Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #1 Skrevet 14. april 2018 Er det vanlig at tenåringer prøver alkohol. (13 år og oppover). ? Vil gjerne høre historier så jeg ikke føler meg så alene.. min sønn på 14 år var full i går. : ( han hadde vært sammen med noen eldre. Dette får selvfølgelig konsekvenser. Men hvor vanlig er det? : 0 hører ikke om noen andre... : S Vi er en helt vanlig familie som nesten aldri drikker.. bare for å ha sagt det: ) føler at jeg har sviktet som mor som ikke klarte å passe på det her. Anonymkode: 0c68b...895
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #2 Skrevet 14. april 2018 Her vi bor er det ikke vanlig at så unge drikker alkohol. Min eldste er 14 år og kan med 99% sikkerhet si at han ikke har smakt alkohol. Han har i allefall aldri vært full. Det er også helt uaktuelt at han får henge sammen med eldre gutter. Anonymkode: 60890...27c
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #3 Skrevet 14. april 2018 Jeg har inntrykk av at det ikke er helt uvanlig at de prøver, men det betyr jo selvsakt ikke at det er greit. Enda viktigere enn å gi konsekvenser, er nok å snakke med tenåringen. Snakk om hvorfor man ikke skal drikke når man er så ung, og hva som kan skje dersom han drikker. Mulig jeg ville gått langt som å si noe som at det er mitt ansvar å sørge for at han ikke drikker, og at dersom han blir tatt i å drikke flere ganger er det mye mulig at barnevernet blandes inn for å hjelpe til med problemet. Harde fakta, men da vet 14åringen hva han risikerer ved å bryte reglene. Anonymkode: caf3e...5cb
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #4 Skrevet 14. april 2018 Jeg har to gutter på 14 og 17 år Eldste smakte alkohol første gang siste halvåret i 10.klasse. Han har vært ærlig på det. Flere av kompisene hans har gått på noen smeller og blitt dritings, men min sønn er litt forsiktig av seg og tør ikke drikke så han mister kontrollen. 14-åringen har aldri vært på fest, der er ikke vennene sammen på den måten enda. Anonymkode: 35c21...8fb
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #5 Skrevet 14. april 2018 14 er ungt, men ikke sensasjonelt. Det var flere som forsøkte alkohol på samme alder da jeg gikk på ungdomskolen. Noen endte virkelig på skrålanet, men andre klarte seg helt fint. Anonymkode: 31723...198
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #6 Skrevet 14. april 2018 Jeg var dritings på sprit for første gang når jeg var 13 Og jeg kommer fra «fint villastrøk». -Ble et bra menneske fordet, med gode karakterer, nå bra jobb, mann/barn og hus Nå jobber jeg «ute», og har stadig med full ungdom i alderen 13-16år i helgene. At en og annen «går på en smell», sånt skjer. Men noen møter jeg gang på gang, og det er litt trist. Anonymkode: dfe56...11b
agent007 Skrevet 14. april 2018 #7 Skrevet 14. april 2018 Jeg syns det er veldig tidlig ja og det har jeg inntrykk av at er tidlig blant kameratene hans også. De er stort sett hjemme i helgene og ute på fotballbane etc på dagen. Etter middag sitter de stort sett og spiller på PS4 eller data.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #8 Skrevet 14. april 2018 Ifølge 15åringen her så startet ca halvparten av alle å drikke når de begynte i 8kl og er jevnlig på fest det det er alkohol. Også øker det bare etterhvert. Jeg vet flere hadde vært på fest og drukket så de hadde blitt brisene når minste barnet mitt gikk i 6kl. Det syns jeg var fryktelig tidlig, men desverre fikk jeg ikke sjokk når jeg fikk høre om det. Fordel (muligens ikke bare en fordel) å ha unger som skravler om alt mulig til meg. Får eldste snappet opp noe sladder om slikt, så får jeg fort høre det. Eldste barnet mitt på 15år er jeg ikke redd for at skal drikke, hun e en kontrollfreak uten like og miste kontrollen det er ikke aktuelt. Vi har snakkey litt om alkohol sammen og hun har vært nyskjerrig på hvordan det smaker så hun har fått smake på det vi har hjemme. Jeg vet det stillner hennes nyskjerrighet, så det er bedre hun smaker