Gå til innhold

Meget forsinket mensen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på Diane i ca 6 år, og har ila disse årene noen ganger glemt å hente ut nye brett, og det har skjedd at jeg har hatt et par ukers opphold av den grunn. Samme skjedde nå nettopp og jeg gikk 2 uker ca uten p-piller før jeg startet på igjen for 4 dager siden(bruker ikke vente på mens, starter rett på).

Problemet er bare det at jeg husker ikke sist jeg hadde mensen, men vet at det ihvertfall er 3 uker siden jeg skulle HATT mensen. Er vant med at mensen kommer 3-7 dager etter siste pille før pillefri-uka, men aldri opplevd så lang ventetid... har aldri kraftig mensen, og blør generelt lite ila mensenuka med veldig lite ubehag.

har selvsagt testet meg og er ikke gravid. Burde dette bekymre meg? Er 26 år.

Anonymkode: 9de7f...ef9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du velger å spille hasard med helsen din slik du holder på!

Om du ikke greier å ta pillene slik du skal kan du ikke bruke dem! Risikoen for de farlige bivirkningene er størst etter at man starter med dem og det første året. Du går av og på og følger heller ikke syklusen din når du begynner på igjen, så du øker risikoen for bivirkninger og at du klusser fullstendig til hormonene dine.

Du bør bestille deg en time til legen og diskutere prevensjon. Du bør også vurdere om du bør fortsette på Diane, for det er ikke uproblematisk å gå på de så lenge. Man skal ikke gå så mange år på Diane. Og om man bruker Diane over lengre tid, f.eks. et år eller mer så skal legen følge opp med flere tester hvert halvår.

Om det er samme lege som har gitt deg Diane i seks år så er denne trolig ikke oppdatert om retningslinjene for bruken.

 

Anonymkode: 2a472...088

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du velger å spille hasard med helsen din slik du holder på!

Om du ikke greier å ta pillene slik du skal kan du ikke bruke dem! Risikoen for de farlige bivirkningene er størst etter at man starter med dem og det første året. Du går av og på og følger heller ikke syklusen din når du begynner på igjen, så du øker risikoen for bivirkninger og at du klusser fullstendig til hormonene dine.

Du bør bestille deg en time til legen og diskutere prevensjon. Du bør også vurdere om du bør fortsette på Diane, for det er ikke uproblematisk å gå på de så lenge. Man skal ikke gå så mange år på Diane. Og om man bruker Diane over lengre tid, f.eks. et år eller mer så skal legen følge opp med flere tester hvert halvår.

Om det er samme lege som har gitt deg Diane i seks år så er denne trolig ikke oppdatert om retningslinjene for bruken.

 

Anonymkode: 2a472...088

Oi, nå ble jeg skrent. Samme lege, har ikke sakt noe om at jeg går på de så lenge.

Hadde tenkt at det kanskje var bra med litt opphold fram dem 😬 går på de pga jeg syms de hjelper veldig mot kvisene. Har fårt masse kviser nå, som jeg regner med er pga oppholdet😬 er ellers så og si kvisefri...

Vet ikke hvordan prevansjon jeg skal velge da. Har født et barn. Men ønsker ikke noe spiral e.l opp i underlivet. Har lavt stoffskifte og skal utredes for mild ME, så har jo forsåvidt nok tull med helsen min... har nettopp tatt en haug med blodprøver som viste ingen mistanke om sykdom. Skal inn for samtale og kontroll i Mai, burde jeg ta dette opp med Diane? Bare synd de er så effektiv mot kviser.

Anonymkode: 9de7f...ef9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, nå ble jeg skrent. Samme lege, har ikke sakt noe om at jeg går på de så lenge.

Hadde tenkt at det kanskje var bra med litt opphold fram dem 😬 går på de pga jeg syms de hjelper veldig mot kvisene. Har fårt masse kviser nå, som jeg regner med er pga oppholdet😬 er ellers så og si kvisefri...

Vet ikke hvordan prevansjon jeg skal velge da. Har født et barn. Men ønsker ikke noe spiral e.l opp i underlivet. Har lavt stoffskifte og skal utredes for mild ME, så har jo forsåvidt nok tull med helsen min... har nettopp tatt en haug med blodprøver som viste ingen mistanke om sykdom. Skal inn for samtale og kontroll i Mai, burde jeg ta dette opp med Diane? Bare synd de er så effektiv mot kviser.

Anonymkode: 9de7f...ef9

Det legene sier lite om er at hvis Diane hjelper så hjelper de innen få måneder, og da skal man seponere bruken av Diane. Hvis du googler Diane + Felleskatalogen så vil du kunne lese det legene bør lese (ikke pasientutgaven), der står mye av det jeg skrev over her.

