Gå til innhold

Noen som har erfaring med gallestein eller magesår?


Tillie

Anbefalte innlegg

Hei!

I det siste har jeg slitt med smerter øverst i magen, på høyre side. Det er rett på undersiden av ribbeina. Første gang jeg fikk denne type smerte var for ca 3 uker siden. Da våknet jeg midt på natten av at jeg hadde sterke smerter i det området. Det gjorde også utrolig vondt å ta eller trykke på det området. Vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg gikk også å smårapet. Det strålte litt ut i ryggen. Ringte legevakt, de ba meg om å ta paracet og vente en time for å se om det hjalp. Gjorde det, når paraceten hadde fått virke litt så roet det seg ihvertfall ned, og jeg klarte å sovne. 

1 time senere våkner jeg igjen av like mye smerte. Ringer legevakt, og får beskjed om å komme ned dit. Der blir jeg sittende en stund før jeg får smertestillende sprøyte og noe betennelsedempende eller noe sånt. Legen kjente og trykket på magen min, fikk deretter beskjed om at det var gallestein, og ble sendt hjem. Greia er at allerede mens jeg ventet på denne sprøyten så var det blitt veldig mye bedre, så jeg aner ikke hvordan sprøyten egentlig virket. Det kom ihvertfall ikke tilbake.

I de tre siste ukene siden den hendelsen har jeg hatt om ikke vondt, så litt ubehag. Har merket det hvis jeg for eksempel ligger på magen og leser, eller noen ganger om jeg ligger på siden også. Hvis jeg strekker meg litt rart osv. Har da kjent en svak murring i bakgrunnen, beste måte jeg kan beskrive det på. I akkurat samme område. I blant har jeg også følt at jeg har merket den samme murringen på venstre side, men svakere. Aner ikke om det er tilfellet, eller om det er hodet mitt som spiller meg et puss.

I dag våknet jeg igjen av at jeg har vondt. Det er ikke i nærheten av like vondt som for tre uker siden, men fortsatt vondt nok til at jeg ikke klarte å bli liggende. Smerten er aller verst når jeg ligger. Nå sitter jeg rett opp og ned og merker smerten godt, men den er tålelig ihvertfall. Men jeg sliter også med at jeg småraper, og er surt i halsen når jeg raper. Til informasjon er jeg også greit overvektig. Hvis det har noen betydning så spiste jeg kinamat på dagen før forrige episode, og taco i går. 

Spørsmålet mitt nå er, er det noen her som har slitt med det samme? I så fall, har du fått svar på hva det er? Sitter med følelsen av at kanskje jeg sliter med magesår, men jeg er ikke noen lege så vet selvfølgelig ikke. Håper noen der ute har erfaring med dette og kan gi meg råd. Skal selvfølgelig bestille meg en legetime, men liker å vite hva som skjer i kroppen min og hvordan det skjer. Blir ganske stresset av å ikke vite, og skal jeg sitte å google så ender jeg jo opp med kreft uansett hva jeg søker på :lol: 

 

Mvh

Sur og søvnløs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen kan svare på det her... Symptomene er ofte like. Les om det på NHI.no (en «trygg» nettside).

Bestill time hos fastlegen, få ul henvisning til gallestein og gastroskopi for magesår.

Anonymkode: 76a2d...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei skjønner at ingen kan gi meg svar her, men tenkte kanskje noen har slitt med det samme og kan gi enten ideer om hva det kan være, eller tips til noe som kan hjelpe mot smertene. Takk for informasjon om NHI! :) 
Legetime skal jeg som sagt selvfølgelig bestille, sitter på tråden med de og venter på svar nå.

Tusen takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...