Gå til innhold

Skal den som har samvær betale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt skal i bursdag til en i klassen på lørdag,å denne helgen er sønnen vår hos barnefaren som har han annenhver helg. Er det ikke far som skal kjøpe inn gave da?  Far skjeller meg ut å mener at dette er noe jeg kjøpe inn. Trodde det var sånn at når han er hos far så skal han stå for alle utgiftene? Han har veldig god så er ikke derfoe han lager bråk av det,han bare mener at han betaler så mye i barnebidrag at denne utgiften skal ikke han ha. Så hvordan er egentlig reglene?

Anonymkode: d33ec...545

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skal selvfølgelig du betale. Han betaler mat osv når gutten er på samvær. Men i barnebidraget ligger daglige utgifter, utstyr, bursdager osv

Anonymkode: ac1fe...7ee

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette skal selvfølgelig du betale. Han betaler mat osv når gutten er på samvær. Men i barnebidraget ligger daglige utgifter, utstyr, bursdager osv

Anonymkode: ac1fe...7ee

Nei jeg virkelig ikke hvorfor jeg skal betale det,bursdagen er i hans helg å da burde han betale alle utgifter den helgen.

Skrevet

Nei jeg skjønner ikke hvorfor*

Skrevet

Tror ikke det er noe regel på det, heller sunn fornuft. Sier samværsavtalen noe om det? 

Når barnet er hos meg ordner jeg bursdagsgave til venner, når barnet er hos far ordner han det.

Anonymkode: 7c31c...47f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her tar jeg meg av alle utgifter når barna er hos meg og far tar seg av alle utgifter som oppstår når barnet er der. Er barnet invitert i bursdag når det er pappa-uke, kjøper selvfølgelig han gave og ordner i stand. Vi har 70/30 fordeling. Far har god råd og jeg får mye i bidrag, men det har vel aldri vært noen diskusjon. Har ikke tenkt over slikt engang, da ting har gått veldig knirkefritt. 

Nei, vi begge forventer vel at den som har samvær tar seg av de utgiftene som dukker opp. Men er det noe større kan vi dele på det- kommer alt an på. Har god dialog om ting og deler godt oss imellom, så har aldri vært noe problem. Kjøper jeg ny sykkel, sender jeg den gladelig med til han! Unødvendig at barnet skal ha dobbelt av alt. 

Men hadde BF bedt meg kjøpe gave hadde jeg nok ikke laget noe styr utav det, velg dine kamper med omhu :)

Anonymkode: d53e3...fe6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror ikke det er noe regel på det, heller sunn fornuft. Sier samværsavtalen noe om det? 

Når barnet er hos meg ordner jeg bursdagsgave til venner, når barnet er hos far ordner han det.

Anonymkode: 7c31c...47f

Ja nettopp! Det syns jeg er logisk at på mine dager ordner jeg gave,å på hans dager ordner han gave

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her tar jeg meg av alle utgifter når barna er hos meg og far tar seg av alle utgifter som oppstår når barnet er der. Er barnet invitert i bursdag når det er pappa-uke, kjøper selvfølgelig han gave og ordner i stand. Vi har 70/30 fordeling. Far har god råd og jeg får mye i bidrag, men det har vel aldri vært noen diskusjon. Har ikke tenkt over slikt engang, da ting har gått veldig knirkefritt. 

Nei, vi begge forventer vel at den som har samvær tar seg av de utgiftene som dukker opp. Men er det noe større kan vi dele på det- kommer alt an på. Har god dialog om ting og deler godt oss imellom, så har aldri vært noe problem. Kjøper jeg ny sykkel, sender jeg den gladelig med til han! Unødvendig at barnet skal ha dobbelt av alt. 

Men hadde BF bedt meg kjøpe gave hadde jeg nok ikke laget noe styr utav det, velg dine kamper med omhu :)

Anonymkode: d53e3...fe6

Bare lei av at far hele tiden forventer at jeg skal ordne alt på de dagene HAN har samvær. Han er da ett voksent menneske som klarer å finne en leke til 100 kr,eller enda lettere slenge en 50 lapp i en konvolutt.

Skrevet

Tenker at du foreslår at dere betaler halvparten hver til gaven, så forstår han kanskje hvor dumt det høres ut?

Anonymkode: 57737...1a6

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at du foreslår at dere betaler halvparten hver til gaven, så forstår han kanskje hvor dumt det høres ut?