Jeg gikk på Diane i flere år (ca. fire) for mange år siden, og ingen informerte meg om noe av dette. Først en stund etter at jeg hadde sluttet på dem selv oppdaget jeg at de kroppslige plagene som hadde sneket seg på meg de årene forsvant. Fikk mer energi, fikk stabilt humør slik jeg hadde hatt før jeg begynte på dem, ble kvitt "bekkenløsningssmerter" og muskelsmerter ++

Jeg hadde aldri varig effekt av Diane, bare liten effekt mens jeg gikk på dem. Men de skal heller ikke brukes før annen behandling mot kvisene er forsøkt, noe veldig mange leger også hopper over.

Siden du sliter med såpass mye annet så ville jeg ha droppet hormonell prevensjon en periode for å la kroppen din få mulighet til å komme i balanse igjen.

Om det ikke er helt krise for deg å få flere barn så kjenner jeg flere som har greid å beskytte seg helt mot graviditet bare med å bruke lady comp eller bare måle temperaturen daglig. De mest usikre periodene i måneden brukte de kondom, ellers ikke. Ingen av dem ble uplanlagt gravide, selv om de brukte dette som eneste "prevensjon" i mange år, men det er selvfølgelig ikke 100 % (men det er jo ikke hormonell prevensjon heller... og i hvert fall ikke når man ikke bruker den riktig ;) ).

 

Anonymkode: 2a472...088

Skrevet

Du har ikke menstruasjon på p-piller, du har en kunstig bortfallsblødning. Denne kan ikke sammenlignes med en menstruasjon. Det meste av forstyrrelser i bortfallsblødningen er normalt :)

Anonymkode: 279c2...d02

Skrevet

Er ikke Diane de sterkeste p-pillene på markedet? Mange får bivirkninger av disse, og de skal vel ikke brukes over flere år sånn helt uten videre?

Om du sliter med utmattelse og andre ME-symptomer ville det første jeg prøvde være å slutte helt med p-piller i f.eks 3-6 mnd for å se hvordan kroppen fungerer uten hormontilskudd.

Jeg har ME, og en at tingene som er vanlig med denne sykdommen er sensitivitet for medisiner og at man opplever mye bivirkninger på ting. Jeg tåler overhodet ikke p-piller, heller ikke de med minst hormoner i, så jeg har sterilisert meg.

Det finnes andre legemidler mot kviser i dag enn å gå på diane, jeg ville tatt en tur til hudlege om du som voksen er veldig plaget. Men først må du få alle de kunstige hormonene ut av kroppen, og det kan ta opptil 3 mnd etter pilleslutt.

Anonymkode: 44b22...c5b

  • 4 måneder senere...
Skrevet
På 13.4.2018 den 0.39, Anonym bruker skrev:

Det legene sier lite om er at hvis Diane hjelper så hjelper de innen få måneder, og da skal man seponere bruken av Diane. Hvis du googler Diane + Felleskatalogen så vil du kunne lese det legene bør lese (ikke pasientutgaven), der står mye av det jeg skrev over her.

Jeg gikk på Diane i flere år (ca. fire) for mange år siden, og ingen informerte meg om noe av dette. Først en stund etter at jeg hadde sluttet på dem selv oppdaget jeg at de kroppslige plagene som hadde sneket seg på meg de årene forsvant. Fikk mer energi, fikk stabilt humør slik jeg hadde hatt før jeg begynte på dem, ble kvitt "bekkenløsningssmerter" og muskelsmerter ++

Jeg hadde aldri varig effekt av Diane, bare liten effekt mens jeg gikk på dem. Men de skal heller ikke brukes før annen behandling mot kvisene er forsøkt, noe veldig mange leger også hopper over.

Siden du sliter med såpass mye annet så ville jeg ha droppet hormonell prevensjon en periode for å la kroppen din få mulighet til å komme i balanse igjen.

Om det ikke er helt krise for deg å få flere barn så kjenner jeg flere som har greid å beskytte seg helt mot graviditet bare med å bruke lady comp eller bare måle temperaturen daglig. De mest usikre periodene i måneden brukte de kondom, ellers ikke. Ingen av dem ble uplanlagt gravide, selv om de brukte dette som eneste "prevensjon" i mange år, men det er selvfølgelig ikke 100 % (men det er jo ikke hormonell prevensjon heller... og i hvert fall ikke når man ikke bruker den riktig ;) ).

 

Anonymkode: 2a472...088

Opplevde du fett hår og håravfall etter slutt på Diane..? 

Skrevet

"Forsinket mensen" er like feil som "smertefull armen". En mens-mensen. Bestemt og ubestemt. Er det så vanskelig, altså?

Anonymkode: bd591...0a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...