Gå til innhold

Pubertet? Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har nylig fylt 9 år. Hun de siste mnd blitt ganske tverr med mange humørsvingninger som minner om de jeg hadde da jeg var 13 år. Hun klarer ikke styre seg sier hun, og et er ulikt til henne å være. Hun synes det er ubehagelig selv at hun mister kontrollen. Hun trenger mye søvn for tiden og har mye smerter i beina. Har vært til legen med henne. Hun mangler ingen ting og smertene skyldes vekst. Atferden var normal. Den er nok normal for mange barn (inkludert mine andre barn), men ikke for henne. Hun har det ellers stabilt hjemme, har mange nære venner, selvstendig, moden, meget flink på skolen, pliktoppfyllende osv. Ingen massive endringer i livet.  Er ca 2 mnd siden vi var hos legen.

Den siste mnd har hun begynt å lukte ille svette og må bruke deodorant, fett hår selv dagen etter dusj og utflod. Forrige uke fikk hun 2-3 kviser i ansiktet. Men hun har ingen antydning til hverken pupper eller kjønnshår. Kan legge til at hun er liten og nett. Mer undervektig enn overvektig. 

Dette er så ulikt i fra meg. Her kom liksom alle pubertetstegnene på en gang. Jeg var nr 2 (av mange) som fikk mensen i klassen og da gikk jeg i 6.klasse (det som nå er 7.klasse). 

Er det sånn at mensen kan dukke opp når som helst nå selv om hun ikke har fått pupper,  eller kan det fremdeles gå mange år? Tenker veldig på høydeveksten hennes. Hun er lita, så det er jo synd hvis hun skal slutte å vokse allerede på barneskolen.

Anonymkode: 94df5...cce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Høres nesten ut som min datter. Er alenepappa. Hun er nå 10. merket det samme når hun var 9.

Hadde heller ikke noe antydning til pupper eller kjønns hår da. Mensen pleier å komme senere etter hva jeg har lest.

Nå har hun fått pupper og litt hår. Men mer behagelig å være med nå. Snill og grei.

Ikke fått mensen enda, men regner med den kommer etterhvert. Flere av venninnene har også fått pupper og hår.

Anonymkode: 7e961...4c6

Skrevet

De har vel en sånn prepubertet der de blir mer i opposisjon. Tenker at barn i dag kommer tidligere i puberteten også samt at de påvirkes mer av tv/Some slik at barndommen på et vis er kortere.

Skrevet
3 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

De har vel en sånn prepubertet der de blir mer i opposisjon. Tenker at barn i dag kommer tidligere i puberteten også samt at de påvirkes mer av tv/Some slik at barndommen på et vis er kortere.

Ja de er jo mye tidligere i puberteten enn det vi var. Når jeg vokste opp var det tidlig at jenter fikk pupper når de var 11-12. Nå er det nesten normalen. De kler seg også mer jentete nå også, før så var det store gensere for å sjule pupper også

Skrevet

Googlet litt på nette nå, ser det er andre som har skrevet at jenter ned i 8 års alder har fått pupper, hår og mensen.

Vet ikke hvor normalt det er, kan ikke si jeg har sett noen selv. Men sikkert noen som får det.

Så jenta de er ikke unormal, å kan tenkes hun får mensen snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...