Gå til innhold

15 åringen min er mye alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har venner hun går sammen med på skolen. Men det er aldri noen som kommer på besøk og hun blir aldri bedt noen steder heller. Hun går ikke på ungdomsklubbene eller treffer venner i helgene. Hun sitter stort sett bare på rommet sitt. Shopping turer tar hun alltid sammen med meg, hun har aldri vært på shopping med venninner. Hun er veldig introvert, og snakker så og si aldri ute blandt folk. Jeg ser at hun oftest bare går sammen med eller etter skolevenninner på tilstelninger, men det virker ikke som om hun deltar med noe sosialt sett. Er ekstremt sjenert og tør nesten ikke svare hvis hun blir spurt om noe. Under opprop av navn sammen med mange andre, så svarer hun ikke. Vi har alltid vært vant til at hun er sånn, men nå er hun blitt så stor at jeg er redd for at de andre vil «dra fra henne» med tanke på sammenkomster og fester og slikt etterhvert. Noen tips å komme med? 

Anonymkode: e2416...b5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visst ho vil beholde vennene sine må ho ta eget initiativ.

Har en slik gutt sjølv som aller helst vil være heime. Blir veldig glad for å få besøk, men det går litt i rykk og napp kor ofte det kjem noken. Må gi beskjed til gutten at han må invitere og/eller gå på besøk til andre for at folk skal orke å komme til han også. Ellers blir han "glemt".

Eg dytter han ut. Enten må han skrive meldinger og finne ut kor vennene er eller så må han ta sykkelen og gå fra dør til dør. Han er flink i perioder men så må eg dytte litt i han igjen.

(Han får lov å slappe av heime fleire dager i uka altså,  må ikkje stresse alltid)

Anonymkode: 2c489...c18

Skrevet

Er dere sikre på at hun faktisk er introvert, eller er det angst?

Anonymkode: 59aba...10d

Skrevet

Jeg tenker og at det kan være noe mer her, hørt om selektiv mutisme?

En ting er å være introvert og sjenert. Noe annet er å ikke prate ute blant folk, ikke svare når det ropes opp osv  Om hun ikke får hjelp, hva skal hun da gjøre? Hun skal jo løsrive seg fra dere og skape sitt eget liv nå i årene som kommer.

Skrevet

Det er nok frustrerende for henne å ha det sånn. Dere bør få hjelp for dette.

Anonymkode: b9ea1...d15

Skrevet

Jeg tenker også at dette er noe hun bør få hjelp med. Introverte tør å snakke med vennene sine. Jeg har en stedatter som er slik du beskriver. Foreldrene mener at hun har både god selvtillit og selvfølelse, men det er jo helt tydelig at jenta ikke har det noe godt. Ingen har det godt med seg selv når man ikke tør å eller klarer å få sagt meningene sine, eller engang å svare på spm. 

Anonymkode: bc8f7...173

Skrevet

Høres ut som meg i den alderen. Jeg sa vel ikke ett ord på hele barne og ungdomskolen nesten, men jeg hadde venner og jeg trivdes. Så fikk jeg kjæreste i slutten av 10kl og alt endret seg.  Mamma spurte meg til slutt om jeg viste hvor jeg bodde for jeg var aldri hjemme. Skravlete ble jeg også. 

Min eldste datter er veldig lil meg. Hun snudde plutselig i vår, ofte på flyturer med kjæreste og venner. Nå i det siste har jeg blitt kokk for de, får mld om når middagen kan være klar for da ramler de inn døra før de drar ut igjen. 

Jeg trivdes hjemme når jeg var mindre, sosial var jeg nok på skolen så når jeg kom hjem var det deilig at det ikke var mange rundt meg. Jeg hadde mange hobbyer også, før ungdomskolen hang meg og en nabogutt sammen som erteris men det dabbet av litt før ungdomskolealder. Vi møttes enda, men ikke så mye. Vi var nesten kommet forbi alderen der vi laget olabiler, kjørte radiostyrte biler i skoegn osv. 

Men jeg har også ett barn som er super sosial og får abstinenser oom hun ikke har vært med noen venner på noen timer. Så hun flyr inn og ut, med og uten venner. Tror storesøster har fått dekket endel av det sosial med dette også, hun har ofte gjort ting med de, men ikke vært lenge med de. Hoppet strikk med de når de har manglet en å hoppe med, funnet frem tegnesaker når de skulle tegne, lært de det ene og det andre før hun har trekt seg tilbake igjen. 

Så jeg har vært veldig rolig ang dette, så det har vært utrolig gøy når ting har løsnet. Ikke har hun hengt etter på noen måte heller.

Anonymkode: e35ef...e7e

Skrevet

Jeg hadde foreslått forskjellige ting hun kunne ha gjort med venner. Be hjem de hun går sammen med på pizza, på kino, ta med en venninne på shopping. Du må nok være den som er pådriveren og legge til rette, men det blir liksom et spark i baken😉

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dere sikre på at hun faktisk er introvert, eller er det angst?

Anonymkode: 59aba...10d

Tenkte det samme. 

Anonymkode: b6b68...505

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...