det hjemme syns jeg. Jeg og min søster gjorde også det, det meste smakte æsj så da hadde jeg ikke noe behov for å drikke det selv om jeg var på fest. Min søster kjøpte 4cidere til meg når jeg var 16år. Når jeg var 18år tok hun de tilbake, for da hun syns det holdt med at jeg dro de med på fest og aldri fikk drikt de. Jeg likte den, men jeg hadde ikke behov for å drikke når folk rundt meg var fulle. Er nok litt kontrollfreak selv, så det har nok noe med det å gjøre. Jeg vet eldste har vært på fest der det drikkes både litt og alt for mye, for hun har snakket med meg om hvordan hun skal forholde seg til det. Hun er redd for å bli utenfor, bli sett ned på, men hun vil ikke gjøre noe hun ikke vil. Så jeg har fortalt om hvordan det var når jeg var på fester i den alderen, vi har snakket og diskutert litt. Hun har vært mer på fester etter dette, hatt det kjempe gøy men også har hun ringt hjem og bedt meg hente henne for da har det blitt litt voldsomt eller hun ikke føler seg komfortabel. Når hun har funnet denne balansegangen, blitt sikker på hva hun vil, hvor hennes grenser går så føler jeg det er helt greit. At hun smaker og evt drikker litt vil jeg tro skjer, men noe mer enn det tror jeg ikke skjer med hun. lillesøster derimot tror jeg blir en annen sak. Totalt ulik storesøster, så der må muligens strategien endres litt. Men hun er like pratesalig som storesøster. Noen ganger undres jeg over hvor mye de forteller meg, for jeg tror ikke det er normalt ungdommerr sier og snakker så mye foreldrene sine om slike ting. Anonymkode: 4a8d3...fd1
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #9 Skrevet 14. april 2018 Tror det kommer veldig an på hvor man bor og. Her startet min tenåring, da hun startet på videregående. Før den tid så var det ikke fester, tror heller ingen av hennes venner drakk da. Vet jo at noen fra skolen hennes, er en veldig stor skole, startet å drikke på ungdomsskolen. Men flertallet startet ikke før på videregående. Da jeg vokste opp, så var jeg ofte på ferie i en bygd, og der startet de alle da de var 13 år. Men jeg som vokste opp i Oslo, drakk første gang som 16 åring, og var sjelden på fest og drakk. Var først da jeg ble 18 at jeg drakk mer jevnlig. Anonymkode: bbffe...3ec
Anonym bruker Skrevet 14. april 2018 #10 Skrevet 14. april 2018 Hvilke konsekvenser har du tenkt til å gi? Tar du fra han ps4 og tlf, har du virkelig gjort det. Syns ikke 14 år var spesielt tidlig, men heller ikke greit. Jeg hadde bare snakket jeg. Kommet med skrekkeksempler. Anonymkode: f53fa...d52
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #11 Skrevet 15. april 2018 Min fjortenåring har ikke drukket, men flere i klassen har. De som går på fester, og særlig med eldre ungdommer, drikker. Anonymkode: 768f4...766
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #12 Skrevet 15. april 2018 Hvor bor dere som opplever drikkekultur blant unge og dere som ikke opplever det? Er det bygd/by-forskjeller? Eller bare sosialdemografiske ulikheter ihht den og den skolen? Jeg begynte da jeg var 12/13. Og var ferdig da jeg var 22. Er høyt utdanna og har tre barn og hjem. Gikk bra. Kunne gått sklei. Men opplevde altså bare å føle meg veldig tidlig ferdig med «det der». Nå er det maks to glass vin, har ikke hang til alkohol og fest i det hele tatt. Anonymkode: b98be...f60
Anonym bruker Skrevet 15. april 2018 #13 Skrevet 15. april 2018 Jeg har en gutt på 9. trinn. Han drikker ikke. Det vet jeg for han sitter inne i helgene og gamer med sine kompiser. Han har sluttet å gå på fritidsklubben for der er det mye hasj,slåssing og alkohol. Som natteravn ser jeg at han dessverre har rett. Det er noen få 13-14 åringer som drikker, men de fleste som jeg observerer er heldigvis eldre. Noen "ravere" er dessverre gjengangere. Andre ser du bare en gang. Anbefaler virkelig å være natteravn. Da får man ganske greit overblikk over lokalmiljøet. Veldig mange naive foreldre der ute. Anonymkode: 442d2...f42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå