Sip Skrevet 22. april 2018 #1 Skrevet 22. april 2018 Hei. Jeg har begynt å strikke en mariusgenser. I følge oppskriften skal jeg bruke rundpinne nr 3 til vrangborden og nr 3.5 til resten av plagget. Det haster litt å strikke den. Og de hadde ikke flere 3.5 på butikken. Så jeg har begynt å strikke vrangborden med rundpinne nr.3 og glattstrikkeb med nr4. Er det greit... hvor da vil det påvirke plagget? Tusen takk!
Superdolly Skrevet 22. april 2018 #2 Skrevet 22. april 2018 Det kommer jo helt an på din strikkefasthet. Oppgitt pinnenummer er bare veiledende. Det du burde gjort, var å strikke en prøve lapp og så måle og deretter velge pinnestørrelse. Men siden du ikke har gjort det, kan du måle og telle når du har strikket et stykke i glattstrikk. Mål opp 10 cm i bredden og tell hvor mange masker du har. Har du flere masker enn oppgitt i oppskriften, strikker du for stramt og genseren vil bli mindre enn oppgitt. Du må da skifte til tykkere pinner. Har du færre masker enn oppgitt i oppskriften, strikker du for løst og genseren vil bli større enn oppgitt. Du må skifte til tynnere pinner.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2018 #3 Skrevet 22. april 2018 Hvis du bruker pinne 4 istedet for pinne 3,5 vkan du risikere at genseren blir litt større enn målene tilsier. Strikker du stramt vil det ikke utgjøre like mye som om du strikker løst. Anonymkode: a6872...53c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå