Gå til innhold

Den evinnelige bufferkontoen..har dere?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere med samlede utgifter på ca 25.000 i måneden; hvor mye buffer har dere? 

Vi har alltid klart oss uten, har to kredittkort vi kan bruke i nøden og betaler ned før det blir renter.

Noen familier med 2 barn som har lav lønn som vil dele økonomitips?

Vi har til sammen 42.000 i måneden. Boliglån, billån og litt studielån. 

Lever greit, men buffer..nei det har vi ikke :sjenert:

Anonymkode: e7df3...83c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Setter inn litt mer enn vi faktisk har i utgifter på regningskontoen hver måned, målet er å ha ca 10.000 ekstra der. Men det blir stadig spist opp av en verkstedregning, en litt dyr tannlegeregning, et barns behov for noe nytt utstyr (denne måneden sykkel til 14-åringen) og allverdens andre ting som dukker opp 

Men vi har flexilån, så har en del å gå på der om det skulle dukke opp en skikkelig krise (som da kloakken røyk for et par år siden og vi måtte bryte opp gulvet i kjelleren) 

Anonymkode: fa31a...b6e

Skrevet

Vi har ca det samme som dere. Bufferkonto på 65.000, men det skal mye til at den brukes. Bruker heller kredittkort og betaler det ved neste lønn, før det blir renter. Har ca 90.000 i sparepenger, men disse står i fond og aksjer.

Anonymkode: 7ee87...586

Skrevet

Har bufferkonto på ca 200 000kr. 

Kom godt med det året begge bilene røk med en mnd mellomrom. 

I tillegg har vi to sparekontoer til barna i vårt navn med ca 100000kr på hver. (Hvis det virkelig skulle knipe -Husbrann, arbeidsledighet etc) 

Anonymkode: 18775...268

Skrevet

Har kredittkort i tilfelle krise.

Anonymkode: 61596...610

Skrevet

Har buffer på 50 000. Sparing i fond på 35 000. 

Anonymkode: 96634...b92

Skrevet

Vi har ca samme utgifter som dere, muligens noen tusenlapper mer. Jeg har 17000 på sparekonto, 8000 i fond og et kredittkort med mulighet for å bruke opptil 20000. Bruker kredittkortet om det kniper, men betaler før renta begynner å løpe. Gjør alt jeg kan for ikke å bruke av sparekonto eller fond, hvis ikke vokser de jo aldri. Mannen har vel noen få tusenlapper på bok.

Anonymkode: 55473...88d

Skrevet

Jeg har 10 000 i fond og 12 000 på sparekonto.har også 166 000 på bsukonto. 

Mannen har ganske mye mer på sparekonto og 3 lønninger på lønnskonto.

På felles onto har vi 230 000 som er øremerket utbygging.

Anonymkode: cd458...6dd

Skrevet

Et godt tips (og eneste måten vi har klart å spare etter vi fikk barn) er å ha egen konto der barnetrygd kommer inn på. La kontoen bare stå, glem den sånn halvveis, og det vil gradvis bygge seg opp. Men såklart lurt å starte med dette så fort man får barn, så man ikke beregner barnetrygda inn i et allerede stramt budsjett.

Anonymkode: 40c92...9a5

Skrevet

Jeg har rundt 300.000 i buffer og mannen 200.000

Anonymkode: 20374...0d4

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et godt tips (og eneste måten vi har klart å spare etter vi fikk barn) er å ha egen konto der barnetrygd kommer inn på. La kontoen bare stå, glem den sånn halvveis, og det vil gradvis bygge seg opp. Men såklart lurt å starte med dette så fort man får barn, så man ikke beregner barnetrygda inn i et allerede stramt budsjett.

Anonymkode: 40c92...9a5

Et godt tips for de som ikke trenger barnetrygden. Vi er avhengig av disse pengene mens barna er små.

Anonymkode: e7df3...83c

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et godt tips for de som ikke trenger barnetrygden. Vi er avhengig av disse pengene mens barna er små.

Anonymkode: e7df3...83c

Det er derfor jeg sier at man burde starte med det fra første måned, før man gjør seg avhengig av de ekstra pengene. 

Men hvis dere er så avhengige av disse få tusenlappene i måneden, så klarer dere uansett ikke å bygge opp en bufferkonto. Det er realiteten!

Anonymkode: 40c92...9a5

Skrevet

Vi har inn rundt 65000 i mnd, usikker på utgiftene for vi har hver våre lån. Jeg har låneutgifter på 7-8000 PR mnd. Rundt 26000 settes inn på felleskontoen (barnebidrag, 10 000 fra hver og barnetrygd). Jeg har 200 000 på min buffer. Han har egen med mer (han arvet nylig). 

Jeg føler jeg MÅ ha minst 75000 på egen buffer. 

Anonymkode: 64026...e8d

Skrevet

Hvor mye man bør ha på bufferkonto avhenger av inntekt og utgifter. Å ha to månedslønner på bufferkonto er lurt. Man må bare være streng og begynne. Sakte, men sikkert, vil den bygge seg opp.

Anonymkode: cfcf7...e90

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er derfor jeg sier at man burde starte med det fra første måned, før man gjør seg avhengig av de ekstra pengene. 

Men hvis dere er så avhengige av disse få tusenlappene i måneden, så klarer dere uansett ikke å bygge opp en bufferkonto. Det er realiteten!

Anonymkode: 40c92...9a5

Det er klart det går an.

Lager du et fast trekk på 300 kr mnd blir det 3600 kr på et år, gjør mannen det samme har dere 7200 på et år. Jeg og mannen gjorde det, begge har et fast trekk på 300 kr på lønningsdag. Vi merker ikke at de pengene er borte, men på den kontoen står det faktisk 27.000 kroner nå. Mange bekker små vet du... Man trenger ikke spare hele barnetrygden, en 200-lapp i måneden blir penger det også.

Anonymkode: fa31a...b6e

Skrevet

Har vel totalt 450.000 kr med fond, askjesparekonto og høyrentekonto som jeg kan ta av hvis det kniper om. 
Jeg er alenemor og har ei årsinntenkt på rundt 450.000 kr. Får utbetalt rundt 23.000 kr hver mnd +/- (jobber 3-delt turnus). Bruker 20.000 kr hver mnd, alt over går til sparing. 
 

Har vel 13.000 kr i faste utgifter med lån, telefon, strøm, felleskostnader og bil. Bruker ca. 3.000 kr på mat og resten går til kos. Er alltid tomt på slutten av mnd, men føler likevel vi lever greit. Jeg er derimot flink til å leve nøkternt i hverdagen, men bruker gladelig sparepengene for å reise på helgetur eller ferier :) Synes det er verdt det! Har aldri kjent på hvordan det er å ikke ha råd til noe vi trenger. Det er ei trygghet for min del!

Anonymkode: a5502...2ec

Skrevet

ja. har ca 1 mill der

Anonymkode: cb55f...8ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...