Gå til innhold

Noen som har/har hatt skjedeveggsprolaps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en lite (i følge legen) prolaps i bakre skjedevegg... Den begynner å plage meg en del. Innimellom kjenner jeg den på en måte da jeg sitter, jeg må inn med finger å hjelpe til ved hard avføring og ikke minst; ved løsere avføring får jeg avføring i skjedeåpningen liksom! "sprekken" går så langt bakover nå 🙈

Vurderer å få henvisning til operasjon, men det virker så skummelt! Noen med erfaring? 

Anonymkode: 94142...1c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skal leses! Tusen takk 😁

Skrevet

Hei. Jeg har hatt det. Vil bare si at en operasjon er ingenting å vente med. Jeg fikk et nytt liv.. følte meg litt slapp etter barnefødsler..thats it.. helt til jeg merket at avf. Bulet innover i skjeden til tider.. forferdelig flaut.. den baktre skjedeveggen var kjempetynn og helt slapp...jeg ble operert en mnd etter at jeg hadde vært på poliklinikken. Er ikke til å dytte under en stol at det var veldig vondt etterpå.. jeg fikk litt komplikasjoner.. men gikk bra.. så nå har jeg ikke mer problemer med det. Bare bestill time : ) den smerten etterpå er verdt det.  Lykke til.

Anonymkode: a8b0a...270

Skrevet

Er ikke operert siden jeg skal ha flere barn, men har det samme som deg. Blir nok å operere det når jeg er ferdig med å få barn.

Anonymkode: b68ce...e38

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg har hatt det. Vil bare si at en operasjon er ingenting å vente med. Jeg fikk et nytt liv.. følte meg litt slapp etter barnefødsler..thats it.. helt til jeg merket at avf. Bulet innover i skjeden til tider.. forferdelig flaut.. den baktre skjedeveggen var kjempetynn og helt slapp...jeg ble operert en mnd etter at jeg hadde vært på poliklinikken. Er ikke til å dytte under en stol at det var veldig vondt etterpå.. jeg fikk litt komplikasjoner.. men gikk bra.. så nå har jeg ikke mer problemer med det. Bare bestill time : ) den smerten etterpå er verdt det.  Lykke til.

Takk! Kanskje jeg rett og slett skal bestille time hos fastlegen i dag da, for jeg må vel få henvisning derfra? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke operert siden jeg skal ha flere barn, men har det samme som deg. Blir nok å operere det når jeg er ferdig med å få barn.

Anonymkode: b68ce...e38

Lykke til med både barn og operasjon 😊 jeg kan ikke få flere barn, så ingen grunn til å vente her... 

Skrevet

Jeg hadde samme problemer som deg. Signerer hun over som sier at operasjon ikke er noe å vente med!

I motsetning til henne hadde jeg ikke så mye smerter etterpå, hvertfall ikke det jeg kan huske.

Anonymkode: a0712...58f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde samme problemer som deg. Signerer hun over som sier at operasjon ikke er noe å vente med!

I motsetning til henne hadde jeg ikke så mye smerter etterpå, hvertfall ikke det jeg kan huske.

Anonymkode: a0712...58f

Høres bra ut 😊 Må jeg ha henvisning fra fastlegen? 

Skrevet

Har prolaps av fremre skjedevegg som gjør at urinblæren delvis faller ut, spesielt ved aktivitet. Urinlekkasje, ubehagelig og føler meg heller ikke spesielt lekker mtp sex. 

Ønsker et barn til, så må vente til det er unnagjort, da blir jeg henvist til operasjon. Fastlegen og privat gynekolog kan henvise. 

Anonymkode: 5ef3f...30d

Skrevet

Jeg har rectocele som du, skal opereres nå før sommeren. Fytti som jeg gleder meg, dette er helt jævlig. 

Anonymkode: e8f7c...3af

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har rectocele som du, skal opereres nå før sommeren. Fytti som jeg gleder meg, dette er helt jævlig. 

