Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Noen som har hatt det? Hva gjorde dere? Er ikke direkte vondt, men fryktelig ubehagelig da den har plassert seg midt på en nerve som stråler konstant ut i tommel og pekefinger. Har eksamen og masse andre innleveringer, så er ikke bare å avlaste håndleddet heller. Anonymkode: fba95...7b3
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Dette er nok noe du bør ta til lege - og ikke vent med det heller, for når det begynner å presse på nerver så kan du få en skade på nerven om du går for lenge med det. Jeg har store ganglion i begge håndledd, så store at de "burde" vært operert, men jeg er så heldig at de til nå ikke har vært problematiske. Har i det siste kjent littegrann når jeg holder hendene i visse stillinger, men foreløpig trenger jeg ikke gjøre noe med det. Har fått beskjed om at jeg må ta kontak med lege om jeg kjenner symptomer konstant eller om de blir tydeligere i flere bevegelser eller jeg får smerter eller dovner bort. Ring legen. Du får mest trolig ikke gjort noe med det veldig raskt (såsant det ikke er indikasjon for akutt behandling), men om det er et ganglion og ikke en seneknute så kan det være de kan tømme ganglionet midlertidig. Anonymkode: bdb2b...363
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #3 Skrevet 19. april 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er nok noe du bør ta til lege - og ikke vent med det heller, for når det begynner å presse på nerver så kan du få en skade på nerven om du går for lenge med det. Jeg har store ganglion i begge håndledd, så store at de "burde" vært operert, men jeg er så heldig at de til nå ikke har vært problematiske. Har i det siste kjent littegrann når jeg holder hendene i visse stillinger, men foreløpig trenger jeg ikke gjøre noe med det. Har fått beskjed om at jeg må ta kontak med lege om jeg kjenner symptomer konstant eller om de blir tydeligere i flere bevegelser eller jeg får smerter eller dovner bort. Ring legen. Du får mest trolig ikke gjort noe med det veldig raskt (såsant det ikke er indikasjon for akutt behandling), men om det er et ganglion og ikke en seneknute så kan det være de kan tømme ganglionet midlertidig. Anonymkode: bdb2b...363 Tenkte ikke man dro til legen for sånt Jeg bør bestille en time da? Kanskje lurt, som du sier. Anonymkode: fba95...7b3
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #4 Skrevet 19. april 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Tenkte ikke man dro til legen for sånt Jeg bør bestille en time da? Kanskje lurt, som du sier. Anonymkode: fba95...7b3 Man går ikke til lege når de ikke gir problemer. Men når de begynner å gi problemer, da skal man oppsøke lege Blir de liggende å presse på nerver og det går over tid kan man i verste fall få nerveskade i hånden, og da vil man jo miste følsomhet og/eller funksjon. En ortoped som så på mine for mange år siden, i forbindelse med min utdannelse. Han som sa at man skal oppsøke lege når de gir symptomer og at man ikke bør vente for lenge - og du har tilsynelatende så store problemer at du absolutt bør få en lege/spesialist til å se på det! Er du "heldig" og det er et ganglion (og ikke en seneknute) så kan de kanskje tappe det slik at du får det lettere i eksamensperioden din. En tapping er visstnok sjelden nok, de fyller seg visstnok igjen, men det kan være en midlertidig løsning for noen. Bestill deg en time, du Og lykke til i oppkjøringen til og på eksamen Anonymkode: bdb2b...363
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #5 Skrevet 19. april 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man går ikke til lege når de ikke gir problemer. Men når de begynner å gi problemer, da skal man oppsøke lege Blir de liggende å presse på nerver og det går over tid kan man i verste fall få nerveskade i hånden, og da vil man jo miste følsomhet og/eller funksjon. En ortoped som så på mine for mange år siden, i forbindelse med min utdannelse. Han som sa at man skal oppsøke lege når de gir symptomer og at man ikke bør vente for lenge - og du har tilsynelatende så store problemer at du absolutt bør få en lege/spesialist til å se på det! Er du "heldig" og det er et ganglion (og ikke en seneknute) så kan de kanskje tappe det slik at du får det lettere i eksamensperioden din. En tapping er visstnok sjelden nok, de fyller seg visstnok igjen, men det kan være en midlertidig løsning for noen. Bestill deg en time, du Og lykke til i oppkjøringen til og på eksamen Anonymkode: bdb2b...363 Ironsik nok så studerer jeg ergoterapi og har om revmatologiske sykdommer om dagen, med fokus på håndskader. Hehe, foreleseren lo når jeg viste frem håndleddet i dag. Har bestilt legetime om to uker, blir det verre ringer jeg og ber om hastetime Anonymkode: fba95...7b3
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #6 Skrevet 19. april 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ironsik nok så studerer jeg ergoterapi og har om revmatologiske sykdommer om dagen, med fokus på håndskader. Hehe, foreleseren lo når jeg viste frem håndleddet i dag. Har bestilt legetime om to uker, blir det verre ringer jeg og ber om hastetime Anonymkode: fba95...7b3 Ha-ha... ja, det var jo god timing på undervisning Var i en lignende setting jeg fikk sett på mine også. Overlegen forklarte at når de ble så og så store så MÅTTE de opereres og at de da burde vært operert før det også pga. fare for skade, for når de ble så og så store ga de nerveskader, det var ikke snakk om at de kunne, men at de ville gi nerveskader og at det da hastet. Jeg så da ned på mine håndledd og tenkte at da må det være noe annet jeg har, for mine er jo ikke vonde eller gir nerveproblemer. Gikk frem i pausen og spurte om det var en absolutt regel, og det bekreftet han at det etter hans erfaring. "Takk, sa jeg, da vet jeg i hvert fall at det ikke er ganglion jeg har." Han ville så vite hva jeg mente med det, og jeg viste ham håndleddene mine, og han stod nesten bare og glippet med øynene, spurte hvor mye problemer jeg hadde med hånden, og hvorfor i all verden jeg ikke hadde oppsøkt lege for lenge siden. Han ville nesten ikke tro meg når jeg sa de var symptomfrie, for han hadde jobbet i faget i 30 år og aldri sett så store som mine som ikke ga alvorlige symptomer. Dette er en god del år siden nå, og de har vokst etter det også uten å ha gitt mer symptomer - bank i bordet - bortsett fra at jeg kan kjenne minimalt i enkelte stillinger en gang iblant. For et par år siden måtte de måle oksygen i arterielt blod, legen skvatt akkurat idet han hadde satt sprøyten, og den glapp, noe som gjorde at jeg fikk en blødning i håndleddet. Det gjorde jo at det ble mye trangere i håndleddet (der har jeg et ganglion som er ca. 5 x 1,5 cm), og da fikk jeg enorme smerter der i et par uker pga. trykk på nervene, men visste jo at det ville gå over når blodet ble absorbert igjen. På andre siden er ganglionet minst 7-8 x 2 cm, så det er vel bare et tidsspørsmål når de blir problematiske. Men jeg har respekt for den skaden slike/seneknuter kan gi om de blir liggende og presse på nerver, derfor skal jeg følge ortopedens ordre - å oppsøke lege så fort de begynner å gi symptomer. Derfor jeg var så tydelig med deg. Bra du har bestilt legetime Med ditt fag kan dere kanskje finne gode løsninger du kan prøve ut mtp. arbeidsstillinger som kan gi mindre press på nervene? Kan bruke det som god læring Kan kanskje hjelpe å legge noe under thenar i hånden når du skriver på pc, for da tror jeg du får mindre stress på nerven? Anonymkode: bdb2b...363
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå