Gå til innhold

Noen sykepleiere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykepleiestudent og er ved en psykiatrisk sengepost nå. Jeg har det første møtet med praksisveileder og praksislærer snart for å lage en praksisavtale, og jeg gruer meg så veldig til møtet. Jeg har nesten ikke gått med veileder, men det har gått veldig fint sånn sett ettersom jeg får god veiledning fra personalet. "Problemet" er at jeg har en fortid som psykiatrisk pasient, på slutten av vakta så kom det en ny pasient - som jeg dro kjensel på, vi har vært sammen på en avdeling for noen år tilbake! Jeg kjenner ikke pasienten, husker bare ansiktet og noen smågreier, skal bare nevne at vi aldri har gått i noen form for gruppeterapi eller noe sånt sammen. Jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre i situasjonen, annet enn at jeg dro hjem ettersom pasienten ikke hadde sett meg enda, jeg hadde heller ikke veileder og det at vakten min var over. 

Hva i huleste skal jeg gjøre? Jeg hadde ikke tenkt å si noe siden jeg faktisk er frisk i dag og tenkte at sjansen var jo liten på å treffe tidligere medpasienter - ettersom jeg skulle til en helt annen avdeling enn det jeg har vært på tidligere.. Men nå er jeg jo plutselig nødt allikevel pga. den nye pasienten! Vet at lege/psykolog ikke kan jobbe med pasienter de kjenner fra før av, men sykepleiere? Hvordan i alle dager skal man løse noe sånt isåfall? Må jeg gå ut ved f.eks. rapporten når den spesifikke pasienten skal snakkes om? Da blir jeg også nødt til å gi en forklaring til øvrige personal ettersom "Nå må studenten gå ut når XXX skal rapporteres om"... 

Hvordan ville du lagt det frem for veileder og lærer? Er så redd for at de plutselig vil tvile på meg fordi jeg ikke har sagt noe - men nå skal det sies at jeg nesten ikke har gått sammen med veileder og når jeg har gjort det så har vi vært rundt pasienter hele tiden, så det passer seg jo ikke akkurat å dra opp egne diagnoser..