Gå til innhold

75% av klassen er invitert i bursdag...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Må forklare litt nærmere. 

To årstrinn er slått sammen på skolen, pga ene kullet er veldig lite. De fungerer som én klasse. Det andre kullet (det store) skal i bursdag til et av disse barna. Dvs. 75% av klassen. Det skjer samtidig som fotballtrening for denne gjengen, så fotballtreningen har blitt avlyst. Dermed er det sånn at disse få elevene ikke bare er utelatt fra bursdag, men ikke får dra på trening heller.

Grunn til å reagere? 

Anonymkode: faeec...ef8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymkode: 2edf6...316

Skrevet

Her hadde jeg krevd oppvask! Både fra trener og fra foreldrene som la opp til dette!

Anonymkode: 4f7c8...508

Skrevet

Nei. De er jo to ulike trinn. Ingen grunn til at treningen skal gå ut. Da får jo de som går på trening ekstra oppfølging..

Skrevet

De har invitert alle som er født samme år? Det må da være innenfor. Jeg tenker at det fint må gå an å forklare til et barn at "Kari" inviterer de som er like gamle som henne, og du er et år yngre/ eldre, så derfor ble du ikke bedt. Jeg forstår også at de avlyser fotballtreningen hvis for eksempel 11 av 15 barn ikke kommer. Men det er vel ingen som hindrer en av de andre foreldrene i å ta over og gjennomføre trening denne dagen?

Skrevet

Ja! Reagér nå!

Anonymkode: 6ecab...430

Skrevet

Bei, det får da være måte på til furting! Det er da helt vanlig å invitere årskullet i bursdag, at et annet kull får undervisning i samme rom er irrelevant. I barnehagen går også flere kull sammen, det er da likevel innenfor å holde seg til ett kull mtp bursdag.

Det med treningen er en separat sak. Når treneren får beskjed om at det store flertallet ikke kommer på trening er det naturlig å avlyse. Ingen ting å si på det, men neppe en konsekvens foreldrene til bursdagsbarnet tok høyde for. Og å miste en trening er en bagatell.

Det eneste jeg tenker er spesielt her er å legge bursdagen på samme tidspunkt som treningen. Men i mange familier er det mange logistiske utfordringer, og det var kanskje det beste de fikk til. Uansett, selv om det er uheldig er det ikke noe ugreit ved det.

Anonymkode: 6671b...952

Skrevet

Ok, takk for svar. Delte meninger, men greit å få litt andre synspunkt. Tror ikke vi lager noe sak ut av det, men syns det er i overkant kjipt uansett. Bakdelen med å bo i et lite bygdesamfunn... 

HI

Anonymkode: faeec...ef8

Skrevet

Jeg synes det er litt avhengig av hvor store klassene er. Hvis den lille klassen består av bare 2 elever synes jeg det blir feil. Om de er 5 tror jeg jeg synes det må være greit noen ganger.

Anonymkode: 363bf...08e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er litt avhengig av hvor store klassene er. Hvis den lille klassen består av bare 2 elever synes jeg det blir feil. Om de er 5 tror jeg jeg synes det må være greit noen ganger.

Anonymkode: 363bf...08e

12 elever til sammen, 3 er ikke invitert. Så jeg vet ikke hva jeg skal synes.'æ

HI

Anonymkode: faeec...ef8

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

12 elever til sammen, 3 er ikke invitert. Så jeg vet ikke hva jeg skal synes.'æ

HI

Anonymkode: faeec...ef8

Da syns jeg faktisk ikke det er greit i det hele tatt. Om de fungerer som en klasse ellers, og det er snakk om tre stakkars elever, så inviterer man jo selvsagt dem også. Hva når en av de tre elevene har bursdag - skal de kun invitere to stk i bursdagen sin? Eller skal de invitere alle, men aldri bli invitert tilbake?

Dette hørtes veldig dumt ut.

Anonymkode: c007d...b38

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

12 elever til sammen, 3 er ikke invitert. Så jeg vet ikke hva jeg skal synes.'æ

HI

Anonymkode: faeec...ef8

Wow, det synes jeg virkelig ikke er innenfor. Her hadde det virkelig ikke skadet å invitere de tre siste også.

Anonymkode: c1590...1af

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da syns jeg faktisk ikke det er greit i det hele tatt. Om de fungerer som en klasse ellers, og det er snakk om tre stakkars elever, så inviterer man jo selvsagt dem også. Hva når en av de tre elevene har bursdag - skal de kun invitere to stk i bursdagen sin? Eller skal de invitere alle, men aldri bli invitert tilbake?

Dette hørtes veldig dumt ut.

Anonymkode: c007d...b38

Om de tre stakkarene som er igjen vil, så kan de jo invitere hele "klassen" i sine bursdager. Tenker dette er noe av baksiden med å bo på et lite sted. det blir færre og spille på. Det varierer nok og hva disse elevene gjør, noen invterer alle, noen inviterer de fra samme årskull og noen kanskje de aller nærmeste vennene.

Skrevet
30 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Om de tre stakkarene som er igjen vil, så kan de jo invitere hele "klassen" i sine bursdager. Tenker dette er noe av baksiden med å bo på et lite sted. det blir færre og spille på. Det varierer nok og hva disse elevene gjør, noen invterer alle, noen inviterer de fra samme årskull og noen kanskje de aller nærmeste vennene.

Ja, de kan det. De kan gjøre hva de vil, absolutt. Men burde de? For noen kjipe foreldre de 9 andre elevene har som vet at de unnlater 3 elever fra klassen bare fordi de er et år eldre/yngre. Disse barna ser hverandre flere timer hver dag. De fungerer som en klasse, og da syns JEG det er helt merkelig å utelate 3 elever. 

