Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Flere som sliter med dette? Spiste nettopp middag, unngÄr stekt kjÞtt, da det ofte utlÞser ufrivillig tarmskylling. Men i dag laget sÞnnen middag og da er det vanskelig Ä si nei. SÄ nÄ tÞmmer magen seg i ett sett, tatt maks dose med imodium. Har skikkelige kramper (litt som veer i fÞrste del av fÞdsel) alt gÄr rett i gjennom og det som kommer ut i andre enden, stopp her hvis du er sart, er gult, illeluktende og svir som et helvete pÄ vei ut. Noen andre som sliter med det som har funnet en god mÄte Ä hÄndtere det pÄ? Jeg blir mye bedre hvis jeg ikke spiser kjÞtt, fete meieriprodukter og egg. Men dette er vanskelig Ä leve pÄ til vanlig. Anonymkode: c33b3...0ce
Lille krĂžll Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Har du prĂžvd Ă„ fĂžlge fodmap? Min mann gjĂžr det og har fĂ„tt en helt ny hverdagÂ
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 Jeg mĂ„ holde meg unna alt jeg ikke tĂ„ler, da gĂ„r det stort sett greit, men at det er en stor ulempe i hverdagen er sikkert og visst! Har ikke noen bedre tips enn det. For min del er det lĂžk, melk, sukker, hvetemel, krydder, rĂžykt mat osv.. Har i tillegg ulcerĂžs kolitt, sĂ„ jeg er god venn med doenđ Anonymkode: 31d7e...17e
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 27 minutter siden, Lille krÞll skrev: Har du prÞvd Ä fÞlge fodmap? Min mann gjÞr det og har fÄtt en helt ny hverdag Ja, har testet det. Mye mindre luft og kolikksmerter, men fremdeles disse tarmskyllingen nÄr jeg spiser kjÞtt, egg eller fete oster/rÞmme. Anonymkode: c33b3...0ce
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mĂ„ holde meg unna alt jeg ikke tĂ„ler, da gĂ„r det stort sett greit, men at det er en stor ulempe i hverdagen er sikkert og visst! Har ikke noen bedre tips enn det. For min del er det lĂžk, melk, sukker, hvetemel, krydder, rĂžykt mat osv.. Har i tillegg ulcerĂžs kolitt, sĂ„ jeg er god venn med doenđ Anonymkode: 31d7e...17e Huff da, du har min medfĂžlelse. Jeg kan overraskende nok spise lĂžk uten problemer, helst rĂždlĂžk. Anonymkode: c33b3...0ce
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, har testet det. Mye mindre luft og kolikksmerter, men fremdeles disse tarmskyllingen nÄr jeg spiser kjÞtt, egg eller fete oster/rÞmme. Anonymkode: c33b3...0ce Melkeprodukter er det jo masse erstatningsprodukter du kan bruke, eller du kan bare droppe det totalt. Egg er heller ikke et stort problem Ä unngÄ. KjÞtt er kanskje kjedeligere, men heller egentlig ikke et stort problem sÄ lenge du passer pÄ Ä fÄ i deg nok av andre ting som gir deg nÊringen du ev. mister fra kjÞttet. Anonymkode: f2ffc...ad5
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev: Melkeprodukter er det jo masse erstatningsprodukter du kan bruke, eller du kan bare droppe det totalt. Egg er heller ikke et stort problem Ä unngÄ. KjÞtt er kanskje kjedeligere, men heller egentlig ikke et stort problem sÄ lenge du passer pÄ Ä fÄ i deg nok av andre ting som gir deg nÊringen du ev. mister fra kjÞttet. Anonymkode: f2ffc...ad5 Postet litt raskt... Og nÄr én i familien har allergier eller matintoleranser sÄ er det selvfÞlgelig noe resten av familien tar hensyn til. Det bÞr vÊre et lite problem Ä f.eks. sette et fiskestykke i ovnene til deg mens de tilbereder resten av maten. Anonymkode: f2ffc...ad5
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Hvordan finner man ut om man har irritabel tarm? Kan man bare fÄ det i voksen alder? Anonymkode: 343f5...f76
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Flere som sliter med dette? Spiste nettopp middag, unngÄr stekt kjÞtt, da det ofte utlÞser ufrivillig tarmskylling. Men i dag laget sÞnnen middag og da er det vanskelig Ä si nei. SÄ nÄ tÞmmer magen seg i ett sett, tatt maks dose med imodium. Har skikkelige kramper (litt som veer i fÞrste del av fÞdsel) alt gÄr rett i gjennom og det som kommer ut i andre enden, stopp her hvis du er sart, er gult, illeluktende og svir som et helvete pÄ vei ut. Noen andre som sliter med det som har funnet en god mÄte Ä hÄndtere det pÄ? Jeg blir mye bedre hvis jeg ikke spiser kjÞtt, fete meieriprodukter og egg. Men dette er vanskelig Ä leve pÄ til vanlig. Anonymkode: c33b3...0ce Jeg slet med det her i MANGE Är, var inn og ut av undersÞkelser, fant ikke noe galt. Var spesielt middag jeg reagerte pÄ, en periode lurte jeg pÄ om jeg rett og slett ikke tÄlte varm mat  SÄ fikk jeg ny fastlege, han foreslo Ä teste ut stÞrre mengder vÊske en periode. Skulle da passe pÄ Ä fÄ i meg minimum 1,2 liter vann eller sukkerfri saft fÞr jeg kom til middagstider (altsÄ, 1,2 liter gjennom hele dagen fÞr middag, ikke 1.2 liter rett fÞr middag). Det hjalp meg med én gang. SÄ fort jeg glemmer meg bort og drikker mindre enn det fÞr jeg spiser middag blir det sÄnn som du beskriver med en gang. Verdt et forsÞk kanskje? Ikke sikkert det funker for deg, men for meg, og flere jeg har fortalt det til, har det vÊrt en mirakelkur! Har ikke vÊrt hos legen etter det, da jo alt er i skjÞnneste orden helsemessig, sÄ har ikke fÄtt spurt HVORFOR det funker. Anonymkode: 677b1...fbb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan finner man ut om man har irritabel tarm? Kan man bare fÄ det i voksen alder? Anonymkode: 343f5...f76 Ble konkludert hos meg etter masse tester av magen for Ä utelukke. CT, UL, koloskopi, blodprÞver, avfÞringsprÞver. Har vÊrt innlagt med 40 i feber, hÞy CRP(170), klarte ikke holde pÄ kokt vann engang. Fant ingenting galt. Anonymkode: c33b3...0ce
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 Akkurat nÄ, Anonym bruker skrev: Ble konkludert hos meg etter masse tester av magen for Ä utelukke. CT, UL, koloskopi, blodprÞver, avfÞringsprÞver. Har vÊrt innlagt med 40 i feber, hÞy CRP(170), klarte ikke holde pÄ kokt vann engang. Fant ingenting galt. Anonymkode: c33b3...0ce Legen som konkluderte altsÄ. Ser jeg skrev det litt utydelig. Anonymkode: c33b3...0ce
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg slet med det her i MANGE Ă„r, var inn og ut av undersĂžkelser, fant ikke noe galt. Var spesielt middag jeg reagerte pĂ„, en periode lurte jeg pĂ„ om jeg rett og slett ikke tĂ„lte varm mat  SĂ„ fikk jeg ny fastlege, han foreslo Ă„ teste ut stĂžrre mengder vĂŠske en periode. Skulle da passe pĂ„ Ă„ fĂ„ i meg minimum 1,2 liter vann eller sukkerfri saft fĂžr jeg kom til middagstider (altsĂ„, 1,2 liter gjennom hele dagen fĂžr middag, ikke 1.2 liter rett fĂžr middag). Det hjalp meg med Ă©n gang. SĂ„ fort jeg glemmer meg bort og drikker mindre enn det fĂžr jeg spiser middag blir det sĂ„nn som du beskriver med en gang. Verdt et forsĂžk kanskje? Ikke sikkert det funker for deg, men for meg, og flere jeg har fortalt det til, har det vĂŠrt en mirakelkur! Har ikke vĂŠrt hos legen etter det, da jo alt er i skjĂžnneste orden helsemessig, sĂ„ har ikke fĂ„tt spurt HVORFOR det funker. Anonymkode: 677b1...fbb Verdt Ă„ testeđđ» Kan det ha noe med magesyre Ă„ gjĂžre tro? Anonymkode: c33b3...0ce
