Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #1 Skrevet 17. april 2018 Mannen min jobber i Nordsjøen og han har kun brukt 2 sykt barn dager på de 9 årene han har vært far, men det var fordi barnet ble syk akkurat den dagen han skulle reise ut. For når han er i Nordsjøen så er det jo ikke slik at han bare kan sette seg på et helikopter å komme hjem hvis et av barna er syk. Så går det an å overføre noen av fars dager til meg? Vi har 3 barn hvorav et har en diagnose og er litt mer borte fra skolen pga timer på sykehus og slikt. Også har yngste barnet vårt barneastma og er mye syk, som oftest går det i feber og forkjølelse. Jeg har brukt 7 syk barn dager hittil i år😱og nå er yngstemann syk igjen så blir nok borte fra arbeid i minst 2 dager. Jeg har fått 10 ekstra sykt barn dager på barnet som har diagnose, men de blir brukt til de dagene vi er på sykehuset, møter osv og alle de 10 dagene går nok til det i løpet av året. Anonymkode: e44b0...566
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #2 Skrevet 17. april 2018 Nei, ikke såfremt dere separeres/skilles Anonymkode: c0fe9...9a3
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #3 Skrevet 17. april 2018 Dere ikke skilles skulle det stå. Fant forresten frem til dette: § 9-6 Tredje ledd - Likestilt med aleneomsorg Tredje ledd har noen særbestemmelser om aleneomsorg.En person regnes også som alene om omsorgen dersom det er to om omsorgen, men en av dem langvarig er avskåret fra tilsynet på grunn av egen funksjonshemning, innleggelse i helseinstitusjon som langtidspasient eller tilsvarende forhold.I Rikstrygdeverket kjennelse nr. 93/04836 ble det bl.a. tatt stilling til om moren kunne anses for å være alene om omsorgen for barnet og derfor få rett til utvidede omsorgspenger (sykepenger etter gammel lov), i et tilfelle hvor faren var sjømann og derfor var fraværende fra hjemmet i lengre perioder. Rikstrygdeverket kom til at moren likevel ikke kunne anses å ha omsorgen alene. Det ble bl.a. vist til at forutsetningen er å legge samme forståelse til grunn som ved begrepet “enslig forsørger “i relasjon til andre stønadsformer etter folketrygdloven. Begrunnelsen for at det er lagt en såpass snever forståelse av dette begrepet til grunn er de problemer en ellers ville få med avgrensningen.Saken ble anket inn til Trygderetten. I trygderettskjennelse 6281/93 ble anken avvist i forhold til det faktiske grunnlaget for Rikstrygdeverkets kjennelse. I forhold til den delen som ikke gjaldt det faktiske grunnlaget for kjennelsen fant ankeutvalget at anken ikke ville føre frem, og nektet således anken fremmet. Anonymkode: c0fe9...9a3
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 Hvis han er på Nordsjøen betyr vel det at han er mer hjemme og har «fri» enn han er på jobb? Kan ikke han i allefall avlaste og ta alle møter, legetimer og syke barn når han er hjemme? Har dere besteforeldre/andre familiemedlemmer i nærheten som kan hjelpe når han er på Nordsjøen? Du kan jo prøve å ta kontakt med nav å høre uansett. Lykke til! Anonymkode: b277b...ad4
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 Mannen kan jo ta alle sykedager, møter og oppfølging i friperiodene. Da trenger dere egentlig færre dager enn andre. Anonymkode: 2fc6d...c64
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Du kan vel søke om utvidet sykt barn for de barna som har kronisk sykdom / er mer syke enn "normalt". Det er ganske vanlig å få har jeg inntrykk av. Anonymkode: 15551...271
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 Astma - søk om utvidede dager! Dere kan få ti til hver dere. Trenger bare dokumentasjon fra lege. Anonymkode: 0f00c...670
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Min venninne fikk ikke overført, begrunnelsen fra NAV var at siden far har lange perioder fri så vil han da kunne ta seg av barn 100%. Du kunne banne på at barna ble syke dagen etter han var tilbake på jobb. 😒 Anonymkode: e62eb...a87
Mamma_til_2 Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 Du kan søke om det. Men du må og søke utvidet på de barna med diagnose.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 Bruker du sykt barn dager for legetimer og møter med lege/skole/team? Da er det jo ikke rart dagene flyt. Dersom barn skal til spesialist, så har du krav på fri med lønn for å dra dit med barnet frem til det er 16 år. Det skal ikke gå av sykt barn-kvoten Anonymkode: 7af30...eef
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 7 dager innen 18 april er ikke akkurat mye når man har barn da. Men nei, du kan ikke overføre de. Han kan ta alt når han er hjemme og han tjener sikkert nok til at dere kan ta fri uten lønn om det står om liv og Anonymkode: 177e3...d67
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 Min mann jobber også i Nordsjøen med 2-4 rotasjon. Snakket med nav om å få hans dager over til meg, men fikk ikke det da han ikke er ute lenge nok om gangen og i stor nok grad i løpet av et år til at jeg regnes som alene. Det hjelper ikke at barnet oftest blir syk akkurat når far er i Nordsjøen, tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger han har hatt barnet hjemme pga sykdom 😏 Anonymkode: d4ca4...036
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå