Gå til innhold

Igangsatt fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.
Lurte på om noen her har erfaring med ballong? Mulig jeg skal på sykehuset å få satt inn i kveld.
Jeg har ikke noe åpning, men livmorhalsen (?) er under 1 cm og ganske myk.. 
Hva kan jeg forvente meg?? Fikk beskjed om at den settes inn, og blir tatt ut på sykehuset 12 timer etterpå. For så å ta ny sjekk, og vurdere om de skal gi meg modningspiller, ta vannet eller hva som skjer videre...

Selvfølgelig - det blir sikkert mer intenst enn om kroppen hadde kommet hit selv.. Men nå blir det jo sånn!

Vil bare høre andres erfaringer.. Hvor lang tid tok det for deg, fra du fikk satt inn ballong? :) Og hvor fort startet riene? Hadde du åpning fra før, eller var du relativt umoden(som meg). ? 

Tusen takk for svar. (Jeg trenger ikke de verste skrekkhistoriene, da jeg har fødselsangst fra før... Hehe.)

Anonymkode: 9b20a...ac4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Kunne trengt noen gode opplevelser å føle meg trygg på🙊😊

Skrevet

Har ikke erfaring med det selv, men så de gjorde det på fødeavdelingen på fem her om dagen. Vet det går i reprise hele uken.

Anonymkode: 8ae9a...cae

Skrevet

Jeg ble satt igang med ballong. Gjør ikke vondt. Fungerte ikke på meg. Så prøvde de modningspiller (4 stk tror jeg), så prøvde de å ta vannet, så med drypp. Fikk rier, men ikke effektive, så til slutt ble det keisersnitt. Ble satt igang på onsdag, og ungen kom ut på lørdag, så det kan gå raskt, eller bli en lang prosess. 

Lykke til, dette går fint! :)

Anonymkode: 843e9...92e

Skrevet

Ballong fungerte ikke på meg. Den falt ut av seg selv ca 1 time etter den ble satt inn. 

Dagen etter ble jeg begynt satt i gang med piller (fikk vel 4-5 stk tror jeg). De hadde ikke effekt før dagen etter der igjen. Men så kom barnet i sju-tida på kvelden den dagen. Var en grei opplevelse alt i alt, selv om det selvfølgelig gjorde vondt.

Anonymkode: bc4fb...583

Skrevet

Takk for svar! Spennende altså :) Når man får modningspiller, må man ligge på sykehuset da? Eller drar man hjem? 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Spennende altså :) Når man får modningspiller, må man ligge på sykehuset da? Eller drar man hjem? 

Man blir på sykehuset.

Anonymkode: 8ddd9...e93

Skrevet

Jeg skulle få ballong, men var såpass moden at de kunne bare ta vannet istedt.  Den fødselen var nøyaktig lik som fødselen før hvor alt gikk av seg selv.  Absolutt ikke noe verre eller kortere eller lenger orløp. 

Anonymkode: 9805b...327

Skrevet

Heisann!

Jeg er jordmor og kan svare ut i fra erfaring/ prosedyrer på vår avdeling. 

Ballong blir ofte satt inn hos kvinner som er svært umodne for å starte prosessen. Ofte fungerer ikke dette bare av seg selv, men det gir en god start før man evt kan ta ett steg videre. Hvor mye tak du evt får er svært varierende. Hos noen kan ballongen sette kraftig fart og falle ut etter ett par timer, mens hos andre skjer det ingenting omtrent. 

Hos oss KAN noen få reise hjem, hvis de bor like i nærheten og det ikke er noe som skulle tilsi at noe galt kan oppstå. Enkelte sykehus godtar ikke dette, og krever at alle blir liggende inne etter ballongen er innsatt. 

Ballong er en god start. Etter 12 timer når den må taes, gjør dem opp status ang hvordan du ligger an. Har du regelmessige tak, vil dem se om det går sin gang og starter av seg selv. Har det ikke skjedd noe, må du kanskje få modningstabletter evt ta vannet eller få noe annet. Alt må rett og slett vurderes etterhvert som man har sett hvordan ballongen fungerer. 

MEN en ting er sikkert, etter du har satt inn ballong er du mamma innnen 3 døgn! :) Da SKAL barnet være ute, man stopper ikke når man ført er satt i gang. Masse lykke til! Nå er du snart mamma :D 

Anonymkode: ab561...381

Skrevet

Jeg er ganske rutinert på å bli satt igang. 