Uff ja, det begynner å bli ganske plagsomt! Jeg trodde ikke det skulle forandre seg egentlig, men det gjør det tydeligvis 🙄

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor plaget er du og med hva? Og hvordan er du møtt i helsevesenet?

Fødte selv for fem år siden og var til lege ca 1 år etterpå. Fikk henvisning til sykehuset. Fikk der beskjed om at det mest sannsynlig ville bli bedre. Og at jeg måtte tenke meg godt om før en operasjon da det var stor sannsynlighet for tilbakefall. Jeg kan fortsatt ikke gå på do uten å hjelpe til med hånda, men har ikke vondt. Kjenner ingenting ved sex, men det tror jeg kanskje ikke henger sammen med det.. Skulle gjerne kunnet gå på do naturlig igjen..

Anonymkode: 88dd8...bae

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor plaget er du og med hva? Og hvordan er du møtt i helsevesenet?

Fødte selv for fem år siden og var til lege ca 1 år etterpå. Fikk henvisning til sykehuset. Fikk der beskjed om at det mest sannsynlig ville bli bedre. Og at jeg måtte tenke meg godt om før en operasjon da det var stor sannsynlighet for tilbakefall. Jeg kan fortsatt ikke gå på do uten å hjelpe til med hånda, men har ikke vondt. Kjenner ingenting ved sex, men det tror jeg kanskje ikke henger sammen med det.. Skulle gjerne kunnet gå på do naturlig igjen..

Har rectocele, bakre skjedevegg har kollapset og tarmen falt inn i skjeden. Føles ut som om jeg har noe mellom bena, må hjelpe til med mye akrobatikk for å gå på do. Ble tatt alvorlig med en gang og fikk henvisning til sykehus. Var inne hos gyn 19 mars og han sa at her må det operasjon til, får operasjon før sommeren sa han. Bare 5 mnd siden fødsel, men det er ikke noe å vente med siden jeg er ferdig med barn. Sliter ved sex, kan kun bruke misjonærstilling ellers faller det ned. Sliter med å kontrollere luft bak og. Føler en god del ubehag. Endetarmen min løsnet også, men det har bedret seg de siste to mnd. De er tilbakeholdne med operasjon før overgangsalder pga fare for tilbakefall og dårlig sexliv, men for min del reduserer dette livskvaliteten så mye at jeg har ingenting å tape og det var gyn enig i. Sex er fælt slik det er nå.

Skrevet

Hvordan sjekker legen prolaps og hva skal til for å få opperasjon?

Anonymkode: ca6b1...df7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har rectocele, bakre skjedevegg har kollapset og tarmen falt inn i skjeden. Føles ut som om jeg har noe mellom bena, må hjelpe til med mye akrobatikk for å gå på do. Ble tatt alvorlig med en gang og fikk henvisning til sykehus. Var inne hos gyn 19 mars og han sa at her må det operasjon til, får operasjon før sommeren sa han. Bare 5 mnd siden fødsel, men det er ikke noe å vente med siden jeg er ferdig med barn. Sliter ved sex, kan kun bruke misjonærstilling ellers faller det ned. Sliter med å kontrollere luft bak og. Føler en god del ubehag. Endetarmen min løsnet også, men det har bedret seg de siste to mnd. De er tilbakeholdne med operasjon før overgangsalder pga fare for tilbakefall og dårlig sexliv, men for min del reduserer dette livskvaliteten så mye at jeg har ingenting å tape og det var gyn enig i. Sex er fælt slik det er nå.

Takk for svar!

Lykke til med operasjonen! Håper den blir vellykket😊

Skrevet

Fikk henvisning av fastlege til poliklinikken ja. Jeg hadde nok mer smerter enn vanlig fordi jeg måtte operere to ganger på en uke pga komplikasjoner.. det skjer sjelden. Ang fremtidige fødsler er det ikke noe problem hvis du kan overbære å ta keisersnitt.. jeg fikk keisersnitt da jeg ble gravid etter denne operasjonen pga det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...