Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #1 Skrevet 15. april 2018 Kan noen her forklare meg rundt aap og ung ufør. Hvorfor må man søke aap først og fremst før ung ufør? Hvor lenge får man ung ufør? Anonymkode: 28c1f...a21
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #2 Skrevet 15. april 2018 Aap har man mens man blir avklart mot arbeidslivet. Sykdom skal kartlegges, utredes og behandles, så skal det avklares om man kan jobbe. Kan man jobbe litt, mye, i hva slags yrker, kan man jobbe om man utdanner seg til noe annet osv Når alt dette er avklart, og konklusjonen bør ufør, da kan man søke om uføretrygd Er man ung når man blir syk, og det er en alvorlig diagnose (det er ikke bare alder som avgjør om du får ung ufør, alvorlighetsgrad teller også), kan man få ung ufør Det gjelder gjerne de som ikke har vært i jobb og tjent seg opp rettigheter. Da får man en minstesats, ung ufør er minstesatsen til de som ikke har rukket tjene seg opp noe godt grunnlag. Den minstesatsen får du resten av ditt liv Men om du har jobbet deg opp egne rettigheter som er høyere enn minstesatsen får du mer. Jeg vet om ei som jobbet 100% fra hun var 21 år, lærling før det. Hun kom i en ulykke og ble ufør da hun var rundt 26 år, og fikk mye mer i uføretrygd enn minstesatsen som ung ufør. Anonymkode: 39800...1ba
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #3 Skrevet 15. april 2018 Så behandling består av psykologtimer? Jeg har ikke fått noen diagnose, men er et sted på autismespekteret ifølge en psykolog. Jeg blir litt forvirret med tanke på at jeg føler nav bestemmer om jeg kan jobbe eller ikke. Vil ikke en psykolog kunne ha rette svar for det? Må man i aktivitet når man får ung ufør eller ha møter hos nav opp gjennom årene? Anonymkode: 28c1f...a21
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #4 Skrevet 15. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så behandling består av psykologtimer? Jeg har ikke fått noen diagnose, men er et sted på autismespekteret ifølge en psykolog. Jeg blir litt forvirret med tanke på at jeg føler nav bestemmer om jeg kan jobbe eller ikke. Vil ikke en psykolog kunne ha rette svar for det? Må man i aktivitet når man får ung ufør eller ha møter hos nav opp gjennom årene? Anonymkode: 28c1f...a21 Om du kan jobbe skal testes ut, og legene dine er med på den prosessen, de skriver legeattester om funksjonsevnen din osv Om du blir ufør eller ikke tar gjerne tid å finne ut av, for de fleste er det jo best å komme seg ut i arbeid. Det finnes jo også firmaer med tilrettelagte arbeidsplasser Du må nok regne med at de setter aktivitetskrav mens du går på aap, da sjal de jo funne ut hva du kan mestre, men blir du erklært ufør hører du aldri fra nav igjen Anonymkode: 39800...1ba
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #5 Skrevet 15. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du kan jobbe skal testes ut, og legene dine er med på den prosessen, de skriver legeattester om funksjonsevnen din osv Om du blir ufør eller ikke tar gjerne tid å finne ut av, for de fleste er det jo best å komme seg ut i arbeid. Det finnes jo også firmaer med tilrettelagte arbeidsplasser Du må nok regne med at de setter aktivitetskrav mens du går på aap, da sjal de jo funne ut hva du kan mestre, men blir du erklært ufør hører du aldri fra nav igjen Anonymkode: 39800...1ba Jeg føler selv jeg kan jobbe, men foreldrene mine skal ha meg på ung ufør. De hjelper meg med penger, så penger er ikke problemet. Anonymkode: 28c1f...a21
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #6 Skrevet 15. april 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg føler selv jeg kan jobbe, men foreldrene mine skal ha meg på ung ufør. De hjelper meg med penger, så penger er ikke problemet. Anonymkode: 28c1f...a21 Det er ikke opp til foreldrene dine å avgjøre. Om du kan jobbe og du ønsker å jobbe, så gjør du jo det. Du må bare finne rett arbeidsplass! Anonymkode: ed0e7...2f6
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #7 Skrevet 15. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg føler selv jeg kan jobbe, men foreldrene mine skal ha meg på ung ufør. De hjelper meg med penger, så penger er ikke problemet. Anonymkode: 28c1f...a21 Foreldrene dine kan ikke bestemme om du skal bli ufør. Hvor gammel er du da, og hva har du prøvd av skolegang og arbeid? Anonymkode: 39800...1ba
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #8 Skrevet 15. april 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene dine kan ikke bestemme om du skal bli ufør. Hvor gammel er du da, og hva har du prøvd av skolegang og arbeid? Anonymkode: 39800...1ba Jeg er 33år. Jobbet med oppvask på kafe. Har ikke fullført vgs. Anonymkode: 28c1f...a21
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #9 Skrevet 15. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er 33år. Jobbet med oppvask på kafe. Har ikke fullført vgs. Anonymkode: 28c1f...a21 Ja, da er du jo voksen, men du klarer deg ikke selv økonomisk og er avhengig av hjelp fra foreldrene dine? Jeg skjønner jo da på en måte at de ønsker å få ting skikkelig avklart, få deg "trygt i havn" økonomisk så de vet du har trygden din å leve av når du ikke klarer stå i arbeid. Men man trenger jo ikke være 100% ufør, det går an å jobbe så mye man klarer og få litt trygd på siden. Dette vil nav hjelpe deg med å finne ut av. Om du har vært i jobb og tjent penger er det ikke sikkert det blir ung ufør på deg da, da kan det hende din egen opptjening er høyere enn minstebeløpet som ung ufør utgjør. Mange tror ung ufør er et tillegg unge uføre får på trygden, men det er ikke helt sånn. Om man blir ufør uten å ha tjent seg opp noe særlig grunnlag for trygd får man et minstebeløp, og ung ufør er bare et litt høyere minstebeløp som de får som aldri har hatt mulighet til å tjene seg opp noe grunnlag. Men det er altså et kriterie til der, at sykdommen/skaden er alvorlig. Anonymkode: 39800...1ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå