Gå til innhold

2 på tentamen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi går i 10. klasse og fikk en 2er på tentamen. Hun synes selv at hun gjorde det ganske bra, men jeg kan se på utskriftet at lærerens vurdering er forståelig.

Hva gjør jeg? Godtar jeg det bare? Straffer jeg henne?

Anonymkode: f68a2...8c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straff?!😱

Anonymkode: 0b093...eaf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Straff?!😱

Anonymkode: 0b093...eaf

En 2er på en slik viktig prøve, er ikke småtteri.

Skrevet

Du setter deg selvfølgelig ned sammen med henne og får henne til å terpe på det hun ikke behersker tilstrekkelig. Straff?! Er du dum?

Anonymkode: b823c...70f

Skrevet

Hva du gjør kommer an på hvilket fag og hvorfor det gikk dårlig. Gadd hun ikke eller skjønte hun ikke? Hvis hun ikke gadd, må du jobbe med holdningen, hvis hun ikke skjønte må du finne ut hvor det stoppet opp og sørge for at hun får lært det hun ikke har skjønt. 

Straff hjelper uansett ikke. 

Anonymkode: e630c...3e7

Skrevet

ojojoj.

Uansett hva man måtte mene om straff som virkemiddel sånn generelt i oppdragelse så er det jo helt fullstendig langt ute på viddene å straffe noen for å få en dårlig karakter. herregud.

Du sier hun trodde hun hadde gjort det ganske bra, og så får hun 2. Hvordan tenker du at det oppleves for en elev? Muligens som et lite slag i trynet? og så skal mamma bli sinna?

Stakkar unge.

Anonymkode: f80f5...9d7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor straff, og hva slags straff tenker du? Men hvorfor fikk hun 2 da? Var det fordi hun ikke gadd, eller gjorde hun det beste hun kunne?

Anonymkode: 0fdd1...acc

Skrevet

Godta? Straff? Er du helt blåst? 

Anonymkode: 1611f...8a2

Skrevet

Alle kan være uheldige, alle kan ha en dårlig dag, alle kan streve, og noen forteller ikke om det. Synes du skal tenke deg nøye om hvis du går for straff.

Anonymkode: 11f51...c27

Skrevet

Syns du skal gi henne to ukers husarrest, hvorav minst to timer hver dag skal brukes på pugging av pensum. 

(Ironi, om noen tror jeg mener det)

Straff for dårlig karakter??? Straffen (les: konsekvensen) er vel dårligere standpunkt og poeng ift søke vgs. 

Hun følte selv hun gjorde det bra, da kan det har hun nok gjort sitt beste med det hun kan og har forstått i det aktuelle faget. Å få en 2'er i fleisen når man selv syns det gikk bra, er et hardt slag.

Anonymkode: c150b...b4d

Skrevet

Dårlig karakter er straff nok i seg selv HI.

Hjelp henne, øv med henne eller skaff noen som kan hjelpe henne til å mestre dette faget bedre fremover.

Skrevet

Den kunne vel ikke komme helt overraskende? I tiende klasse har de hatt mange vurderinger i norsk, engelsk.og matte. Veldig sjelden at en elev plutselig detter ned på en toer helt plutselig. Hva fikk hun i halvårsvurderingen i faget?

Anonymkode: 435ed...8cb

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det heter 

"En toer på en slik viktig prøve er ikke småtteri." 

Du sliter jo med de kognitive tingene selv. Hva syns du er passende straff for din egen dumskap, da? 20 stokkeslag?

Anonymkode: 14491...227

Skrevet

Hun sier til deg at hun gjorde så godt hin kunne. Det er bare bs ! Hvis man leser og pugger, får man bedre karakterer enn det der. 

Straff??  T.o.m konsekvenser er jeg i mot. 

Be henne lese mere neste gang. Forklar at det blir vanskeligere å finne seg jobb eller å søke utdanning når man får dårlig karakter. 

Jeg syns også at DU burde følge mere med. Passe på at hun gjør lekser og pugger. 

Anonymkode: 6e276...8b5

Skrevet

Og hi er som vanlig forduftet fra tråden når svarene ikke var det hun ønsket :roll:

Anonymkode: 0fdd1...acc

Skrevet

Du gir jo selvsagt ikke straff for dette, det er jo galskap. Men å kreve at hun leser mer og jobber mer med skole, det kan du. Men om hun virkelig sliter bør du nok sitte sammen med henne og følge opp også. 

Anonymkode: 65432...e4c

Skrevet

Var karakteren overraskende ut fra resultatene hun har gått tidligere i år? Og hvilket fag var det? Misforsto hun oppgaven i norsk? Eller skrev hun en dårlig besvarelse? Eller forsto hun rett og slett ikke matteoppgavene? 

Straffen har hun uansett allerede fått i form av karakteren. Det du kan gjøre videre er jo å oppmuntre til videre jobbing slik at dette ikke gjentar seg på eksamen.

Anonymkode: df6ba...199

Skrevet

Jeg hadde foreldre som tenkte som deg og det gjorde meg til skoletaper.

Jeg må lese over gjennomsnittet mye for å lære ting, men gjorde mitt beste da jeg startet på videregående. Men istedenfor støtte og hjelp hjemme fikk jeg kjeft og kritikk. Første innleveringsoppgave fikk jeg til og med kastet etter meg fordi pappa ikke var fornøyd.

Det ga meg ikke motivasjon til å lese mer, tvert imot. Jeg ble redd for å vise at jeg hadde prøver og innleveringer. Våget tilslutt ikke lese på rommet i tilfelle pappa skulle stå i døra og oppdage det. Så jeg pugget etter leggetid når jeg var stuptrøtt. Fikk da også for lite søvn. Leste i midttimen dagen prøven var, det istedenfor å spise. Og leste på bussen.

Endte med ræva karakterer og null høyre utdannelse. Nå jobber jeg i lavtlønnet yrke, men trives heldigvis godt. Kunne tatt opp fag og tatt utdannelse som voksen, men det har tatt meg mange mange mangre år å få selvtillit nok til å tro at jeg også kan bli en god student og at jeg er bra nok.

Hadde jeg heller fått støtte og hjelp hadde livet mitt vært helt anderledes idag.

Anonymkode: a6dd3...ebf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...