Gå til innhold

Mariusgenser med rundfelling Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har begynt å strikke en mariusgenser. I følge oppskriften skal jeg bruke rundpinne nr 3 til vrangborden og nr 3.5 til resten av plagget. 

Det haster litt å strikke den. Og de hadde ikke flere 3.5 på butikken.

Så jeg har begynt å strikke vrangborden med rundpinne nr.3 og glattstrikkeb med nr4. 

Er det greit... hvor da  vil det påvirke plagget?

Tusen takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på din strikkefasthet. Oppgitt pinnenummer er bare veiledende. Det du burde gjort, var å strikke en prøve lapp og så måle og deretter velge pinnestørrelse. Men siden du ikke har gjort det, kan du måle og telle når du har strikket et stykke i glattstrikk. Mål opp 10 cm i bredden og tell hvor mange masker du har.

Har du flere masker enn oppgitt i oppskriften, strikker du for stramt og genseren vil bli mindre enn oppgitt. Du må da skifte til tykkere pinner.

Har du færre masker enn oppgitt i oppskriften, strikker du for løst og genseren vil bli større enn oppgitt. Du må skifte til tynnere pinner.

Skrevet

Hvis du bruker pinne 4 istedet for pinne 3,5 vkan du risikere at genseren blir litt større enn målene tilsier. Strikker du stramt vil det ikke utgjøre like mye som om du strikker løst. 

Anonymkode: a6872...53c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...