Gå til innhold

Dere med barn som får spesialundervisning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle litt om gangen i prosessen? Hvilke fag har barnet spes.undervisning i og hvor lenge?

Hvem tok iniativ til å henvise til PPT?

Anonymkode: 77f6d...cbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du spesialundervisning som i nedsatt mål, eller tilpasset opplæring med samme mål som resten av trinnet?

Skrevet
14 minutter siden, skjotta skrev:

Tenker du spesialundervisning som i nedsatt mål, eller tilpasset opplæring med samme mål som resten av trinnet?

Hun spør etter spesialundervisning, så da er det neppe tilpasset undervisning hun lurer på. Man kan forøvrig ha spesialundervisning med samme mål som resten av trinnet også, men med avvikende metode og/eller organisering.

Her er det som regel skoler/barnehager som henviser etter dialog med foresatte. Noen ganger er det foreldre som pusher, andre ganger skole/bhg. Men foreldre kan henvise om skole/bhg ikke er med, men skole/bhg kan ikke henvise uten foreldrenes samtykke.

Anonymkode: 5d6b9...f6e

Skrevet

Har man iop på tilpasset mål også?

Skrevet

Tilpasset opplæring er noe alle får. En tommelfingerregel er at de kan/skal kunne tilpasse ca to år nedover. Etter det blir avstanden så stor at man ikke jobber med tilpasning av de samme mål og man må da gjerne ha iop, altså individuelle mål i stedet for de som klassen forøvrig jobber mot. 

Skrevet

Takk! Hvor står dette skrevet hen?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun spør etter spesialundervisning, så da er det neppe tilpasset undervisning hun lurer på. Man kan forøvrig ha spesialundervisning med samme mål som resten av trinnet også, men med avvikende metode og/eller organisering.

Her er det som regel skoler/barnehager som henviser etter dialog med foresatte. Noen ganger er det foreldre som pusher, andre ganger skole/bhg. Men foreldre kan henvise om skole/bhg ikke er med, men skole/bhg kan ikke henvise uten foreldrenes samtykke.

Svært mange foreldre regner/Tenker på alt som ikke er "Standard undervisning" som spesialundervisning. Siden hi også spurte om henvisningsprosess antok jeg at dette er noe nytt for henne og ba derfor om en oppklaring. 

Til hi: mitt barns tidligere lærer ønsket sterkt spesialundervisning. Jeg motsatte meg dette og ppt sa seg enig med meg. 

2 år senere har vi fått en ny lærer (og rektor) som er mye enklere å samarbeide med. De ser barnets potensiale og muligheter og tilpasser undervisning og opplæring på en god måte som gjør at barnet følger trinnet sitt helt fint.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tilpasset opplæring er noe alle får. En tommelfingerregel er at de kan/skal kunne tilpasse ca to år nedover. Etter det blir avstanden så stor at man ikke jobber med tilpasning av de samme mål og man må da gjerne ha iop, altså individuelle mål i stedet for de som klassen forøvrig jobber mot. 

Dette er nok veldig forskjellig! Å tilpasse to klassetrinn under det klassetrinnet barnet går i, er ikke tilpasset opplæring. Det bør være spesialundervisning. 

Anonymkode: e2d8a...250

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er nok veldig forskjellig! Å tilpasse to klassetrinn under det klassetrinnet barnet går i, er ikke tilpasset opplæring. Det bør være spesialundervisning. 

Det var det jeg mente. At når det er to år under tenker man gjerne spesialundervisning, men at det som er før det bør kunne tilpasses. MEN det er selvsagt unntak, komplekse saker/vansker /behov.

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Hvor står dette skrevet hen?

Informasjon om spesialundervisning her: 

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/sarskilte-behov/spesialundervisning/spesialundervisning---til-deg-som-er-forelder/

Det står ikke noe om avstand til de andre, men det ppt skal vurdere er om barnet har "tilfredsstillende utbytte" av ordinær og tilpasset undervisning. 

Skrevet

Min 12-åring har sakkyndig vurdering fra PPT med over 600 t/pr år. Han ble først henvist til PPT da han var 2,5 år grunnet dårlig språkutvikling. Han fikk språktrening og egen assistent fra bydelen inn i bhg 2 dager i uka. Han slet også med overgangssituasjoner og sosialt samspill med jevnaldrende.Bhg og jeg var enig i henvisningen. Jeg synes jo det tok veldig lang tid med dette språket..

Da han startet på skolen var det gjort vedtak tidlig slik at 100% assistent var på plass ved skolestart. Noen år senere viste det seg at han har Asperger - og har fortsatt 100% assistent til hjelp når det trengs :) Han har mao ikke tilfredsstillende utbytte av ordinær undervisning, og kommer aldri til å ha det. 

Anonymkode: c6096...f9a

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var det jeg mente. At når det er to år under tenker man gjerne spesialundervisning, men at det som er før det bør kunne tilpasses. MEN det er selvsagt unntak, komplekse saker/vansker /behov.

Jeg var ikke tydelig nok på hva jeg mente. For eksempel: Om en elev går i femte klasse, og ikke jobber mot å nå målene for sitt trinn, så bør det være spesialundervisning, selv om det «bare» jobbes mot det som de andre jobbet med forrige år. Nytter ikke kalle det tilpasset opplæring om en elev jobber med istiden (mål etter 4. årstrinn) dersom resten av klassen jobber med vikingtiden (mål etter 7. årstrinn).

Ett år ned, eller to, begge deler er utenfor det som er forventet og bør utløse rett til spesialundervisning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...