Det er ikke det samme som å si at "når de går i 5. Klasse trenger de ikke invitere 6.klasse", for her er det jo snakk om ulike alderstrinn i SAMME gruppe. 

Anonymkode: c007d...b38

Skrevet

Veldig ugreit

Anonymkode: 0db49...7e0

Skrevet

Ikke greit. I barnehagen til barna mine var de i fjor 10 i et kull, 3 i kullet over. Disse 2 kulla var på samme gruppe. Da invitertes hele gruppa i bursdager. I år er de 11 på det ene kullet og 9 på det andre kullet som går på gruppe sammen, så i år inviteres kun de i samme kull i bursdager til hverandre. Altså, her tar man hensyn til hvor mange barn det er.

Anonymkode: 04af5...e95

Skrevet

Så lei jeg blir av den sytinga.

Kan vi ikke bare slå fast én gang for alle at NEI, ingen i hele verden har "rett" til å være gjest i noen andres hjem! Samme hvilken grunn man angir: den som ber noen inn, bestemmer hvem som skal bes! 

Anonymkode: e4182...71b

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lei jeg blir av den sytinga.

Kan vi ikke bare slå fast én gang for alle at NEI, ingen i hele verden har "rett" til å være gjest i noen andres hjem! Samme hvilken grunn man angir: den som ber noen inn, bestemmer hvem som skal bes! 

Anonymkode: e4182...71b

Nei, men det koster da for svarte ikke noe å være litt raus!

Det er barn det er snakk om her, og enhver med det minste snev av empati kan vele seg inn o hvordan det føles for de tre som ikke får være med på bursdag.

Tenk Marte Svennerud ("Ittno knussel, je tæk dom æille sju!")

 

Anonymkode: 68374...d01

Skrevet

Nei, altså, for all del, jeg syter ikke. Men det snakkes så mye om inkludering, og i tillegg snakker alle her i bygda om hvor flott det er med små samfunn der alle 'ser' alle. Akkurat nå føles det veldig motsatt, når 3 stk i en klasse ikke får komme i bursdag. Noen ganger trenger jeg litt synspunkter fra utenfor dette lille samfunnet.

HI

Anonymkode: faeec...ef8

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lei jeg blir av den sytinga.

Kan vi ikke bare slå fast én gang for alle at NEI, ingen i hele verden har "rett" til å være gjest i noen andres hjem! Samme hvilken grunn man angir: den som ber noen inn, bestemmer hvem som skal bes! 

Anonymkode: e4182...71b

Raushet er neppe noe som vil beskrive din personlighet!

Anonymkode: fe83a...4a6

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så lei jeg blir av den sytinga.

Kan vi ikke bare slå fast én gang for alle at NEI, ingen i hele verden har "rett" til å være gjest i noen andres hjem! Samme hvilken grunn man angir: den som ber noen inn, bestemmer hvem som skal bes! 

Anonymkode: e4182...71b

Og da kan vi slå fast en gang for alle at det er pga slike som deg som gjør at vi må ha føringer på invitasjoner.

Anonymkode: c1590...1af

Skrevet
15 timer siden, Superdolly skrev:

De har invitert alle som er født samme år? Det må da være innenfor. Jeg tenker at det fint må gå an å forklare til et barn at "Kari" inviterer de som er like gamle som henne, og du er et år yngre/ eldre, så derfor ble du ikke bedt. Jeg forstår også at de avlyser fotballtreningen hvis for eksempel 11 av 15 barn ikke kommer. Men det er vel ingen som hindrer en av de andre foreldrene i å ta over og gjennomføre trening denne dagen?

Helt enig. Sånn hadde vi det de første årene på barneskolen for eldstemann også. De var seks elever på sitt klassetrinn og ble slått sammen med klassetrinnet over som var litt mer enn det dobbelte. Ingen som sa noe på at hvert klassetrinn inviterte "sin" klasse og ikke resten. Det gikk begge veier. Man kan også fint lage egentreningsgruppe for de få som skulle vært på trening, det har vi gjort her opptil flere ganger, nettopp pga sånne ting som dette.

Skrevet
11 minutter siden, MTF skrev:

Helt enig. Sånn hadde vi det de første årene på barneskolen for eldstemann også. De var seks elever på sitt klassetrinn og ble slått sammen med klassetrinnet over som var litt mer enn det dobbelte. Ingen som sa noe på at hvert klassetrinn inviterte "sin" klasse og ikke resten. Det gikk begge veier. Man kan også fint lage egentreningsgruppe for de få som skulle vært på trening, det har vi gjort her opptil flere ganger, nettopp pga sånne ting som dette.

Det er stor forskjell på å være en av tre og en av seks. Seks er en liten gjeng.

Anonymkode: c1590...1af

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er stor forskjell på å være en av tre og en av seks. Seks er en liten gjeng.

Anonymkode: c1590...1af

Ja, og noe av grunnen til man oftest avgrenser det til dem som er født samme år, er jo fordi det ofte er snakk om veldig mange barn, og sånn får man redusert antallet uten at noen barn blir lei seg og føler seg utesetngt og lurer på hvorfor de ikke fikk komme.

Men i dette tilfellet, hvor 12 barn går i samme klasse, er det fullstendig unaturlig å si at tre av barna ikke får være med på selskapet fordi deres fødselår var feil.

Anonymkode: 68374...d01

Skrevet

Hadde det vært 10 stk som ikke ble bedt, hadde jeg skjønt det. Men 3 ? Det Er for dårlig ! Håper du får videre med dette. 

Anonymkode: 8f48c...c7e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...