Gå til innhold

foreldrerett dommens vei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. jeg er en gutt på 22 år som har blitt ført bak lyset. Min eks er blitt gravid og har valgt å ikke si noe til meg. jeg kommer til å søke full foreldrerett da hun har gjort som hun har gjort. Er det noen som har hørt eller vet noe om en slik situasjon der rettens vei har bestemt at far får full foreldrerett?

jeg har fagbrev og er i full jobb. takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, stgutt22 skrev:

Hei. jeg er en gutt på 22 år som har blitt ført bak lyset. Min eks er blitt gravid og har valgt å ikke si noe til meg. jeg kommer til å søke full foreldrerett da hun har gjort som hun har gjort. Er det noen som har hørt eller vet noe om en slik situasjon der rettens vei har bestemt at far får full foreldrerett?

jeg har fagbrev og er i full jobb. takk for svar

Hvorfor ønsker du det? Hvorfor ikke jobbe med henne og ha samvær på vanlig vis? At hun har ført deg bak lyset er jo ikke greit, men om du tenker på full foreldrerett som full omsorg så får du ikke det. Men samvær får du!

Anonymkode: 8a08c...f98

Skrevet

Hvorfor ikke la barne beholde både mor og far? Skal barnet miste en mor og lide fordi du vil hevne deg på moren?

Det skal alvorlige, meget alvorlige ting til for at msn gir full foreldrerett til kun en i dag. Tror ikke du kommer noen vei. Men du kan klare 50/50.

Anonymkode: 0c344...384

Skrevet

Haha dette må være noe av det mest arrogante jeg har lest her. Retten setter barnets beste først. At du vil ta en baby fra moren gjør at du i deres øyne ikke tenker på barnets beste.

Anonymkode: 767f8...57e

Skrevet

Du kommer nok ikke til å få full omsorg for en nyfødt. Du kommer til å få samvær. Men du får nok ein kjem overnatting ol før barnet er rundt 2-3 år gammelt. Når det er snakk om babyer så må du bli enig med mor om å få komme på besøk, ta babyen på trikketur ol. 

Anonymkode: 9c702...ab3

Skrevet

At hun ikke har involvert deg er ikke et argument for at du skal overta foreldreretten. Men siden du er en voksen mann i arbeid må du også tenke som en voksen mann: her handler det om et barn som skal ha dere begge som foreldre i hele resten av deres og barnets liv. Da må du jobbe for det, for at barnets beste er i sentrum uansett om det betyr at dere voksne må spise kameler, og ikke bruke kreftene på noe annet og umodent og ødeleggende. Dette er din sjanse til å vokse - ikke la det gjøre deg til en mindre mann enn du er, du skal bli far nå, trygg og stø og sterk og stor, ikke en hevnlysten pubertetsguttunge.

Skrevet

At hun ikke har valgt å fortelle deg om graviditeten før det var "for sent" er dårlig gjort av henne, men likevel hennes rett.

Om du føler hun har gått bak din rygg med å bli gravid blir det bare for dumt, for hvis du ikke ønsket å bli far burde du jo sørget for å beskytte deg selv (ikke bare stole på at hun tok ansvar når du ikke orket?).

Du ønsker full foreldrerett "fordi hun har gjort som hun har gjort". Dvs. du ønsker ikke full foreldrerett pga. barnet, men som en hevn.

Det å ønske full foreldrerett for et barn som enda ikke er født er så urealistisk at det i seg selv sier at du ikke er på langt nær moden til å ha full foreldrerett! Det beste for ditt barn er å ammes så lenge som mulig - det er det din eks som kan gjøre, ikke du. Barnet trenger sin mor, og da må mor ha hovedomsorgen. Og det får hun så lenge hun ikke er farlig for barnet eller totalt uskikket til å ha omsorg. Du får samvær. Når barnet blir eldre kan du kanskje... om du følger opp samvær i disse årene og skaper et godt forhold til ditt barn, du og mor samarbeider godt om samværet og dere bor noenlunde nær hverandre... søke om 50/50 samvær når barnet når skolealder. Om du innen disse forutsetningene likevel ikke får 50 % samvær i den alderen, da kan du gå til retten, eller om mor før den tid skulle forsøke å nekte deg samvær.

Hevn kommer du ingen vei med. Heller ikke bitterhet. Nå må du vise deg selv at du er voksen og ansvarlig og gjøre det som er riktig for barnet ditt. Ta initiativ til at du og din eks tar timer på familievernkontoret sammen før barnet kommer, da kan dere få jobbet dere gjennom noe av bitterheten. Når barnet er født MÅ dere samarbeide for deres barns skyld. Og da må dere også til mekling på familievernkontoret for å avtale samvær. Be gjerne om timer på familiekontoret alene slik at du kan få snakket ut med fagpersoner om hvordan du best kan forholde deg til den omstillingen som nå skjer i livet ditt.

Be om at bidrag ordnes gjennom Nav, da vil du slippe at bidrag blir en kamparena for dere, og da vil dere slippe de ev. kranglene.

Vær voksen, vær saklig, vær realistisk, vær moden. Ikke dyrk bitterhet eller det at du føler at du er blitt sviktet eller lurt. Da du hadde sex uten kondom tok du et valg. Nå må du dessverre betale for det. Men barnet ditt bør ikke være den det går utover. Barnet er ditt, du er far til barnet, uansett hvordan det har blitt til. Fokuser på at DU skal gjøre det beste i denne uheldige situasjonen og være oppgaven voksen. Vær en god pappa - og det krever at du greier å samarbeide med barnets mor slik at dere to sammen finner løsninger som er til barnets beste. Gled deg til å være pappa og bli den beste pappaen du kan være!

Anonymkode: ceac8...e89

Skrevet

Jeg sal love deg at du kun kommer til å skade din egen sak ved å bruke omsorg for barnet som hevn overfor eksen din. Det vitner om total mangel på modenhet og innsikt i barnets beste. Dere høres alvorlig talt ikke voksne ut noen av dere!

Anonymkode: 80618...56e

Skrevet

Du vil be om full foreldrerett for å hevne deg? Du tenker som en umoden guttunge, ikke en ansvarlig forelder. Voks opp først og lær deg å sette barnets beste i første rekke. Inntil det skjer tenker jeg det er best at du overlater omsorgen til mor. 

Skrevet

Prøv, ikke greit av mor dette her

Anonymkode: 7db28...4a0

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prøv, ikke greit av mor dette her

Anonymkode: 7db28...4a0

Du prøver deg på flere tråder i dag, ser jeg?

Anonymkode: 80618...56e

Skrevet

Far får bare full foreldrerett for en baby om mor er totalt uskikket (ruser seg, vold e.l.), du kommer aldri til å vinne foreldreretten som hevn for å ha blitt ført bak lyset. 

Du vil få foreldreansvar sammen med mor, også vil du få samvær. Til å begynne med korte og hyppige samvar så babyen kan bli kjent med deg, også kan dere trappe opp etterhvert.

Det beste for deg, og for barnet, er at du legger vekk all bitterhet først som sist. Barnet blir født, og er helt uskyldig i dette dramaet, og trenger i aller høyeste grad både sin mor og sin far. De første månedene trenger det faktisk sin mor mer enn det trenger deg, sånn er det bare.

Jeg kjenner en far som fikk full foreldrerett, men der var mor psykisk syk og pillemisbruker, om hun hadde vært en like god mor som han er far ville han aldri fått det.

Anonymkode: 103e9...b8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...