Har blitt satt igang med ballong, én modningspille den ene gangen og så har de tatt vannet på meg. Det har gitt kjappe, lette fødsler uten behov for smertelindring. Håper det samme for deg også. Snart er baby her! Jeg skal settes igang om ikke så lenge med nummer tre også, det er noe jeg ser fram til :)

Anonymkode: 21c6a...9a3

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heisann!

Jeg er jordmor og kan svare ut i fra erfaring/ prosedyrer på vår avdeling. 

Ballong blir ofte satt inn hos kvinner som er svært umodne for å starte prosessen. Ofte fungerer ikke dette bare av seg selv, men det gir en god start før man evt kan ta ett steg videre. Hvor mye tak du evt får er svært varierende. Hos noen kan ballongen sette kraftig fart og falle ut etter ett par timer, mens hos andre skjer det ingenting omtrent. 

Hos oss KAN noen få reise hjem, hvis de bor like i nærheten og det ikke er noe som skulle tilsi at noe galt kan oppstå. Enkelte sykehus godtar ikke dette, og krever at alle blir liggende inne etter ballongen er innsatt. 

Ballong er en god start. Etter 12 timer når den må taes, gjør dem opp status ang hvordan du ligger an. Har du regelmessige tak, vil dem se om det går sin gang og starter av seg selv. Har det ikke skjedd noe, må du kanskje få modningstabletter evt ta vannet eller få noe annet. Alt må rett og slett vurderes etterhvert som man har sett hvordan ballongen fungerer. 

MEN en ting er sikkert, etter du har satt inn ballong er du mamma innnen 3 døgn! :) Da SKAL barnet være ute, man stopper ikke når man ført er satt i gang. Masse lykke til! Nå er du snart mamma :D 

Anonymkode: ab561...381

Tusen takk for svar, alle sammen!

Så flott.. Ble ikke ballong i går kveld, drøyer det til søndag! Men spennende blir det. Hatt samleie i går kveld for å prøve å «modne» litt hjemme. Så har kjent litt murringer etter det. Sto opp nå, og det kom slim, etterfulgt av rosa på papiret.. Så har det kommet litt små mengder blod etter det (rosa). Er dette normalt?

Skrevet

Har siden forrige innlegg hatt mer rosa på papiret.. Og den siste drøye timen «menssmerter» og sammentrekninger i magen... Er det noe på gang? :P

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har siden forrige innlegg hatt mer rosa på papiret.. Og den siste drøye timen «menssmerter» og sammentrekninger i magen... Er det noe på gang? :P

Sannsynligvis. Men er det første kan det ta lang tid enda. Om ikke annet så kanskje du modnes enda mer? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sannsynligvis. Men er det første kan det ta lang tid enda. Om ikke annet så kanskje du modnes enda mer? 

Aner ikke. Har uregelmessige sammentrekninger nå, fra 5-7,5 min opphold mellom. Ringte føden og de mente dette var gode tegn iallefall. Kommet litt brunlig, tynn utflod også... Så dette blir en spennende dag 🙈

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aner ikke. Har uregelmessige sammentrekninger nå, fra 5-7,5 min opphold mellom. Ringte føden og de mente dette var gode tegn iallefall. Kommet litt brunlig, tynn utflod også... Så dette blir en spennende dag 🙈

Sånn begynte det for meg med nr 2. Hadde sammentrekninger som kjentes som menssmerter med ca 5-6 min mellomrom på morgenen. De tok seg opp i løpet av dagen (jeg var ute og gikk tur for å holde kroppen i gang og prøve å hjelpe til litt) og ca kl 15-16 begynte noe som føltes mye verre enn menssmerter. Kl 23 dro vi til sykehuset og da hadde jeg 8 cm åpning. Kl 02.30 var jeg mamma til en liten jente! 

LYKKE TIL i innspurten! Heia!

Skrevet

Så spennende!😊 Lykke til med fødsel ❤

Anonymkode: 2f414...e9d

Skrevet

Lykke til :) jeg ble satt i gang med ballong, hadde 2 cm og da jeg kom på sykehuset igjen var den 4cm. Ungen var ute etter 4 timer, så det gikk relativt raskt! helt grei og fin fødsel, fikk ikke mer modningsgreier og trengte heller ikke epidural :) lykke til! 