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #13 Skrevet 18. april 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Verdt Ă„ testeđđ» Kan det ha noe med magesyre Ă„ gjĂžre tro? Anonymkode: c33b3...0ce Det er fullt mulig, har egentlig ikke peiling. Legen min sa det ikke var forsket sĂŠrlig pĂ„ det, men at flere av hans pasienter hadde hatt hell med riktige mengder vĂŠske nĂ„r det kom til IBS. Har man noe annet i tilleg, som UC eller Chrons vil det selvfĂžlgelig ikke funke, men IBS er jo «bare» fellesbetegnelsen pĂ„ uforklarlig magetrĂžbbel. At det har med magesyre Ă„ gjĂžre hĂžres ganske logisk ut! Jeg hadde mange Ă„r hvor jeg nesten ikke kunne spise noenting uten Ă„ mĂžtte lĂžpe pĂ„ do etterpĂ„. Kuttet ut hvete, melkeprodukter, stekt kjĂžtt osv osv en etter en. Merket bedring av det en liten periode, men sĂ„ var det noe nytt jeg tilsynelatende ikke tĂ„lte. NĂ„ kan jeg spise akkurat hva jeg vil, sĂ„ lenge jeg drikker nok! Anonymkode: 677b1...fbb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #14 Skrevet 18. april 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, har testet det. Mye mindre luft og kolikksmerter, men fremdeles disse tarmskyllingen nÄr jeg spiser kjÞtt, egg eller fete oster/rÞmme. Anonymkode: c33b3...0ce Du kan umulig ha fulgt den hvis du da spiser fete oster og rÞmme. Laktosefritt er en del av dietten. Anonymkode: 71fff...8a6
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #15 Skrevet 18. april 2018 Jeg vil anbefale medisinen Constella pÄ det sterkeste! Etter Ä ha slitt med irritabel tarm i mange Är, har jeg fÄtt et nytt og bedre liv ved Ä tilpasse kosten (fodmap light) slik at jeg unngÄr triggere som hvetemel, lÞk o.l. I tillegg har jeg fÄtt Constella. Den er fantastisk! Uten blÄ resept er den veldig dyr (ca 1800 kr for tre mnd), men jeg har heldigvis fÄtt den innvilget pÄ blÄ resept   Anonymkode: 3088c...c47
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #16 Skrevet 18. april 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan umulig ha fulgt den hvis du da spiser fete oster og rÞmme. Laktosefritt er en del av dietten. Anonymkode: 71fff...8a6 https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer/ FullfettrÞmme og harde/fete oster inneholder ikke mye laktose. Se link for liste over OK matvarer. Anonymkode: c33b3...0ce
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #17 Skrevet 18. april 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vil anbefale medisinen Constella pÄ det sterkeste! Etter Ä ha slitt med irritabel tarm i mange Är, har jeg fÄtt et nytt og bedre liv ved Ä tilpasse kosten (fodmap light) slik at jeg unngÄr triggere som hvetemel, lÞk o.l. I tillegg har jeg fÄtt Constella. Den er fantastisk! Uten blÄ resept er den veldig dyr (ca 1800 kr for tre mnd), men jeg har heldigvis fÄtt den innvilget pÄ blÄ resept   Anonymkode: 3088c...c47 Takk, det skal jeg absolutt sjekke ut Anonymkode: c33b3...0ce
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #18 Skrevet 18. april 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer/ FullfettrÞmme og harde/fete oster inneholder ikke mye laktose. Se link for liste over OK matvarer. Anonymkode: c33b3...0ce RÞmme reagerer jeg pÄ iallefall. Holder meg til helt laktosefritt. Hvitost gÄr fint. Anonymkode: 71fff...8a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