Gå til innhold

Må barne ha pensko 17. mai?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greia er at jeg har dårlig økonomi og er alenemor, og det kommer jo til å gå litt kr til pølse og is og sånt, penklær, flagg ol. Så mitt spm er, "må" barn ha pensko på 17. mai? Det frister ikke å bruke penger på sko som bli brukt en gang og jeg har ingen å låne av. Å kjøpe barnebunad dropper jeg. Finklær blir brukt i blant så det skal jeg kjøpe. 

Og av nysgjerrighet, andre her som skal feire 17. mai alene med barn som meg? :)

Anonymkode: 581d6...e65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I fjor kjøpte jeg sorte joggesko til mellomste, så han kunne bruke de resten av året og. Så nei. 

Anonymkode: 3d6ba...696

Skrevet

Her er det klar tale fra skolen: ikke pensko i toget, de skal gå langt. Kommer ikke frem i HI om det er skolebarn. Uansett så er dette en dag barna går og løper mye, så gå for vanlige sko. Ingen kommer til å legge merke til det.

Anonymkode: cba65...0dd

Skrevet

Nei. Gode sko er bedre enn pensko. Helt vanlig med bunad og joggesko på barna som går i 17. maitoget. 

Anonymkode: 87d54...abf

Skrevet

Vi har også fått beskjed fra skolen om at de ikke skal ha pensko, men joggesko i toget. Så her ville han ikke ha skilt seg ut uten pensko. 

Skrevet

Nei, mange går i vanlige joggesko eller sandaler, det går helt fint. Må ikke kjøpe festdrakt eller nytt pentøy heller, man kan fint feire 17.mai i en sommerkjole med ei lita jakke og en 17.mai sløyfe på eller skjorte og pen genser f.eks. 

Anonymkode: 920b9...24b

Skrevet

Glemte å skrive at sønnen min er 4 år så vi skal ikke gå i tog :)

HI

Skrevet

Neh... Joggesko holder massevis... Fåtallet kikker på skoene 🙈

Anonymkode: c57b3...b47

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Neh... Joggesko holder massevis... Fåtallet kikker på skoene 🙈

Anonymkode: c57b3...b47

Jeg ser i salgsgrupper nå at det florerer med salg av bunadsko og finssko til barn, får jo inntrykk av at det er noe man liksom må ha :P

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det klar tale fra skolen: ikke pensko i toget, de skal gå langt. Kommer ikke frem i HI om det er skolebarn. Uansett så er dette en dag barna går og løper mye, så gå for vanlige sko. Ingen kommer til å legge merke til det.

Anonymkode: cba65...0dd

Det er mange som legger merke til det, og spesielt hvis barn har på seg festdrakt og joggesko da det er bare helt skrekkelig stygt.

Anonymkode: a5684...8a0

Skrevet

Har aldri brukt å kjøpe finsko til ungene. Skjønner ikkje vitsen med å kjøpe sko som blir brukt ca 2 ganger, og vi har masse penger. Da kjøper eg heller nye vanlige sko i nøytrale farger.

Anonymkode: 4dd51...632

Skrevet

Vi har aldri pensko, bare rene og pene sandaler eller joggesko. Vi bryr oss ikke om det dersom noen synes det ikke er pent nok. Komfort kommer først! 

Anonymkode: 1bc62...691

Skrevet

Pleier å kjøpe svarte eller evt mørkeblå joggesko til 17. Mai, (gut) som vert brukt utover i sesongen. Til jente ville eg kjøpt type balletinasko som er gode å gå i,og kan brukast utover sommaren.

Skrevet

Til finklær/dress synes jeg det er helt ok med joggesko, men de bør være rene og ikke slitt. Og ikke ha skrikende farger som bryter helt med resten av antrekket. Når ungene mine har hatt festdrakt/bunad, så har de alltid hatt bunadsko.

Anonymkode: 09e0c...3ff

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange som legger merke til det, og spesielt hvis barn har på seg festdrakt og joggesko da det er bare helt skrekkelig stygt.

Anonymkode: a5684...8a0

Mange legger kanskje merke til det, men for meg er det en merkelig ting å bry seg om. Det bør være av ganske høy prioritet at man gir litt beng i akkurat skovalg så folk slipper å føle at de ikke er dine nok og ikke har råd til å feire 17.mai. 

Mine barn har for øvrig aldri eid ordentlige pensko i hele sitt liv. Og de er nå tenåringer begge to snart. De har hatt mer eller mindre nye og fine joggesko eller andre typer sko til hver festlighet. Og "mer eller mindre nye og fine" innebærer feks at begge to bruker skoene sine fra ifjor, men det er sko som ikke ble hverdagsbrukt. Tidligere år har de iblant fått nye og iblant brukt de skoene de bruker hver dag. Jeg ser virkelig ikke problemet, og sko er både dyrt og ikke det jeg prioriterer når vi trenger penklær. 

Anonymkode: ec19a...5fa

Skrevet

Her brukes joggesko. Eldste skal gå langt i tog så hun går inn skoene nå. Har fint råd til sko, men bruker gode sko. De vaskes rene og så bytter vi ut lissa med brede silkebånd som matcher antrekket ellers. 

Hva andre måtte mene er meg likegyldig. Orker ikke unger som klager over vonde bein, og det er jo helt forferdelig å ha gnagsår. Er det fint vær så skifter vi også til sandaler på skolen. Sko skal ta vare på beina, ikke plage de. 😊

Anonymkode: 50e61...4f7

Skrevet

Nei! Man kler etter lommebok og vær!!! Bare pass på å vask sko/klær etc først 👍 Også smiler man 😄

Anonymkode: 78095...009

Skrevet

Joggesko er helt fint, bare pass på at de er rene. Skitne joggesko på 17 mai er ikke noe særlig

Anonymkode: 3c9ec...7e6

Skrevet

Skolen er veldig strenge på at ungene skal ha gode sko i toget. De går langt og kan ikke ta hensyn til gnagsår hos annenhver unge. Har alltid dress på guttene mine og kjøper nye joggesko som jeg sparer til 17.mai. Helt blå eller helt sorte avhengig av dress og uten masse logoer og greier. Så bruker de skoene resten av sesongen:)

Anonymkode: 5fd83...fc8

Skrevet

Minste min skal ha mørkeblå skinnsko fra kavat til den mørkeblå dressen sin. Jentungen skal ha svarte vanlige pensko eller svarte joggesko til strikkebunaden sin, så håper vi at vi ikke får bunadspolitiet på nakken

Anonymkode: 32211...8dc

Skrevet

Her får vi beskjed om at de skal ha joggesko i toget. ellers er jeg enig i at det er fint med pene sko på 17 mai, men om du har lite penger er ikke det noe jeg hadde prioritert.

Jeg kjøper heller ikke dress og bunad, men de bruker penbuksa med skjorte og en pen kjole til vesla.

Skrevet

Hellere gode sko enn gnagsår og sutrete unger som blir fort slitne i beina fordi skoene ikke er gode å gå i!

Vi kjøper nye sko i starten av mai og da er det de som blir brukt 17.mai.

Til og med til barnebursdag!

Og de gangene det har regnet har de hatt gummistøvler også.

Glade hoppende springende unger. Det er 17.mai-stemning!

Anonymkode: c0826...602

Skrevet

Barnebursdag=barnebunad 

Anonymkode: c0826...602

Skrevet

ja,eller finere joggesko

Anonymkode: 6f42e...c29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...