Anonymkode: d3a3c...28e

Skrevet

Tusen takk dere :) Tatt ctg og blodtrykk etc nå. Har uregelmessige sammentrekninger, men det komemr stort sett 3-4 stk per 10 min! Så vi er i gang. Avflatet mormunn og 2-3 cm åpning. Kom meg hjem på sofaen, da jeg vil hvile litt hjemme 🙊🌼 Håper jeg får treffe vesla veldig snart!!

Skrevet

Dabbet helt av her.. :( 

Hatt masse slim m/blod, vonde sammentrekninger osv. Men nå er det veldig rolig... Gikk meg en halvtimes tur, fikk sammentrekninger (men ikke på langt nær så kraftige som i sta) Kom en del blodslim da jeg kom hjem, men lite vondter nå.. Føles som jeg er tilbake på mensmurringer! Vond rygg etc..

Noe dere kan anbefale meg for å få opp intensiteten igjen? Ligger bare og hviler på sofaen nå, samler litt krefter om det skulle ta seg opp igjen :) 

Skrevet
På 13.4.2018 den 16.41, Anonym bruker skrev:

Jeg lå på sykehuset.

Anonymkode: 3f356...0ce

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dabbet helt av her.. :( 

Hatt masse slim m/blod, vonde sammentrekninger osv. Men nå er det veldig rolig... Gikk meg en halvtimes tur, fikk sammentrekninger (men ikke på langt nær så kraftige som i sta) Kom en del blodslim da jeg kom hjem, men lite vondter nå.. Føles som jeg er tilbake på mensmurringer! Vond rygg etc..

Noe dere kan anbefale meg for å få opp intensiteten igjen? Ligger bare og hviler på sofaen nå, samler litt krefter om det skulle ta seg opp igjen :) 

Ville bare latt det gå sin gang. Ikke gjør noe for å forverre det.

Skrevet

Jeg stoler ikke på at den jordmoren jeg møtte på overtidskontroll har svaret på alt, men da jeg var der og hadde mine "menssmerter" sa hun at jeg for all del ikke måtte sette meg ned og at det var godt å være i bevegelse for å få ting i gang. Derfor gikk jeg min meget saktegående, vaggende tur etter kontrollen. Kan godt hende jeg hadde hatt akkurat samme forløp uansett. Men det var rådet jeg fikk. :) 

Men hvis du føler at du trenger å hvile, så er nok det best for deg! 

Skrevet

Jeg fikk 2 modningspiller etter at vannet hadde gått. Det førte til en tortur fødsel hvor jeg bare ba om å dø rett og slett..hadde storm rier og dobbel rier i maaange timer. Ingen pauser i mellom. Tårene sprutet ut av øynene når jeg endelig så anestesilegen komme inn på rommet for å endelig få satt epidural. Det tok lang tid å få satt den da han drev å bommet. Men fikk til slutt 30 min pause fra riene før pressriene startet for fullt. Sikkert ikke alle som får en like grusom fødsel som meg da..

Anonymkode: 3cd2b...041

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk 2 modningspiller etter at vannet hadde gått. Det førte til en tortur fødsel hvor jeg bare ba om å dø rett og slett..hadde storm rier og dobbel rier i maaange timer. Ingen pauser i mellom. Tårene sprutet ut av øynene når jeg endelig så anestesilegen komme inn på rommet for å endelig få satt epidural. Det tok lang tid å få satt den da han drev å bommet. Men fikk til slutt 30 min pause fra riene før pressriene startet for fullt. Sikkert ikke alle som får en like grusom fødsel som meg da..

Anonymkode: 3cd2b...041

Jeg hadde det likt, men vi trenger ikke å SKREMME hi heller! Mange får en fin fødsel, igangsatt

Skrevet

Hei, og takk for alle svar!

Alt startet av seg selv, så her kom baby naturlig :) 

Nå er det over 2 døgn siden fødsel; kan noen fortelle meg litt ang blødninger etterpå? Jeg kjente jo at jeg mistet en del blod under fødsel og «fødsel av morkaka». Da kom det veldig mye, men det stanset etterhvert. Blødde som kraftig mens den dagen vil jeg si.. Litt mindre i går, og så og si ingenting i dag. Vet det varierer veldig fra person til person.. Men er noen så «heldige» at de bare blør veldig lite?

(Skal nevnes at jeg tidligere har vært igjennom kirurgisk abort, hvor jeg nærmest hadde null blødning etterpå. Om det skulle ha noen betydning..) 

Takk for alle svar! Nå nytes tiden med skatten❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...