Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #1 Skrevet 15. april 2018 Hei! Nå trenger jeg noen gode råd og håper noen her inne kan hjelpe. Frøkna vår på 10 mnder har alltid vært litt vanskelig å legge på kveldene og slitt med mange oppvåkninger. Særlig fra 6 mnder alder har hun også vært vanskelig å trøste når hun våkner, men fra rundt 8 mnder begynte hun å godta smokk på natta og har da roet seg ganske fort med den. Hun sover i egen seng på vårt rom, og i en periode nå har hun faktisk sovet fra 19-06 uten særlige "problemer". Har hun våknet har hun sovnet igjen med smokk. Men..siste uka har det igjen blitt en kamp med legging, og hun gråter en del før hun sovner. Problemer starter imidlertid etter hun har sovnet første gangen. Etter 1-2 timer våkner hun og er helt HYSTERISK. Hun hyler så hun brekker seg og prøver vi å stryke på henne, gi smokken eller holde henne i hånda så kaster hun seg unna, fekter/slår med armene og blir enda sintere. Det kan ta LANG tid fra vi tar henne opp til hun roer seg, og når hun til slutt får roet seg så hikstet hun og tårene renner lenge etterpå. Sovner ganske greit fort igjen når vi legger henne igjen etterhvert.. men så kan det være på'n igjen etter kort tid. Dette kan skje flere ganger gjennom kvelden/natta og det er så ille at jeg har tulla med samboern om at vi snart får barnevernet på døra, ettersom naboene garantert må få med seg dette. (Hun er forøvrig beryktet hos naboene etter 5 mnd med ekstrem kolikk🙈) Hva skjer? Jeg får helt vondt langt inn i mammahjertet og for hvert "anfall" får jeg mer og mer dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer å roe mitt eget barn. Hun fremstår både sint og redd. Har lest litt om natteskrekk, men kan det begynne så tidlig? Hun blir også svært sliten av dette selv, naturlig nok, og sover ofte lengre på morgenen etter de verste nettene.. Beklager langt innlegg og på forhånd takk! Anonymkode: 8de7d...800
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #2 Skrevet 15. april 2018 Det er helt vanlig i perioder hvor det skjer stor utvikling hos barnet. Det er forferdelig mens det står på, men om noen uker har du glemt ut hvor ille det var. Anonymkode: 39e89...aad
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #3 Skrevet 15. april 2018 Høres ut som nattskrekk. https://www.lommelegen.no/søvn/artikkel/barnas-verste-mareritt/69071873#_ga=2.162830332.1972235977.1523688636-79348231.1514755530 Anonymkode: 0ae7b...b75
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #4 Skrevet 15. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er helt vanlig i perioder hvor det skjer stor utvikling hos barnet. Det er forferdelig mens det står på, men om noen uker har du glemt ut hvor ille det var. Anonymkode: 39e89...aad Når det er sagt, så ville jeg utelukket at barnet hadde smerter, feks nye tenner eller mageknip. Jeg ville gitt paracet en kveld for å se om det hjalp. Anonymkode: 39e89...aad
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #5 Skrevet 15. april 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er helt vanlig i perioder hvor det skjer stor utvikling hos barnet. Det er forferdelig mens det står på, men om noen uker har du glemt ut hvor ille det var. Anonymkode: 39e89...aad Takk, det håper jeg virkelig. Syns det er helt grusomt. Men vet jo av erfaring etter kolikken at man glemmer det utroligste ja.. skulle bare så inderlig ønske at det var noe jeg kunne gjøre som hjelper henne der og da. Anonymkode: 8de7d...800
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #6 Skrevet 15. april 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når det er sagt, så ville jeg utelukket at barnet hadde smerter, feks nye tenner eller mageknip. Jeg ville gitt paracet en kveld for å se om det hjalp. Anonymkode: 39e89...aad Jeg tenkte jeg skulle ta en tur på helsestasjonen til uka også. Men kan prøve med en Paracet i kveld dersom det blir like ille som i går kveld/natt. Hun har nylig fått 2 nye tenner, noe som gikk ganske smertefritt, men kan jo være at det er flere på vei ja. Anonymkode: 8de7d...800
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #7 Skrevet 15. april 2018 Min hadde en mildere variant da hun var rundt den alderen. Hun har alltid reagerer negativt på berøring når hun er sliten. Hun er svært sensitiv for all stimuli når hun er trøtt. I tillegg tror jeg hun ikke var helt våken når hun fikk anfall. Det blir bedre. Ingen gode råd egentlig. Anonymkode: 79e17...b4d
Anonym bruker Skrevet 16. april 2018 #8 Skrevet 16. april 2018 det må dere ta skylden for selv Anonymkode: 3f8f5...f2c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2018 #9 Skrevet 16. april 2018 Jeg tenkte umiddelbart nattskrekk, at hun er delvis våken/delvis sover. Eller at det er et utviklingstrinn som foregår. Ville prøvd paracet som nevnt for å utelukke smerte. Deretter ville jeg prøvd å være litt i forkant. Kanskje vekke henne 10 minutter før det pleier å starte? Eller gå inn og stryke henne på ryggen eller noe hun pleier å roes av FØR det starter? Kan hende dette er kjempedårlige forslag som man IKKE skal gjøre.... Å snakke med helsestasjonen virker som en god ide ihvertfall 😊 Håper hun snart får sove godt igjen 💜 Anonymkode: 33b57...04c
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 Høres absolutt ut som nattskrekk synes jeg. Vår sønn hadde det oftere i perioder det skjedde mye annet. Feks ved bhg-oppstart, utviklingssprang, men viktigst av alt var at det kom utrolig ofte hvis han ble helt utslitt og overtrøtt før han la seg. For oss så fungerte det best å ta ham på fanget eller bare være tilstede frem til det roet seg av seg selv. Hvis vi prøvde å trøste, synge osv så ble det bare verre. Det føles ganske grusomt å bare sitte og høre på hylgråtingen, men vi hadde han selvfølgelig på fanget og trøstet/koste når han hadde roet seg nok til å være mottakelig for det. Anonymkode: 8e5ee...d37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå