Anonym bruker Skrevet 22. april 2018 #1 Skrevet 22. april 2018 Noen som har tatt en gentest via nettet for å vite hvilke syksommer de har i genene? Angrer du? Dere som ikke har gjort det og er skeptisk trenger ikke å svare Nå tenker jeg ikke på krefttester som noen får f.eks når moren har brystkreft. Anonymkode: 65dbe...727
Anonym bruker Skrevet 22. april 2018 #2 Skrevet 22. april 2018 Har en venninne som har tatt slik gentest, siden mange kvinner i hennes familie har fått påvist brystkreft tidlig. Men denne er dog tatt gjennom lege/sykehus. Ville droppet det om du tar den bare for "moro skyld". Anonymkode: 9ab1f...7e6
Anonym bruker Skrevet 22. april 2018 #3 Skrevet 22. april 2018 Gentesting er ikke underholdning, så om du ikke har spesifikke årsaker til å ville ta det, dropp det. Om du er syk eller om du har fysiske problemer som gjør at en gentest kan gi deg svar som f.eks. kan gjøre at du kan forebygge ting eller raskere få behandling, da er det noe helt annet. Du må huske at hvis du først får vite, da kan du aldri ta den kunnskapen tilbake. Du bør derfor være veldig sikker på at du vil ha nytte av resultatene og ikke minst at du faktisk vil takle å vite. Det er ikke alt som er like hyggelig å få vite... Jeg har tatt flere gentester gjennom helsevesenet, brystkreft, en helt annen diagnose og en noe større utredning som kan avsløre sykdom eller risiko for sykdom. Jeg har også tatt en gentest via nett, men den er tatt i en helt spesiell hensikt, og skal også konferere med helsepersonell når jeg får svaret på den. Den sier ikke noe om en konkret sykdom, men den kan muligens gi meg gode råd for hvordan jeg kan hindre at jeg bli sykere enn jeg er i dag. Men man skal vite at de man bruker er seriøse og man skal vite at din informasjon blir behandlet på en forsvarlig måte. Hvilke sykdommer er det du vil sjekke deg for, HI, og hva vil du gjøre med informasjonen? Anonymkode: c8f2c...886
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #4 Skrevet 23. april 2018 Enig med at den ikke skal tas for moro skyld. Vi skal teste for genmutasjon her når når yngste begynner på skolen. Mutasjonen er høyst arvelig og krever tilrettelegging/medisiner. Anonymkode: 41866...73d
soleia Skrevet 23. april 2018 #5 Skrevet 23. april 2018 Kva gener er det du vil teste for? Og kva vil du evt gjere med resultatet?
sug lut Skrevet 23. april 2018 #6 Skrevet 23. april 2018 Du skriver som anonym bruker her, men er villig til å utgi den aller mest private info som finnes om deg til et tilfeldig selskap på internett?
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #7 Skrevet 23. april 2018 De gentestene sier ofte alt, men egentlig ingenting... Alle har vi noen mutasjoner og forhøyet risiko for enkelte lidelser, men disse testene kan svært sjeldent gi klare indikasjoner på hva som faktisk vil skje deg. Hvis du ikke får hjelp til å tolke svarene, vil det mest sannsynlig skape unødig bekymring. Anonymkode: 71f1e...b3e
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #8 Skrevet 23. april 2018 OMG! Ingen som har svart på det jeg spør om, kun kritikk 😂 bortsett fra hun første som svarte det jeg sa at jeg ikke mente. Når jeg skrev innlegget så satt jeg å så en dokumentar om dette og jeg har INGEN planer om å gjøre det selv. Jeg er nysgjerrig på om noen har gjort det da det sikkert er lett å få det gjort via nettet. Bestemor har altzheimer og det kunne ikke falt meg inn å finne ut om jeg er i faresonen. Jeg frykter det og vil ikke vite. HI Anonymkode: 65dbe...727
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #9 Skrevet 23. april 2018 4 timer siden, sug lut skrev: Du skriver som anonym bruker her, men er villig til å utgi den aller mest private info som finnes om deg til et tilfeldig selskap på internett? Gjør det egentlig noe? Anonymkode: 76025...386
sug lut Skrevet 23. april 2018 #10 Skrevet 23. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Gjør det egentlig noe? Anonymkode: 76025...386 Neida. Ikke det minste. Bortsett fra at din genetiske sammensetning og din personlige risiko er et kjempeprodukt å selge til for eksempel forsikringsselskaper. Men det har vel aldri hendt at nettbaserte firmaer har videresolgt personlige opplysninger.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2018 #11 Skrevet 23. april 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: OMG! Ingen som har svart på det jeg spør om, kun kritikk 😂 bortsett fra hun første som svarte det jeg sa at jeg ikke mente. Når jeg skrev innlegget så satt jeg å så en dokumentar om dette og jeg har INGEN planer om å gjøre det selv. Jeg er nysgjerrig på om noen har gjort det da det sikkert er lett å få det gjort via nettet. Bestemor har altzheimer og det kunne ikke falt meg inn å finne ut om jeg er i faresonen. Jeg frykter det og vil ikke vite. HI Anonymkode: 65dbe...727 Du leser tydeligvis ikke svarene du får. Anonymkode: c8f2c...886
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå