Gå til innhold

Får deres jente bunad til konfirmasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får hun pengegave utenom?

Anonymkode: 8a6ee...aff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle jenter får visst bunad til konfirmasjonen nå for tiden.

Anonymkode: a2a41...d6a

Skrevet

Datteren min har bunad så hun får selskapet 

Anonymkode: 264fd...9f4

Skrevet

Min datter er 4 år. Og vi har nå fått bunaden hun skal få til konfirmasjonen. Eller vi var fått delene da som er brodert at hennes oldemor. Så må den monteres når hun blir eldre. Ville ha en brodert av oldemor før hun går bort. 

Anonymkode: 89b5e...afd

Skrevet

Nei. Orker ikke betale i dyre dommer for en kjole som knapt brukes. Mine barn får heller penger som kan brukes til førerkort. 

Anonymkode: 4ee7e...ab6

Skrevet

Ja, det gjorde hun. Om man ikke ser den kulturelle kapitalen en bunad er har man gått glipp av noe vesentlig. 

Hun fikk 5000 kr utenom, det samme som broren. Han har stående tilbud om å få bunad når han blir voksen og utvokst(det er ikke like lett å tilpasse en herrebunad når de forandrer seg fra gutt til mann). 

Anonymkode: daf6e...84b

Skrevet

Takk for svar

Anonymkode: 8a6ee...aff

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Orker ikke betale i dyre dommer for en kjole som knapt brukes. Mine barn får heller penger som kan brukes til førerkort. 

Anonymkode: 4ee7e...ab6

Ja, det får hun. Det er helt vanlig her. 

Sønnen vår får også bunad, men han får ikke sin endelige til konfirmasjonen, siden han nok ikke er ferdig utvokst til da. 

Skjønner ikke helt begrepet "som knapt brukes". Her brukes bunad 17. mai, selvsagt, samt i alle barnedåper, konfirmasjoner og brylluper, og ved ev andre høytidelige anledninger. Gjennom et helt liv blir det ganske så mange ganger, og med bunad er man alltid perfekt pyntet. Den dagen jeg blir invitert til galla-middag på slottet bruker jeg også selvfølgelig bunad. :-)

Skrevet

Ja, hun får bunad. Den har hun fått deler og sølv til i mange år. Det hører til bagasjen hennes hjemmefra. Broren får når han er utvokst. De får like gaver utenom. Bunaden er ikke konfirmasjonsgave. 

Skrevet

Hun har hatt bunader hele veien siden hun var liten og samlet sølvet underveis, ellers hadde hun fått til konfirmasjonen eller  på samme alder om hun ikke konfirmerte seg. Hvilket jeg sterkt ville håpe hun ikke gjorde.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå for tiden? "Alle" fikk bunad da jeg konfirmerte meg på 90-tallet og😉 Jenta mi skal få bunad i konfirmasjonsalder, uavhengig om hun konfirmerer seg eller ikke😊

Anonymkode: 3f463...66a

Skrevet

Ja. 

Anonymkode: d7d38...5ec

Skrevet

Jepp, alle tre ungene får bunad med sølv og sko. Så bruker jentene litt av gavepengene til å kjøpe kappe/ cap selv sånn at bunaden er komplett når de starter voksenlivet. Her vi bor får «alle» jenter bunad.... det koster minst 30-35 tusen, men tror mange får litt etter litt etterhvert. Min sønn får sin bunad når han runder tyve kg er ferdig utvokst....

Og som en annen skriver- vi bruker bunad til dåp, konf, bryllups osv osv. Så min er relativt mye bruk....

Anonymkode: 5c823...1e4

Skrevet

Hadde heilt klart gjeve bunad til konfen om eg hadde jente.  Gutane må evt vente litt om dei vil ha bunad. Har i periodar ikkje passa i min, og følt meg utanfor (samt forsmedelig å vere for tjukk)  Her i området brukar dei fleste bunad på 17. mai, og familien min, både herrar og damer, brukar bunad i dåp, konfirmasjon, og nokre i bryllup.  Eg har og brukt den ved skuleavslutning på us, vdg og høgskule. Det vert meir høgtideleg med bunad, synes eg.

