Gå til innhold

Hvor mye ku melk er vanlig å gi til en 1 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt får mellom 120-160ml melk på kvelden i tilegg til grøt når han ønsker det. Men er dette mye?  Drikker ellers bare vann til de andre måltidene. Hs sa han kunne få melk til frokost og men sa aldri noe om hvor mye, sa bare litt 🤔. 

Anonymkode: 90fcf...3bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I barnehagen får de så mye de vil ha, når de har begynt  med vanlig melk, 1-2 måltider med melk om dagen. Er vel ikke noe grense på det? Kan ikke huske at jeg gjorde det med egne unger

Anonymkode: b5800...718

Skrevet

Har aldri gitt ungene mine melk utover morsmelk. 

Anonymkode: f5348...cbd

Skrevet

Da mitt barn var ca ett år sa helsesøster 5 dl om dagen, hverken mer eller mindre. Altså, trekk fra eventuell yoghurt, ost osv. Kjente litt på at hun kjørte litt harde regler😂 Av en eller annen grunn var hun også veldig bastant på at barn KUN utvikler hjernen ved søvn mellom kl 19 og 00. (Hvis barnet da ikke sovner før f.eks 20 går du glipp av en time utvikling👍😂) Jeg har enda til gode å finne forskning som støtter dette utsagnet..🙄

Anonymkode: 87ed7...12c

Skrevet

Melk er til hinder for jernopptak, så det er ikke heldig å gi for mye.

Skrevet

Tusen  takk for svar. Han har ennå ikke begynt i bhg. Og han begynte med ku melk rundt 12 mnd da han ikke ville ammes mer. Grunnen til at jeg spør hva som er vanlig  å gi er fordi han gikk rett på flaske/kopp når jeg sluttet å amme. Så veldig usikker på mengde. Har en venninne som påstår at jeg gir for mye melk. Fordi hennes barn får 60-80ml etter grøtmåltid på kvelden🙈. Dette er mitt første barn. Så alt er nytt. 

Hi

Skrevet

Jeg tror ikke det går an å gi for mye. Det er jo grenser for mye de orker å drikke.

Her blir det vel 3 glass hver dag. Ellers mye vann. 

Anonymkode: adcc8...840

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Da mitt barn var ca ett år sa helsesøster 5 dl om dagen, hverken mer eller mindre. Altså, trekk fra eventuell yoghurt, ost osv. Kjente litt på at hun kjørte litt harde regler😂 Av en eller annen grunn var hun også veldig bastant på at barn KUN utvikler hjernen ved søvn mellom kl 19 og 00. (Hvis barnet da ikke sovner før f.eks 20 går du glipp av en time utvikling👍😂) Jeg har enda til gode å finne forskning som støtter dette utsagnet..🙄

Anonymkode: 87ed7...12c

En halv liter melk?? Det høres veldig mye ut. ...

Anonymkode: d0e4b...765

Skrevet

Dattera mi på tre har aldri drukket melk hjemme, da vi foreldrene ikke drikker det og derfor ikke har det. Men hun spiser yoghurt hver dag og har ost på maten (ost inneholder mye mer kalsium osv. enn melk uansett). Og i barnehagen får hun jo melk.

Du kan jo gi han skummet melk eller vann? :)

Anonymkode: b9df3...224

Skrevet

Gi han vann før legging på kvelden? Og ingen melk i løpet av dagen? 🤔

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen  takk for svar. Han har ennå ikke begynt i bhg. Og han begynte med ku melk rundt 12 mnd da han ikke ville ammes mer. Grunnen til at jeg spør hva som er vanlig  å gi er fordi han gikk rett på flaske/kopp når jeg sluttet å amme. Så veldig usikker på mengde. Har en venninne som påstår at jeg gir for mye melk. Fordi hennes barn får 60-80ml etter grøtmåltid på kvelden🙈. Dette er mitt første barn. Så alt er nytt. 

Hi

Spør helsesøster. 😊 Syns du gir lite melk jeg. 

Anonymkode: adcc8...840

Skrevet

Mine har aldri vært noen store melkedrikkere, har aldri trengt å begrense de. Tilbød melk til frokost og kveldsmat (juice/smoothie til lunsj og vann til middag) og de drakk nok mellom 50 og 150 ml melk til hvert av de to måltidene. Hvis barnet er veldig glad i melk og drikker mye bør man følge med litt fordi de lett fyller opp magen med melk og får mindre plass til maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...