Anonymkode: 57737...1a6

Ja særlig siden vi har blitt enige på foreldremøtet om at pengene/gaven bare skal være på 50 kr.

Skrevet

Her er det jeg som. Står for innkjøp av alle bursdagsgaver. Gidder ikke krangle om en 50-lapp

Anonymkode: 5161d...d0e

Skrevet

Vanligvis står den som har samvær for alle utgifter hos oss, av og til har jeg likevel sendt med gave om jeg vet far har en travel uke og det er greit å slippe gaveshopping oppå alt annet. Nå har ikke vi bidrag heller (50/50), og vi har få konflikter, så det er kanskje mer naturlig. At far gidder å krangle på 50-100 kr. sier mest om ham så sant han ikke hele tiden må stå for kostnader som skal ligge i bidraget (og selv da skjønner jeg ikke at han gidder kjøre prinsippsak på akkurat dette, velg dine kamper). Fristende å si at jeg bare ville kjøpt inn et lite gavelager her (eller bare lagt penger i en konvolutt), hev deg over det om det skaper så stor konflikt, igjen kommer det kanskje litt an på hvor mye annet du har måttet gi deg på (går begge veier, ville nok tatt kampen rundt noe større enn dette i tilfelle).

Jeg slutter aldri å la meg sjokkere over hvordan voksne folk kan oppføre seg etter et samlivsbrudd (før også for den saks skyld, på generelt grunnlag).

Skrevet

Noen ganger har jeg hatt gaver liggende klar her sidem jeg før hadde ett lite lager av gaver,å da har jeg selvsagt sendt med gave. Men akkurat nå har jeg ikke noe gaver her så tenkte at far kan kjøpe når det likevel er hans helg. Men er visst for mye forlangt at han skal bruke 50 kr av dine penger på gave...

Skrevet
6 minutter siden, Leeloo76 skrev:

Vanligvis står den som har samvær for alle utgifter hos oss, av og til har jeg likevel sendt med gave om jeg vet far har en travel uke og det er greit å slippe gaveshopping oppå alt annet. Nå har ikke vi bidrag heller (50/50), og vi har få konflikter, så det er kanskje mer naturlig. At far gidder å krangle på 50-100 kr. sier mest om ham så sant han ikke hele tiden må stå for kostnader som skal ligge i bidraget (og selv da skjønner jeg ikke at han gidder kjøre prinsippsak på akkurat dette, velg dine kamper). Fristende å si at jeg bare ville kjøpt inn et lite gavelager her (eller bare lagt penger i en konvolutt), hev deg over det om det skaper så stor konflikt, igjen kommer det kanskje litt an på hvor mye annet du har måttet gi deg på (går begge veier, ville nok tatt kampen rundt noe større enn dette i tilfelle).

Jeg slutter aldri å la meg sjokkere over hvordan voksne folk kan oppføre seg etter et samlivsbrudd (før også for den saks skyld, på generelt grunnlag).

Det er jeg som betaler for alt av klær og utstyr ellers,så nei han betaler ikke for ting som jeg skulle ha betalt. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger har jeg hatt gaver liggende klar her sidem jeg før hadde ett lite lager av gaver,å da har jeg selvsagt sendt med gave. Men akkurat nå har jeg ikke noe gaver her så tenkte at far kan kjøpe når det likevel er hans helg. Men er visst for mye forlangt at han skal bruke 50 kr av dine penger på gave...

Jeg syns det sier ekstremt mye om dere begge to at dere i det hele tatt gidder å lage en diskusjon om 50,- kr.

Heg tenker st dere er like lite imponerende begge to.

Skrevet

Synes dere begge oppfører dere idiotisk. DU også krangler om 50 kr. Greit nok far høres hakket mer urimelig ut, likevel synes jeg du da bør være den voksne her, for barnets skyld. Stakkars barn som har foreldre som har så mye bitterhet at de krangler om 50 kr. 

Anonymkode: 3876f...ebf

Skrevet

Du betaler. Bidraget skal dekke daglige utgifter. Her betalte aldri BF noe mer. Ikke orket jeg å diskutere på det heller. Hevet meg over alt. Når det er sagt; lager dere virkelig en sak ut av en 100,- lapp? 

Anonymkode: e4bfe...9dc

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes dere begge oppfører dere idiotisk. DU også krangler om 50 kr. Greit nok far høres hakket mer urimelig ut, likevel synes jeg du da bør være den voksne her, for barnets skyld. Stakkars barn som har foreldre som har så mye bitterhet at de krangler om 50 kr. 