Eg fekk ikkje gåve utanom til konfirmasjonen, då det er såpass dyrt med bunad, sjølv om både eg og mor mi sydde/broderte ein del sjølve.  Sølvet var gåve frå besteforeldre. Det kjem sjølvsagt an på kor interessert konfirmanten sjølv er i å få bunad.  Eg gleda meg veldig, og syntes det var stas kvar gong vi var hjå den gamle handarbeidslærarinna mi for å prøve og få veiledning.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå for tiden? "Alle" fikk bunad da jeg konfirmerte meg på 90-tallet og😉 Jenta mi skal få bunad i konfirmasjonsalder, uavhengig om hun konfirmerer seg eller ikke😊

Anonymkode: 3f463...66a

Alle fikk ikke bunad d jeg konfirmerte meg på 80-tallet. Jeg synes som du skjønner at det er et tankekors at vi har så god råd at 14/15 åringer får et plagg til rundt 50000-

Men det er klart, det er en gve som varer hele livet.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehh nei sånn er det ikke. Jeg er alenemamma så jeg har ikke råd til å kjøpe en bunad til henne.Men hun skal få en festdrakt hun liker,å valget falt på denne nydelige festdrakten:

Screenshot_20180403-151540.png

Anonymkode: b2718...111

Skrevet

Jentene våre får bunad til konfirmasjonen. Den koster tross alt 20.000kr. Sølv får de til bursdager fra besteforeldre. Jenta vår på 12 år mangle nå bare den store sølja og evnt ring. Lillesøsteren har ikke bestemt seg om hvilken bunad ho vil ha, så der venter vi litt med å kjøpe sølv. De hadde valg mellom 3 stk (stedet jeg er vokst opp, eller stedene besteforeldrene/stedet vi bor i selv). 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh nei sånn er det ikke. Jeg er alenemamma så jeg har ikke råd til å kjøpe en bunad til henne.Men hun skal få en festdrakt hun liker,å valget falt på denne nydelige festdrakten:

Screenshot_20180403-151540.png

Hva koster det å få sydd en slik festdrakt da? Eller kjøpes de ferdige på en butikk?

Skrevet
2 minutter siden, serinakaker skrev:

Hva koster det å få sydd en slik festdrakt da? Eller kjøpes de ferdige på en butikk?

Kjøpes ferdig til 5000 kr

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle fikk ikke bunad d jeg konfirmerte meg på 80-tallet. Jeg synes som du skjønner at det er et tankekors at vi har så god råd at 14/15 åringer får et plagg til rundt 50000-

Men det er klart, det er en gve som varer hele livet.

En bunad koster da ikke 50.000kr! Vi har nettopp bestilt til vår jente (liv, stakk, skjorte u/søm og forkle u/søm) og det kommer på 20.000kr. Sømmen til skjorta kostet 3.000kr. Sølvet har jenta vår fått til bursdagene av besteforeldre, mormoren har perlet bringklut og belte, og monterer dette.. Mangler bare søm til forkle og sko, og det kommer ikke på 25.000kr...

Skrevet
1 minutt siden, serinakaker skrev:

En bunad koster da ikke 50.000kr! Vi har nettopp bestilt til vår jente (liv, stakk, skjorte u/søm og forkle u/søm) og det kommer på 20.000kr. Sømmen til skjorta kostet 3.000kr. Sølvet har jenta vår fått til bursdagene av besteforeldre, mormoren har perlet bringklut og belte, og monterer dette.. Mangler bare søm til forkle og sko, og det kommer ikke på 25.000kr...

Ok. Men så komme jo sølvet i tillegg. Jeg synes fremdeles at det er utrolig hvor god råd vi har i dette landet. Og som denne tråden viser- så og si alle jenter får bunad til konfirmasjonen.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpes ferdig til 5000 kr

Ok... Grei løsning for de som ikke har råd til annet. Vi gir bunad, men må spare til det. Og da blir det nok mindre av andre ting i løpet av årene før konfirmasjon. Men her vi bor, er det på en måte tradisjon med bunad fra de er små. Jentene mine har hatt bunad si de var 2-3 år.

Skrevet
1 minutt siden, serinakaker skrev:

Ok... Grei løsning for de som ikke har råd til annet. Vi gir bunad, men må spare til det. Og da blir det nok mindre av andre ting i løpet av årene før konfirmasjon. Men her vi bor, er det på en måte tradisjon med bunad fra de er små. Jentene mine har hatt bunad si de var 2-3 år.

Hører du selv hvor stygt svaret ditt er? Så godt det må være å ha prioriteringene i orden slik du mener å ha.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Men så komme jo sølvet i tillegg. Jeg synes fremdeles at det er utrolig hvor god råd vi har i dette landet. Og som denne tråden viser- så og si alle jenter får bunad til konfirmasjonen.

Sølvet til min jentes bunad koster ca 6000-7000kr for ALT. Så fortsatt langt under 50.000kr... Men vi har ikke pengene nå, vi må spare litt hvert år. Her vi bor er det tradisjon med bunad, hos både jenter og gutter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...