelat, salami osv en del salt? Spiser en del av det, og potetgull :P Hvordan kan jeg lettest sjekke at jeg får i meg nok av det? Er det noe regning på salt VS vanninntak man kan forholde seg til?

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips!

Ville det vist seg på blodprøve om jeg var litt lav på salt? Ble tatt for mineraler også, men det ser man kanskje ikke ordentlig?

Jeg spiser ganske mye mat, men tenker aldri over saltinnholdet. Har ikke servelat, salami osv en del salt? Spiser en del av det, og potetgull :P Hvordan kan jeg lettest sjekke at jeg får i meg nok av det? Er det noe regning på salt VS vanninntak man kan forholde seg til?

Jeg aner ikke om man kan sjekke det på blodprøver. Men dersom man ofte må tisse, så kan det være man drikker så mye vann at saltinnholdet i kroppen blir vannet ut. Man skal ikke drikke mer vann enn kroppen gir beskjed om. Dvs. Drikk vann når du er tørst. Også kan du prøve å bytte ut minst 2 glass for dagen med farris, og dersom du føler at det hjelper så kan det tenkes at du hadde litt for lite salt i kroppen.

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Legen min rådet meg til å få i meg nok salt, samt å passe på at jeg ikke drakk for mye - da saltene forsvinner ut av kroppen på denne måten.

Skrevet

Jeg har samme blodtrykk som deg, hi. Hjertelegen anbefalte farris og lakrisekstrakt (enten spise vanlig lakris eller ta tilskudd)... Ellers måtte jeg bare lære meg å leve med det.

Anonymkode: 72aeb...f7c

Skrevet

Takker så mye for svar alle sammen :)

Jeg må ikke ofte tisse, men skal prøve farris likevel, hadde vært deilig om det funket. Lakris kan jeg spise, det var jo et veldig allright tips! :D (Hehe)

Jeg drikker ikke unormale mengder ila en dag, altså. Blir rundt 1,5L pluss det jeg får i meg gjennom maten, så hiver ikke innpå mengder, ser at det kanskje kunne virke sånn i hovedinnlegget :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...