Anonymkode: 3876f...ebf

Far betaler jo aldri en dritt så da går jeg lei ja. Han forventer også at jeg gjør alt han ber meg om å nå er jeg lei. Selv når det er snakk om å kjøpe dyre ting som sykkel som vil han aldri være med å dele utgiften. Det har jeg selvsagt ikke krav på heller siden han betaler barnebidrag,men syns godt han kunne vært med å betalt på litt større ting barnet trenger likevel.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du betaler. Bidraget skal dekke daglige utgifter. Her betalte aldri BF noe mer. Ikke orket jeg å diskutere på det heller. Hevet meg over alt. Når det er sagt; lager dere virkelig en sak ut av en 100,- lapp? 

Anonymkode: e4bfe...9dc

Nei selvsagt betaler ikke jeg når det er far sin helg! Det er hans dager og dermed hans utgift. Når han tjener 500.000 i året så har han nok råd til å betale mellom 50-100 kr i bursdag.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei selvsagt betaler ikke jeg når det er far sin helg! Det er hans dager og dermed hans utgift. Når han tjener 500.000 i året så har han nok råd til å betale mellom 50-100 kr i bursdag.

Men du tar feil.

Samværsforelder skal bare betale mat og hygieneartikler når barnet er der, du skal ellers sende med det barnet trenger for det skal du kjøpe med bidraget du får.

Jeg skjønner ikke hvorfor far lager spetakkel pga en 50-lapp, veldig få fedre ville gjort det, men om man skal flisespikke på denne måten så er det han som har rett.

Anonymkode: 9f486...aa1

Skrevet

Det står ingenting noe sted om at bidrag skal dekke utgift til bursdagsgave på fars dager. Far får fradrag i bidraget for de dagene han har samvær og det er ment at han skal ta utgiftene for barnet på sine samværsdager.

Anonymkode: 5a8a4...3f1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men du tar feil.

Samværsforelder skal bare betale mat og hygieneartikler når barnet er der, du skal ellers sende med det barnet trenger for det skal du kjøpe med bidraget du får.

Jeg skjønner ikke hvorfor far lager spetakkel pga en 50-lapp, veldig få fedre ville gjort det, men om man skal flisespikke på denne måten så er det han som har rett.

Nei far får fradrag i bidrag for sine samværsdager. Far skal stå for utgiftene når barnet er hos han.

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor spør du her når du allerede har bestemt deg? 

Men tenk deg da, når du ikke har ordnet gave, far har ikke ordnet gave, da står barnet uten gave. Tenk følelsen å komme i bursdagsselskapet uten gave... Hvorfor lage bråk for 50 kr? 

Anonymkode: 9e3ec...ff2

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei far får fradrag i bidrag for sine samværsdager. Far skal stå for utgiftene når barnet er hos han.

Bursdagsgaver er ikke tatt med i bidraget, men mor kan ikke forlange at far betaler det likevel. Det er ikke noe regelverk på dette. En god far vil selvfølgelig betale sin del av slike utgifter, men har du en bedriten far som nekter kommer du ingen vei med kravet ditt......

Her anbefaler de en privat avtale på slike ting

https://e24.no/privat/familieoekonomi/mobilutgifter-er-ikke-med-i-barnebidraget/20325506

Nav sitt svar når en ungdom spurte hva bidraget pappa betaler til mamma skal dekke?

Barnebidrag som er regnet ut av NAV skal for eksempel være med på å dekke utgifter til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid. I tillegg skal det være med å dekke telefon og internett, møbler og andre husholdsartikler. Husleie, renter av lån, strøm, avgifter er også utgifter som regnes med. Du kan lese mer om dette her.

Når NAV skal regne ut bidraget, taes ikke utgifter til dyre fritidsinteresser, feriereiser, gaver og lommepenger med i regnestykket. Det er opp til din far om han vil betale for dette eller ikke. Det er kun utgifter knyttet til konfirmasjon, tannregulering og briller som far skal være med å dekke, i tillegg til det vanlige bidraget.

Skrevet

Når barnet er hos far er det jo han som bestemmer, også om barnet skal gå i bursdagen eller ikke. Da er det jo naturlig at han tar kostnadene også, som om det hadde vært en kinotur. Det betyr jo selvfølgelig at har også kan si nei til hele bursdagen hvis det ikke passer.

Anonymkode: 9cbe5...d4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...