Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #1 Skrevet 17. april 2018 Jeg visste ikke hvor drøyt det var! Skremmende!! https://tv.nrk.no/serie/trygdekontoret/MUHU06000718/17-04-2018 Anonymkode: 73186...8ed
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva da? Anonymkode: 134e3...72d Hva da «hva da»? Hva var det du ikke forstod med hovedinnlegget? Anonymkode: 73186...8ed
sug lut Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva da «hva da»? Hva var det du ikke forstod med hovedinnlegget? Anonymkode: 73186...8ed Folk kan antakelig ikke sette seg og se 44 minutter Trygdekontor over morrakaffen?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 2 minutter siden, sug lut skrev: Folk kan antakelig ikke sette seg og se 44 minutter Trygdekontor over morrakaffen? ...kanskje noen så det i går? Anonymkode: 73186...8ed
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Hvorfor ikke skrive noen linjer om hva som var så drøyt da.. Så får du svar på det du lurer på i stedet for mange spørsmål. Anonymkode: 84365...b95
sug lut Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: ...kanskje noen så det i går? Anonymkode: 73186...8ed Du kan fremdeles komme lenger i en meningsutveksling om du er i stand til å formulere noe som helst om hvor du selv står i den saken det gjelder.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Ok. HI her. Var det noen som så Trygdekontoret i går kveld? Det handlet om fake news, trollfabrikkene i Russland, og om hvordan vi som forbrukere av SoMe og andre nettsteder blir påvirket av dem på en skremmende måte. Jeg fikk meg i hvert fall en skikkelig vekker, og jeg håper at flere kan se programmet. Anonymkode: 73186...8ed
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva da «hva da»? Hva var det du ikke forstod med hovedinnlegget? Anonymkode: 73186...8ed Det er jo ingenting å forstå, siden du ikke sier noe. Og jeg gidder ikke å se på 44 minutter av trygdekontoret for å prøve å gjette meg til hva du mener Anonymkode: 134e3...72d
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er jo ingenting å forstå, siden du ikke sier noe. Og jeg gidder ikke å se på 44 minutter av trygdekontoret for å prøve å gjette meg til hva du mener Anonymkode: 134e3...72d Glem det, tråden er ødelagt. Anonymkode: 73186...8ed
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Glem det, tråden er ødelagt. Anonymkode: 73186...8ed Da tar du lærdom til neste gang. Det er ikke lurt å starte en tråd og regne med at alle skal skjønne hva du mener når du ikke forklarer bedre. Anonymkode: ab0b6...695
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok. HI her. Var det noen som så Trygdekontoret i går kveld? Det handlet om fake news, trollfabrikkene i Russland, og om hvordan vi som forbrukere av SoMe og andre nettsteder blir påvirket av dem på en skremmende måte. Jeg fikk meg i hvert fall en skikkelig vekker, og jeg håper at flere kan se programmet. Anonymkode: 73186...8ed Jeg har ikke sett programmet, men har lest en del om de russiske nettrollene tidligere, og jeg har det alltid i bakhodet når jeg leser på nettet. I det siste har det kommet veldig mange pro-russiske kommentatorer i ulike kommentarfelt også i norske nettaviser, og jeg synes det er vanskelig å avgjøre hva som kan være riktig og ikke. Det er skummelt hvor stor makt man kan få ved å manipulere på nett. Anonymkode: 7fa62...b96
sug lut Skrevet 18. april 2018 #13 Skrevet 18. april 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Glem det, tråden er ødelagt. Anonymkode: 73186...8ed Men leksa er kanskje lært. Så når du blir ferdig med å furte kan du jo bli med og leke igjen.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #14 Skrevet 18. april 2018 7 minutter siden, sug lut skrev: Men leksa er kanskje lært. Så når du blir ferdig med å furte kan du jo bli med og leke igjen. Furter ikke, jeg? Jeg bare forstod ikke hva problemet var. Det startes flere titalls lignende tråder her hver eneste dag, hva var problemet med denne? At man innimellom må klikke seg inn på en link er ikke unormalt. I tillegg var det kanskje noen som faktisk så Trygdekontoret i går, og som ville være med å diskutere. Tydeligvis var det morsommere å krangle. HI Anonymkode: 73186...8ed
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #15 Skrevet 18. april 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Furter ikke, jeg? Jeg bare forstod ikke hva problemet var. Det startes flere titalls lignende tråder her hver eneste dag, hva var problemet med denne? At man innimellom må klikke seg inn på en link er ikke unormalt. I tillegg var det kanskje noen som faktisk så Trygdekontoret i går, og som ville være med å diskutere. Tydeligvis var det morsommere å krangle. HI Anonymkode: 73186...8ed Jeg var overhodet ikke ute etter å krangle. Når jeg spurte om hva da, så var det jo fordi jeg lurte på hva det gjaldt, om det var noe interessant for meg å se. Men du svarte jo ikke akkurat meg spesielt hyggelig heller, og det ga meg ikke noe lyst til å se. Hadde du svart med en setning eller to hva det gjaldt, så tror jeg du hadde hatt en helt annen tråd Anonymkode: 134e3...72d
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #16 Skrevet 18. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Furter ikke, jeg? Jeg bare forstod ikke hva problemet var. Det startes flere titalls lignende tråder her hver eneste dag, hva var problemet med denne? At man innimellom må klikke seg inn på en link er ikke unormalt. I tillegg var det kanskje noen som faktisk så Trygdekontoret i går, og som ville være med å diskutere. Tydeligvis var det morsommere å krangle. HI Anonymkode: 73186...8ed Halloooooo... Nei, det er feil konklusjon. Du ødela tråden selv. Og så ga du andre skylda. Anonymkode: 6c4b9...778
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #17 Skrevet 19. april 2018 Enig i at det er skummelt med nettroll, og de finnes nok i mange leire. Noen har satt de mer i system enn andre! Er nok lurt å stille seg kritisk til det meste på nett... Iallefall vurdere kilden nøye... Anonymkode: 2e484...b98
soleia Skrevet 19. april 2018 #18 Skrevet 19. april 2018 På 4/18/2018 den 7.54, Anonym bruker skrev: Ok. HI her. Var det noen som så Trygdekontoret i går kveld? Det handlet om fake news, trollfabrikkene i Russland, og om hvordan vi som forbrukere av SoMe og andre nettsteder blir påvirket av dem på en skremmende måte. Jeg fikk meg i hvert fall en skikkelig vekker, og jeg håper at flere kan se programmet. Anonymkode: 73186...8ed Slik, ja! Såg ikkje det aktuelle programmet, men fekk lyst til når eg får tid. Det spreiast ganske mykje rart på nettet for tida, svært mange usannheiter og konspirasjonar, så det gjeld å ha kritisk sans godt innkobla. Ein må og tenkje seg godt om kva ein deler og spreier i sosiale media.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #19 Skrevet 19. april 2018 5 minutter siden, soleia skrev: Slik, ja! Såg ikkje det aktuelle programmet, men fekk lyst til når eg får tid. Det spreiast ganske mykje rart på nettet for tida, svært mange usannheiter og konspirasjonar, så det gjeld å ha kritisk sans godt innkobla. Ein må og tenkje seg godt om kva ein deler og spreier i sosiale media. Det som skremte meg, var hvordan de russiske trollfabrikkene fabrikerte parallelle sannheter. F.eks mtp Trump under presidentvalget ble det laget artikler der noen beskrev hvor homo-vennlig og liberal Trump var. Samtidig ble det laget artikler som beskrev han som en homo-hater. Ved hjelp av algoritmer ble disse sendt ut til sine respektive tilhengere. De som ikke liker homoer fikk artikkelen der Trump ble beskrevet som en homo-hater, mens de som er homo-vennlige fikk den andre. På denne måten fikk Trump sympati i begge leire. Og slik er det også nå, den dag i dag. Det er utrolig vanskelig å vite hva som er sannheten. De færreste har mulighet til å sjekke kilder på absolutt alt de leser på nettet. Så hva er sant, og hva er tull? HI Anonymkode: 73186...8ed
soleia Skrevet 19. april 2018 #20 Skrevet 19. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som skremte meg, var hvordan de russiske trollfabrikkene fabrikerte parallelle sannheter. F.eks mtp Trump under presidentvalget ble det laget artikler der noen beskrev hvor homo-vennlig og liberal Trump var. Samtidig ble det laget artikler som beskrev han som en homo-hater. Ved hjelp av algoritmer ble disse sendt ut til sine respektive tilhengere. De som ikke liker homoer fikk artikkelen der Trump ble beskrevet som en homo-hater, mens de som er homo-vennlige fikk den andre. På denne måten fikk Trump sympati i begge leire. Og slik er det også nå, den dag i dag. Det er utrolig vanskelig å vite hva som er sannheten. De færreste har mulighet til å sjekke kilder på absolutt alt de leser på nettet. Så hva er sant, og hva er tull? HI Anonymkode: 73186...8ed Kjeldekritikk er meir og meir viktig. Stolar ikkje på nyheitskjelder som eg ikkje kjenner og veit at er seriøse, men det vert og meir og meir vanskeleg, då spesiellt amerikanske media vert byrjar å bli svært polariserte. Det har dukka opp svært mange rare nettsider etter kvart, både innanlands og utanlands, med særlege agendaer. Eg har vore inne og lese litt på Trumpist-nettstader i USA som er heilt på viddene. Feks vert det hevda at Michelle Obama er transe, og dei leigde inn jentene for å framstå som familie, og mykje anna far out. Men slikt er jo lettare å avsløre enn nyheiter som kan verke truverdig, men som likevel ikkje er det. Noko anna skremmande er måten ein målretta kan styre informasjon for å treffe akkurat deg og dine interessert, slik som blei avslørt om Cambridge Analytica. Dei var innvolverte både i valkampen til Trump og i Brexit, to val som tok heilt andre vendingar enn ein hadde trudd på førehand, og som truleg viser seg å vere nokså uheldige valutfall. Pengane rår!
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #21 Skrevet 19. april 2018 1 time siden, soleia skrev: Kjeldekritikk er meir og meir viktig. Stolar ikkje på nyheitskjelder som eg ikkje kjenner og veit at er seriøse, men det vert og meir og meir vanskeleg, då spesiellt amerikanske media vert byrjar å bli svært polariserte. Det har dukka opp svært mange rare nettsider etter kvart, både innanlands og utanlands, med særlege agendaer. Eg har vore inne og lese litt på Trumpist-nettstader i USA som er heilt på viddene. Feks vert det hevda at Michelle Obama er transe, og dei leigde inn jentene for å framstå som familie, og mykje anna far out. Men slikt er jo lettare å avsløre enn nyheiter som kan verke truverdig, men som likevel ikkje er det. Noko anna skremmande er måten ein målretta kan styre informasjon for å treffe akkurat deg og dine interessert, slik som blei avslørt om Cambridge Analytica. Dei var innvolverte både i valkampen til Trump og i Brexit, to val som tok heilt andre vendingar enn ein hadde trudd på førehand, og som truleg viser seg å vere nokså uheldige valutfall. Pengane rår! Nettopp! Det er kjempefarlig. Demokratiet er i ytterste konsekvens truet. HI Anonymkode: 73186...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå